سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

می‌خواهیم به توازن سابق در برجام برگردیم/ اقدامات اخیر آمریکا نمادین است

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۰۵:۲۷:۴۹
کد خبر: ۱۱۴۱۱۲۶
می‌خواهیم به توازن سابق در برجام برگردیم/ اقدامات اخیر آمریکا نمادین است
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: منطق ایران در برجام روشن و قابل دفاع است در حال اجرای تعهداتی هستیم که طرف مقابل آنها را اجرا نمی کند، پس نباید انتظاری از ایران باشد می خواهیم به توازن سابق برگردیم.

«ابوالفضل عمویی»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گفت: پنجم اسفند ماه مهلت اجرای بند ۶قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها است، طبق این قانون در صورتی که طرف های غربی از مهلت دو ماه که در اختیار آنها برای ایجاد گشایش در فروش نفت ایران و عادی سازی روند تعاملات بانکی ایران با بانک های بین المللی قرار گرفته استفاده نکنند و شاهد اقدامی نباشیم، ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را که در چهارچوب برجام پذیرفته را متوقف می کند و گام جدیدی از کاهش تعهدات خود در برجام، طبق پاراگراف ۲۶و ۳۶ را برمی دارد.

او ادامه داد: مهلت دو ماهه که در اختیار طرف های غربی قرار گرفت با فرصت سوزی از جانب آنها مواجه شد و حرکت موثری را در تحریم ها انجام ندادند. این مهلت فقط دو ماه نبود ما چند سال فشار حداکثری دولت آمریکا را تحمل کردیم و بعد از آن مهلت دو ماهه دادیم تا حرکتی در جهت کسب منافع ملت ایران کنند، اقدامات اخیر که شاهد بودیم اقدامات نمادین است. آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه دوبار در شورای امنیت سازمان ملل تلاش کرد ولی ناکام ماند‌ اما روز جمعه نامه ای را به شورای امنیت دادند و رسما اعلام کردند که این مسیر را پیگیری نمی کنند، در واقع اعلام کردند که این مسیر شکست خورده را دنبال نمی کند. در موضوع محدودیت ظالمانه ای که‌ به‌ دیپلمات ها در نیویورک برای تردد تحمیل کرده بودند جمهوری اسلامی در این چهارچوب به‌ مقر سازمان ملل متحد اعتراض کرد و از منظر حقوقی خواسته ایران یک خواسته حقی بود که باید محدودیت ها کاهش یابد و آمریکا اعلام کرد که این محدودیت را تا ۲۵مایل توسعه می دهد و این حرکت موثری نیست. 

عمویی گفت: خواسته ما روشن است لغو تحریم ها به صورت موثر که فقط روی کاغذ و بیانیه نباشد و حرکتی باشد برای راستی آزمایی و بدانیم که تحریم ها رفع شده است. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: منطق ایران در برجام روشن و قابل دفاع است در حال اجرای تعهداتی هستیم که طرف مقابل آنها را اجرا نمی کند پس نباید انتظاری از ایران باشد، می خواهیم به توازن سابق برگردیم. 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز