جان کری:

تغییرات آب وهوایی یک موضوع امنیتی است

۱۳۹۹/۱۲/۰۱ - ۲۱:۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۱۳۹۸۹۰
تغییرات آب وهوایی یک موضوع امنیتی است
نماینده ویژه آمریکا در امور تغییرات آب و هوایی گفت این مساله یک موضوع امنیتی در میان موضوعات پیچیده‌ای که ما با آن مواجه هستیم.

به گزارش برنا، جان کری روز جمعه در نشست مجازی امنیتی مونیخ این مطلب را مطرح کرد و افزود:آنچه که ما در ماه‌ها و سال‌های پیش رو باید یا نباید انجام دهیم، موضوع را کاملا متفاوت می‌سازد.

او ادامه داد: برای دیدن تأثیرات تغییرات آب و هوایی نیازی نیست به آینده‌ای دور نگاه کنیم، آنها فقط باید از پنجره بیرون را نگاه کنند، این هفته در ایالت تگزاس را ببینید، ما شاهد سرمای شدید بی سابقه‌ای هستیم که مربوط به آب و هوا است ، زیرا گرداب قطبی به سمت جنوب نفوذ می کند.

نماینده ویژه آمریکا در امور تغییرات اقلیمی  با اشاره به اینکه در سال گذشته گرمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد در امریکا ثبت شد، افزود: در اروپا حتی سریعتر از میانگین جهانی گرم می‌شود و ذوب یخ‌های قطب شمال، محاسبات ژئواستراتژیک و نظامی را برای هر کشور روی کره زمین از روسیه و چین گرفته تا ناتو تغییر داده است.

کری تغییرات آب و هوایی را یک تهدید چندین برابری توصیف کرد و ادامه داد: هنگامی که تنش‌ها در مناطق مختلف بالا است و منابع به شدت در حال کاهش است، دخیل شدن در درگیری واضح‌تر می‌شوند و زمانی که کشاورزان دیگر نمی‌توانند امرار معاش کنند زیرا هوا بسیار شدید و پیش‌بینی ناپذیر است آنها به شدت ناامید می شوند.

او اضافه کرد: طبق برخی مطالعات، صدها میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان و زیستگاه‌هایشان که طولانی مدت در آن زندگی کرده‌اند، می شوند که این مهاجرت گسترده می‌تواند بحران انسانی را در پی داشته باشد.

نماینده ویژه آمریکا در تغییرات اقلیمی با یادآوری اینکه اروپا معنای مهاجرت گسترده را پس از آنکه ترکیه افراد مهاجر سوری را بیرون راند، به خوبی می‌فهمد، گفت: این بی‌خانمانی به معنای واقعی می‌تواند کشورها را تضعیف کند.

کری با طرح این سوال که آیا می توان ثبات ایجاد کرد پس از آنکه در بسیاری از مناطق، شاهد تغییر چشمگیری در سیاست بوده‌ایم، گفت: بنابراین وقتی در مورد تأثیرات تغییر اقلیم صحبت می‌کنیم، از امنیت انرژی، امنیت اقتصادی،  امنیت غذایی و حتی امنیت جسمی صحبت می‌کنیم.

او افزود: سوال این است که دنیا چه خواهد کرد؟ سالها پیش دانشمندان هشدار می دادند که اگر ما می خواهیم از وخیم‌ترین پیامدهای بحران آب و هوایی جلوگیری کنیم، باید سیارات را تا ۱.۵ درجه سانتیگراد خنک کنیم. این یک رقم جادویی است اما مورد اتفاق نظر بیشتر دانشمندان قرار دارد.

نماینده آمریکا در پیمان آب و هوایی پاریس ادامه داد: همان گروه دانشمندان از سه سال پیش به ما گفتند که حدود ۱۲ سال فرصت داریم. اکنون پس از هدر رفت سه سال، متأسفانه به دلیل رئیس جمهوری ما در ایالات متحده، تقریبا تا ۲۰۳۰ فرصت تاریخی است که باید جهان را به مسیر صحیح هدایت کنیم تا بتوانیم گرمایش را در این سطح ۱.۵ درجه، کنترل کنیم

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز