چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

جدل پینگ‌ پنگی میان دو چهره اصولگرا/ قطع سخنان سخنگوی دولت

۱۳۹۹/۱۲/۰۷ - ۰۵:۳۸:۰۲
کد خبر: ۱۱۴۲۷۵۷
جدل پینگ‌ پنگی میان دو چهره اصولگرا/ قطع سخنان سخنگوی دولت
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز (دوشنبه) در دیدار رییس و منتخبان ملت در مجلس خبرگان، منظومه مفاهیم معرفتی و ارزشی اسلام را نرم افزارِ ساختار نظام اسلامی دانستند و با اشاره به لزوم روزآمد شدن این نرم افزار متناسب با گسترش دامنه فعالیت‌های نظام اسلامی و بروز چالش‌های جدید گفتند: یکی از وظایف مهم فضلا و متفکرین، تقویت مبانی فکری نظام اسلامی به‌منظور عملیاتی کردن مفاهیم دینی مورد نیاز جامعه است.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین ادبیات روزهای اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد ایران، ادبیاتی مستکبرانه، طلبکارانه و غیر منصفانه دانستند و گفتند: نتیجه این ادبیات جز منفورتر شدن آنها نزد ملت ایران نخواهد بود. ضمن آنکه جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و بر اساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: البته یک قرارداد چندساله‌ای گذاشته شده که اگر آنها عمل کنند ما هم تا همان چند سال عمل خواهیم کرد اما غربی‌ها به‌خوبی می‌دانند که ما به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: موضوع سلاح هسته‌ای بهانه است، آنها حتی با دستیابی ما به سلاح‌های متعارف هم مخالفند چون می‌خواهند مؤلفه‌های قدرت را از ایران بگیرند.

ایشان همچنین درباره اختلاف مجلس با دولت درباره توافق میان ایران و آژانس و قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها ضمن اینکه این قانون را خوب دانستند، تاکید کردند که اختلافات حل و یک صدایی در کشور ایجاد شود.

چهره هفته؛ حدادعادل

ماجرا از آنجا آغاز شد که حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان، در پاسخ به حضور احمدی‌نژاد در انتخابات گفته بود: آمدن احمدی‌نژاد را اصلا به عنوان شوک انتخابات در نظر نگیرید؛ یعنی تکلیف روشن است. او افزود: زیاد تحت تأثیر موضع‌گیری و فضای مجازی و حرف‌زدن‌ها نباشید. حداد درخصوص تأیید صلاحیت احمدی‌نژاد تأکید کرد: چنین اتفاقی نخواهد افتاد، دفعه‌ قبل هم نیفتاد، حالا که چهار سال هم گذشته و بدتر هم شده است.

احمدی‌نژاد هم در ویدئویی که سایت خودش آن را منتشر کرد، جواب داد: چگونه می‌توان انتظار داشت با نقش‌آفرینی کسانی که قبل از انقلاب دست فرح پهلوی را می‌بوسیدند و سپس تغییر چهره داده و سوپر حزب‌اللهی شدند، اوضاع کشور درست شود، وضع مردم سامان پیدا کند و حرکت انقلاب در مسیر صحیح جلو برود؟

غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، هم با انتشار جوابیه واکنش نشان داد و تحلیلش از رد صلاحیت احمدی‌نژاد را مبتنی‌ بر رد صلاحیت او در سال ۹۶ و توصیه سخنگوی شورای نگهبان به عدم ثبت‌نام مجدد ردصلاحیت‌شده‌ها دانست. حداد‌عادل در این جوابیه با اشاره به اینکه هیچ رابطه‌ای با دفتر فرح نداشته و هیچ‌گاه او را ندیده است، ادعاهای احمدی‌نژاد درباره دست‌بوسی را «دروغ محض»، «چندش‌آور» و سناریوی رسوایی دانسته که فقط دشمنان از آن سود می‌برند. بعد هم گفته که خود احمدی‌نژاد می‌داند که مجلس هفتم بیشترین حمایت را از او کرده بود. در انتها هم گفته بود: اینجانب حق شکایت از آقای احمدی‌نژاد را به سبب نشر اکاذیب و افترایی که به من زده برای خود محفوظ می‌دانم و اطمینان دارم با رسیدگی به ادعای ایشان، حقیقت بر همگان روشن خواهد شد.

جدل پینگ‌ پنگی رئیس سابق دولت و رئیس سابق مجلس دیگران را هم به واکنش واداشته است. علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، در توییتی طرف احمدی‌نژاد را گرفت و نوشت: «آقای حداد‌عادل وقتی که قاطعانه از طرف شورای نگهبان اظهارنظر و تکلیف کاندیداها را از قبل تعیین‌شده اعلام می‌کند، به‌طوری‌که شائبه مهندسی انتخابات را تقویت می‌کند، باید منتظر چنان پاسخی از طرف آقای احمدی‌نژاد می‌بود. بهتر است نقشی هم برای انتخاب مردم قائل باشیم.»

عباس عبدی اما سمت حداد عادل را گرفته و در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد در توییتی نوشت: «علیه آقای حداد اتهام سنگینی زده شده. نمی‌دانم چرا شکایت و رسیدگی نمی‌شود؟ اگر رسیدگی شود یا مفتریِ دروغگو مجازات می‌شود یا فردِ متهم، رسوا. این‌طوری استخوان لای زخم است. آقای حدادعادل پیش‌قدم شوند».

سید نظام الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، در توئیتی در واکنش به اتهامات احمدی نژاد به غلامعلی حدادعادل، نوشت: فارغ از اینکه اصل ادعای آقای احمدی نژاد درباره دکتر حدادعادل بی اخلاقی و دروغ محض است؛ انسان از دستبوسی فرح برسد به دستبوسی امام، خیلی شرف دارد به اینکه از دستبوسی امامش برسد به پابوسی و دریوزگی آمریکا و استکبار. 

خبر مهم هفته؛ توافق میان سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی

تنها چند روز قبل از پایان ضرب الاجل مجلس به غرب برای لغو تحریم ها ذیل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران»، تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافقی امضا و بیانیه ای در این باره منتشر کردند. طبق این بیانیه، اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. همچنین  طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی شود.

بر اساس این توافق، آژانس به فعالیت های «ضروری» خود برای راستی آزمایی و نظارت بر مراکز هسته ای ایران ادامه خواهد داد. مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده، این است که «ایران به مدت سه ماه اطلاعات برخی فعالیت ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند. چنانچه ظرف سه ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.»

با توافق سازمان انرژی اتمی و آژانس، مجلس به شدت از دولت انتقاد کرد و خواستار لغو آن شد. دولت نیز در همین راستا در بیانیه‌ای ضمن استقبال از دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد یک صدایی در کشور در اجرای قانون مجلس، تاکید کرد که مذاکرات و توافقات جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً منطبق با قانون اساسی و قوانین کشور، و به ویژه مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است و به اذعان همه کارشناسان و متخصصین و مسئولین امنیت ملی کشور کارآمدترین و کم هزینه‌ترین شیوه برای اجرای کامل مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، نیز پیرامون اقدامات و اتفاقات مجلس گفت: متأسفانه ما یک مشکلی پیدا کرده ایم که همه مسائل را با زاویه سیاسی می بینیم آن چه که جناب آقای صالحی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تفاهم کردند یک موفقیت بی نظیر دیپلماتیک است که آقای دکتر صالحی با شجاعت، توانمندی و با اتکا به این ملت انجام دادند.

******

سفرای جدید کشورهای اسلواکی، غنا، رومانی، سنگال و بولیوی، چهارشنبه ۶ اسفندماه استوارنامه‌های خود را تقدیم حسن روحانی، رئیس جمهور، کردند.

جنجال هفته؛ توافق ایران و آژانس

مجلسی‌ها به توافق موقت سازمان انرژی اتمی کشورمان با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روی خوش نشان ندادند و با عصبانیت مدعی شدند که دولت با این توافق قانون مصوب مجلس را دور زده است. گذشته از توضیحات سازمان انرژی اتمی و سخنگوی وزارت خارجه که نشان می‌دهد برداشت نمایندگان از این توافق درست نیست، با توجه به برخی واقعیات موجود به نظر می‌رسد توافق یاد شده نه تنها برخلاف قانون مجلس نیست بلکه به نفع جمهوری اسلامی ایران هم هست.

ابتکار عمل توافق یاد شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر از سوی سازمان انرژی اتمی بوده که البته با مقامات و نهادهای مرتبط با پرونده هسته‌ای هم هماهنگ می‌شود. از جمله اینکه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، به عنوان یک عضو شورای عالی امنیت ملی از مصوبه این شورا در این خصوص مطلع بوده است.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، درباره توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در توئیتی نوشت: «توافق مدبرانه سازمان انرژی اتمی با آژانس انرژی هسته‌ای منطبق با قانون مجلس و مانع اجماع علیه ایران است. مخالفت برخی نمایندگان با این توافق ناشی از آن است که آنها اساساً با احیای برجام مخالف‌اند و فکر می‌کردند این قانون راه احیای برجام را خواهد بست.»

حاشیه هفته؛ قطع سخنان ربیعی

سخنان سخنگوی دولت توسط صدا و سیما در پخش زنده تلویزیونی در زمان توضیح درباره نحوه توافق میان ایران و آژانس، قطع شد.

در حالیکه طبق روال، شبکه خبر مقدمه جلسات سخنگوی دولت را به صورت زنده پخش می‌کند، روز سه شنبه در حالیکه علی ربیعی در حال تبیین بیانیه هیات دولت و واکنش به حواشی مجلس شورای اسلامی درخصوص توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود، ناگهان پخش زنده سخنان سخنگوی دولت توسط صداوسیما قطع شد.

*************

روز دوشنبه تعدادی از سوخت‌ بران بلوچ در مرز سراوان هدف شلیک گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست داده‌اند. معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان از ماجرا روایتی متفاوت به دست داده و مسئولیت تیراندازی اولیه را متوجه نیروهای مرزی پاکستان دانسته است. محمدهادی مرعشی با بیان اینکه «ما در این منطقه، گذری را برای کمک به معیشت مرزنشینان و کنترل لازم برای ورود و خروج افرادی که در این مسیر تردد می‌کنند، ایجاد کردیم اما از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه در حوزه شهرستان سراوان درگیری اتفاق افتاد و تجمعی در پشت مرز مشاهده شد و انبوهی از جمعیت سوخت‌بران و افرادی که غالبا به ‌صورت غیرقانونی مبادرت به انتقال سوخت کشور به پاکستان می‌کنند، در این منطقه تجمع کرده و قصد داشتند از این مرز وارد شوند» گفته است: «بیش از 2 ساعت مذاکره با این افراد انجام شد و از آنها درخواست کردیم تا خویشتنداری کنند و در چارچوب قواعد و قوانینی که درنظر گرفته شده از این گذر وارد شوند اما ظاهرا در آن طرف تجمع، باعث تیراندازی ازسوی ماموران پاکستانی می‌شود و هجوم شدت پیدا می‌کند و با شکستن درهای گذر و ایجاد خسارت، جمعیت وارد شده و حین این درگیری یک نفر کشته و 4 نفر مجروح شدند.»

براساس توضیحات این مقام مسئول، جمعیتی در بین این افراد به سمت پاسگاه شهرستان سراوان حمله‌ور می‌شوند و موتور ماموران مستقر در مرز را آتش می‌زنند و قصد ورود به پاسگاه را داشتند که به‌ دلیل هجوم به ‌سمت پاسگاه، تیراندازی صورت می‌گیرد و تعدادی از افراد مجروح شده و در نهایت جمعیت متفرق می‌شود. آمارها درباره تعداد جان‌ باختگان این حادثه نیز ضد و نقیض است. رسانه‌های غیررسمی تعداد کشته‌های این حادثه تا زمان نگارش این گزارش را ۸ نفر اعلام کرده‌اند اما معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تعداد کشته‌های این حادثه را ۲ نفر و مجروحان را ۶ نفر اعلام کرده است. 

خبر هفته؛ سی اف تی و پالرمو

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از نهایی شدن پیشنهادات درباره پالرمو و cft در کمیسیون مشترک این نهاد خبر داد. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در توئیتی نوشت: «پنج نماینده دولت در جلسه روز سه شنبه کمیسیون مشترک مجمع تشخیص حضور یافتند. دکتر ظریف، زنگنه، دژپسند، همتی و خانم جنیدی در این جلسه، استدلال‌های خود و دولت را مطرح کردند. کار کمیسیون مشترک درباره پالرمو و cft پایان یافت و پیشنهادات برای طرح در صحن مجمع تشخیص آماده شد.»

سوژه هفته؛ افزایش قیمت اینترنت

مصوبه مجلس در روز سه شنبه درباره افزایش مالیات اپراتورهای تلفن همراه بود که با اختلاف تفسیر میان دولت و مجلس همراه شده است. مجلس می‌گوید این مصوبه باعث افزایش کیفیت اینترنت و همچنین مانع افزایش قیمت آن می‌شود اما وزارت ارتباطات می‌گوید مجلس برای افزایش درآمد صداوسیما این مصوبه را تصویب کرده و باعث گران‌شدن اینترنت می‌شود. براساس این مصوبه، حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از کارور (اپراتورهای خدمات‌دهنده مخابراتی) به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود. منابع حاصل به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود.

یکی از اولین واکشن‌ها به مصوبه را وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داشت که در این‌باره گفت: «درصورتی‌که مجلس مصوبه افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها را تصویب کند، بسته‌های اینترنتی اپراتورها با افزایش قیمت چشمگیری روبه‌رو خواهد شد».

همچنین محمدجواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت درباره حاشیه های ایجاد شده درباره افزایش قیمت اینترنت گفت: اصلا اجازه افزایش قیمت نخواهیم داد. اگر می خواستیم مجوز بدهیم همان موقع که 2 برابر قیمت را بالا بردند و دولت مصوبه محکمی در برگشتن قیمت داد، اجازه می دادیم. چه کاری است که زور بزنیم بعد التماس کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز