روایت نمایندگی روسیه در وین از تصمیم ایران برای توقف پروتکل ‌الحاقی

۱۳۹۹/۱۲/۰۳ - ۲۰:۰۴:۵۰
کد خبر: ۱۱۴۱۱۴۸
روایت نمایندگی روسیه در وین از تصمیم ایران برای توقف پروتکل ‌الحاقی
دفتر نمایندگی روسیه نزد سازمان های بین‌المللی مستقر در وین روز یکشنبه همزمان با سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، پنج محور از جمله عدم جبران تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا را عامل تصمیم ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی معرفی کرد.

به گزارش برنا، نمایندگی روسیه با انتشار اینفوگرافی از تحولات مربوط همکاری‌های پادمانی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: ایران مورخ ۱۳ دسامبر ۱۹۷۴میلادی توافقنامه جامع پادمانی آژانس را امضاء کرد.  در حال حاضر ۱۸ مرکز اتمی در ایران و ۹ مرکز در خارج ذیل این توافقنامه قرار دارند.

در این اینفوگراف می‌خوانیم، ایران در ۱۸ دسامبر ۲۰۰۳ پروتکل الحاقی را امضاء و در چارچوب آن دسترسی تکمیلی به بازرسان آژانس اعطا کرد. این پروتکل همچنین در سال ۲۰۱۵ به عنوان اقدامات داوطلبانه ایران برای شفاف سازی فعالیت‌های هسته‌ای به برجام اضافه شد.

نمایندگی روسیه در این اینفوگراف می‌افزاید که از نگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پروتکل الحاقی دسترسی گسترده تری را برای بازرسان آژانس به اطلاعات و مکان‌های (هسته‌ای) ایران فراهم می‌کند تا استفاده صلح آمیز ایران از مواد اتمی راستی آزمایی شود.  

در ادامه آمده است:  ۸ می ۲۰۱۸ آمریکا از برجام خارج شد و مجلس شورای اسلامی ایران هم یکم دسامبر ۲۰۱۸ در واکنش به سیاست فشار حداکثری کاخ سفید، تحریم‌های یکجانبه، عدم جبران خسارت‌های مالی ناشی از خروج آمریکا از برجام و ترور قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کرد. این قانون که شامل توقف اجرای پروتکل الحاقی است از ۲۱ فوریه به اجرا در می‌آید مگر آنکه روابط بانکی با ایران عادی‌سازی شود؛ موانع برای صادرات و فروش نفت برداشته شود و درامدهای حاصل از فروش نفت به ایران برگردانده شود.

نظر شما