اردوغان از برقراری ارتباط با دولت جدید آمریکا چه می‌خواهد؟+جزییات

۱۳۹۹/۱۲/۰۲ - ۲۳:۲۷:۳۰
کد خبر: ۱۱۴۰۵۸۷
اردوغان از برقراری ارتباط با دولت جدید آمریکا چه می‌خواهد؟+جزییات
«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه شنبه شب در خصوص روابط با آمریکا گفت، آنکارا مایل به تقویت همکاری بیشتر با دولت جدید ایالات متحده بر اساس معادله برد - برد است.

به گزارش برنا؛ از خبرگزاری آناتولی، اردوغان که در پیام تصویری به مناسبت آغاز به کار یک شبکه تلویزیونی مشترک آمریکایی و ترکیه‌ای سخن می‌گفت، افزود: در دوره اخیر شاهد مسیری بودیم که طی آن دوستی ترکیه و آمریکا به طور جدی در بوته آزمایش قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم منافع مشترک با آمریکا بیش از اختلاف نظرها با آن است.

اردوغان به حضور "فتح‌الله گولن" رهبر گروهی به همین نام در آمریکا اشاره کرد و گفت: حضور کودتاگران در کشوری که مدعی سردمداری دموکراسی و آزادی است تناقض بزرگی به شمار می‌آید.

روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه برای خرید سامانه‌های روسی اس -۴۰۰ خدشه‌دار شده و مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند در صورت ادامه اصرار آنکارا بر خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های اف -۳۵ را از این کشور خارج خواهند کرد؛ تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

آمریکا معتقد است که چنین اقدامی در چارچوب ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدیدی برای جنگنده‌های اف ۳۵ خواهد بود. ترکیه قصد دارد این نوع از جنگنده را از آمریکا خریداری کند.

هراس آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو این است که رهگیری جنگنده‌های اف ۳۵ در رادارهای سیستم دفاع موشکی اس- ۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه کاهش یابد.

نظر شما