عضو فراکسیون امید در مجلس دهم:

نهاد اجماع ساز جبهه اصلاح طلبان ایران باید برنامه ارائه بدهد/ به صورت اخلاقی با دوستان اصولگرا رقابت کنیم و نتیجه هر چه باشد، بپذیریم/ اگر می خواهیم عملکرد روحانی را مقایسه کنیم باید منصفانه قضاوت کنیم

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۰۵:۰۰:۲۱
کد خبر: ۱۱۴۱۰۳۴
نهاد اجماع ساز جبهه اصلاح طلبان ایران باید برنامه ارائه بدهد/ به صورت اخلاقی با دوستان اصولگرا رقابت کنیم و نتیجه هر چه باشد، بپذیریم/ اگر می خواهیم عملکرد روحانی را مقایسه کنیم باید منصفانه قضاوت کنیم
عضو فراکسیون امید در مجلس دهم گفت: من معتقد هستم که نهاد اجماع ساز جبهه اصلاح طلبان ایران که اخیرا تشکیل شده باید برنامه بدهد، اشکالی ندارد که همه کاندیداها کمپین های خود را راه اندازی کنند، برنامه ها و فعالیت های خود را بگویند ولی نهاد اجماع ساز باید در نهایت بین کاندیداها و برنامه هایی که اعلام می شود یکی را انتخاب تا ما با همه ظرفیت وارد میدان شویم.

«احمد مازنی»، عضو فراکسیون امید در مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اینکه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در 1400 باید براساس واقعیت کشور وعده بدهند اظهار کرد: اصلاح طلبان باید با قوت و با همه توان در انتخابات مشارکت کنند زیرا تفاوت اصلاح طلبی با محافظه کاری و براندازی در این است که اصلاح طلبان، معتقد به گام های تدریجی هستند و اصلاح به صورت دفعی اتفاق نمی افتد. این انقلاب و براندازی است که به صورت دفعی اتفاق می افتد و بعد سالها طول می کشد تا خرابی ها و ویرانی هایی که از براندازی اتفاق افتاده دوباره آباد شود ولی اصلاح با مرور، حوصله و با آرامش اتفاق می افتد.

او تصریح کرد: اینکه چگونه وارد فضای انتخابات شویم و از حالا ترمز را بکشیم یا به صورت دقیق و شفاف مواضع اصلاح طلبان را بیان کنیم و کاندیداهای خود را نقد کنیم، من فکر می کنم این ها مسائل فرعی است یعنی اصل این است که خود اصلاح طلبان از این حالت فرعی خارج شوند و مشارکت را به عنوان مبنا و اصل قرار بدهند.

مازنی افزود: اصلاح طلبان اگر همه راه ها برای مشارکت بسته بود به افکار عمومی نظر خود را بگویند که خواستیم مشارکت کنیم ولی شرایط فراهم نبود. آن تردیدهایی که در حال حاضر وجود دارد، صحیح نیست و روی اصل مشارکت باید کار کرد. مسئله بعدی اقناع افکار عمومی است، با مردم باید صادق باشیم. از دوره خاتمی یعنی سال 76 به مدت 8 سال اصلاح طلبان پیروز بودند و از آن زمان باید به عنوان تجربه و الگوی دولت اصلاح طلب یاد کنیم که تجربه موفقی بوده و هم نسبت به قبل و هم نسبت به بعد و اقدامات در آن زمان به لحاظ عملی قابل دفاع است یعنی ما شعاری و روی کاغذ نمی خواهیم حرف بزنیم.

او ادامه داد: در حوزه عملی  هشت سالی داریم که موفقیت آمیز بوده و به دوره اصلاح طلبان مربوط می شود. در دوره‌ای، روحانی با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمد یعنی یک ائتلافی بین اصلاح طلبان و نیروهای معتدل اصولگرا بوجود آمد، بنابراین دولت روحانی اصلاح طلب نیست یعنی روحانی و احزاب نزدیک به او مانند حزب «اعتدال و توسعه» خود را اصلاح طلب نمی دانند و امثال لاریجانی که جزو حامیان دولت محسوب می شوند هم اصلاح طلب محسوب نمی شوند. بنای خاتمی این نبود که روحانی را به عنوان یک کاندیدای اصلاح طلب معرفی کند بلکه برای عبور کشور از افراطی گری و تندروی هایی که قدری از عناصر ایجاد کرده بودند و مشکلاتی که سال 88 در یک بازی باخت-باخت اتفاق افتاد، از روحانی حمایت شد.

این نماینده سابق مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم عملکرد روحانی را مقایسه کنیم حتما باید منصفانه قضاوت کنیم. به گونه ای نباشد که عملکرد ترامپ با خروج از برجام و جنگ اقتصادی علیه ایران را به حساب روحانی بگذاریم و یا تندروی های عناصر افراطی مخالف اصلاح طلبان و دولت را که از همه ظرفیت های خود برای اینکه دولت را با شکست مواجه کنند، استفاده کردند غفلت کنیم بنابراین باید حتما رصد داشته باشیم. اصل این است که کاندیدای اصلاح طلب با برنامه مشخص معرفی شود، فقط این ادبیاتی که بگوییم تا کی، چقدر، تا چه زمانی، اگر نگذاشتند چکار باید کنیم این ها بحث هایی است که به عالم واقع طی ربطی ندارد ما در عالم واقع، اصولی که در قانون اساسی تعریف شده را داریم که باید رئیس جمهور معرفی کنیم.

او اضافه کرد: ما همه ارکان نظام را با دولت در اختیار نمی گیریم. قانون اساسی رهبر، مجلس خبرگان، مجلس، قوه قضائیه و نیروهای مسلح دارد و بعضی از ارکان نظام احیانا ممکن است با سلیقه رئیس جمهور همراه نباشد یا دریافت آنها با اولویت های کشور همسو نباشد که در همه جای دنیا کم و بیش این مسئله وجود دارد.

مازنی عنوان کرد: نه اصلاح طلبان بلکه نیروهایی که خارج از نظام منصفانه نگاه می کنند، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران را در گرو حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران می دانند. ما در این ساختار باید کاندیدا معرفی کنیم اما این کاندیدا با چه برنامه ای و با چه راهبردی و چه روش کاری و چه ترکیبی از نیروی انسانی می خواهد کار کند باید مدنظر باشد. من معتقد هستم که نهاد اجماع ساز جبهه اصلاح طلبان ایران که اخیرا تشکیل شده باید برنامه بدهد، اشکالی ندارد که همه کاندیداها کمپین های خود را راه اندازی کنند، برنامه ها و فعالیت های خود را بگویند ولی نهاد اجماع ساز باید در نهایت بین کاندیداها و برنامه هایی که اعلام می شود یکی را انتخاب تا ما با همه ظرفیت وارد میدان شویم. در حوزه قدرت اختلاف و دعوا هست ولی باید سعی کنیم از فضای افراطی گری خارج شویم و به صورت اخلاقی با دوستان اصولگرا رقابت کنیم و نتیجه هر چه باشد، بپذیریم.

او در پایان اضافه کرد: ما باید بتوانیم سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان را احیا کنیم و به انتخابات نگاه درازمدت داشته باشیم. پس از توجه به این مسایل موفق هستیم ولو اینکه در انتخابات رقیب ما رای بیاورد و پیروز شود آنوقت ما به آنها برای اداره کشور تبریک هم می گوییم ولی اگر همچنان بگوییم ما شرکت کنیم یا شرکت نکنیم ترمز بکشیم و این حرف ها، به نظر من کمی دیر شده و باید به سمت تایید کاندیداها برویم. انشاالله حضور مردم و مشارکت حداکثری را در کشور شاهد باشیم.۶

نظر شما