فعال سیاسی اصلاح طلب:

زنان باید بتوانند در ریاست جمهوری کاندیدا شوند/ برخی از محدودیت ها مربوط به شورای نگهبان است

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۱۶:۲۵:۱۵
کد خبر: ۱۱۳۹۴۳۰
زنان باید بتوانند در ریاست جمهوری کاندیدا شوند/ برخی از محدودیت ها مربوط به شورای نگهبان است
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: مگر برای وزیر شدن زنان در قانون اساسی مانعی داریم؟ در مجمع تشخیص مگر قرار بود زنان نباشد؟ لذا مسئله ما تنها دوچرخه سواری و به ورزشگاه رفتن زنان نیست؛ زنان باید بتوانند در ریاست جمهوری کاندیدا شوند.

به گزارش خبرنگار برنا، احمد مازنی، نماینده مجلس دهم، در نوزدهمین کنگره حزب مردم سالاری گفت: حزبی نبودن به لحاظ فرهنگی و ارزشی در جامعه ما یک ضد ارزش تلقی می‌شود. 

او افزود: در یک نظام سیاسی مردم‌سالار، حزب یک حلقه بسیار مهم برای وصل شدن زنجیره مردم به حاکمیت است و شاید مهمترین حلقه اتصال به مردم برای نظام سیاسی است. 

مازنی عنوان کرد: برخی از محدودیت ها مربوط به شورای نگهبان است. متاسفانه افراد نسبت به پیمانی که در قانون اساسی بین مردم و حاکمیت بسته شده پایبند نیستند زیرا قانون ما حزبی نیست و کسانی هستند که زنبیل خود را جای دیگری گذاشته‌اند و قصد دارند امتیاز بگیرند که این یکی از دلایل مهم حزبی نشدن فعالیت سیاسی در ایران است.

او افزود: جز عده کمی، بخش زیادی از جریان اصولگرا و همه جریان اصلاح طلب، حزبی شدن اداره کشور را مطلوب و ضروری می دانند.

مازنی ادامه داد: بیشتر احزاب و افراد تاثیرگذار کشور معتقدند که سه الی چهار حزب بزرگ و اساسی در کشور شکل بگیرد و برای اداره کشور برنامه بدهند و پاسخگو باشند، اما نمی‌دانم چرا اراده لازم برای تحقق این مطالبه و موضوعی که همه به آن رسیده‌اند شکل نمی گیرد و چرا محقق نمی‌شود؟ بهتر است اعضای احزاب از اختلافات کودکانه خود دست بردارند چون این دعواها اولویت‌ ما نیست و باید سعی کنیم بر اساس خواسته‌ها، همدلی‌ها را افزایش دهیم.

او در رابطه با فعالیت اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: جبهه اصلاح طلبان ایران شکل گرفته است؛ حتماً نقد جدی و اشکالاتی بر آن وارد است ولی باید همین را تقویت کنیم و ذیل این جبهه، فراکسیون‌های مختلفی از احزاب هم‌سو تر شکل بگیرد که با هم رقابت کنند و کاندیداهای حزبی خود را به جامعه معرفی کنند. این فراکسیون‌ها ذیل جبهه‌ای نیروهایشان را آموزش دهند و در این جهت حرکت کنند؛ در جبهه اصولگرایی هم همینطور عمل کنند.

او اضافه کرد: در مورد بازنگری قانون اساسی، آقای کواکبیان گفتند که ما طرفدار جمهوریت سوم و بازنگری قانون اساسی هستیم و به من گفتند که شما با بازنگری قانون اساسی مخالف هستید، باید عرض کنم خیر؛ من با اصل بازنگری در قانون اساسی مخالف نیستم اما در شرایط کنونی معتقدم مسئله ما بیش از آنکه اصلاح قانون اساسی باشد اجرای درست قانون اساسی و تفسیر درست آن است؛ می گویم قانون اساسی سلیقه‌ای تفسیر می‌شود و رویکردها و نگاه‌ها و فرهنگ سیاسی مشکل دارد؛ ما  در حوزه‌های تعلیم و تربیت مشکل داریم.

وی درباره نگاه حاکم بر حقوق زنان عنوان کرد: مطالبات خود را به دوچرخه سواری زنان تقلیل ندهیم.  مگر برای وزیر شدن زنان در قانون اساسی مانعی داریم؟ در مجمع تشخیص مگر قرار بود زنان نباشد؟ لذا مسئله ما تنها دوچرخه سواری و به ورزشگاه رفتن زنان نیست. زنان باید بتوانند در ریاست جمهوری کاندیدا شوند.

نماینده مجلس دهم گفت: در مورد خبرگان رهبری در هیچ جای قانون اساسی نداریم که خبرگان رهبری باید مرد باشند و در جایی از قانون اساسی نداریم که اعضای خبرگان باید حتما حوزوی باشند. خبرگان باید منتخب ملت باشند. یعنی خبرگان منتخب ملت می‌توانند از رشته‌های مختلف باشند. افراد خبره در حوزه‌های نظامی، جامعه شناسی، کارشناس مسائل بین الملل، فقیه، زن، مرد و پیر و جوان باید بتوانند در مجلس خبرگان رهبری مردم را نمایندگی کنند.

وی با بیان اینکه نگران دوچرخه سواری بانوان هستیم ولی به کلیات عهد ملت و قانون اساسی با حکومت توجه نمی‌کنیم، افزود: قانون اساسی و آن نیتی که در اندیشه‌های امام(ره) جاری بود و بابت آن هزینه داده ایم. چرا برای آن نگران نیستیم و چرا اصل بیست و هفتم قانون اساسی اجرا نمی‌شود؟ چرا مردم اجازه تجمعات و راهپیمایی ندارند و این محدودیت‌ها برای چیست؟ لذا تمام دغدغه های دوستان ما در مورد دوچرخه سواری و امثال آن محترم است و باید مورد توجه قرار گیرد، اما نباید مطالبات مهم مردم را تقلیل دهیم.

این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: کسانی که در مورد قانون اساسی نظر بازنگری دارند، باید مشخص کنند کدام بخش‌ها باید اصلاح شوند و کلی گویی کمکی نمی‌کند. به همین دلیل ابتدا من بر روی اجرای صحیح همین قانون و پرهیز از تفسیر سلیقه‌ای آن قانون اساسی اصرار دارم و بازنگری در قانون اساسی باید از طریق گفت‌وگوی ملی با تعیین موضوعات بازنگری و گزینه‌های بازنگری مورد اجماع قرار گیرد.

مازنی ادامه داد: یعنی یک اجماع ملی در مورد حوزه‌های بازنگری و اینکه چه چیزی به جای اصول قبلی گذاشته شود. اگر این اجماع صورت نگیرد حتی اگر مطابق اصل ۱۷۷ قانون اساسی شورای بازنگری هم تشکیل شود با آن ترکیبی که در این اصل ۱۷۷ وجود دارد، قانون اساسی بعدی هم بهتر از قانون موجود نخواهد بود.

او در پایان گفت: چرا مردم با صندوق رای قهر کرده‌اند؟ من فکر می‌کنم در حال حاضر این مسأله جناحی نیست و همه اتفاق نظر دارند که در انتخابات ۱۴۰۰ می‌توانند تاثیر داشته باشند. مثلا در  بحث ویروس کرونا اصولگرا و اصلاح‌طلب جان خود را دوست دارد و سلامت ملت برایشان مهم است.

نظر شما