آلمان وعده جدید برجامی داد+جزییات

۱۳۹۹/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۴:۳۶
کد خبر: ۱۱۴۲۹۶۹
آلمان وعده جدید برجامی داد+جزییات
وزیر خارجه آلمان بیان کرد که این کشور و سایر اعضای برجام در سه ماه آینده درباره بازگشت گام به گام آمریکا به توافق هسته‌ای گفت و گو خواهند کرد.

به گزارش برنا؛ به نقل از آسوشیتدپرس، هایکو ماس چهارشنبه شب از ایران خواست تا پیشنهاد دیپلماتیک غرب برای حفظ توافق هسته‌ای را بپذیرد.

وی اظهار داشت: در نهایت، ایران باید درک کند آنچه که مهم است کاهش تنش بوده و پیشنهاد دیپلماسی، خصوصا از جانب آمریکا را که روی میز است بپذیرد.

وزیر خارجه آلمان افزود: اما هنوز می‌خواهیم که در سه ماه آینده با سایر شرکایمان در توافق هسته‌ای درباره نحوه بازگشت گام به گام آمریکا به این توافق گفت و گو کنیم.

وی ادعا کرد: این بحث‌ها به طور ویژه درباره ترتیب اقدامات خواهد بود یعنی اینکه چه کسی باید چه گامی را بردارد تا در نهایت توافقی کلی حاصل شود که آمریکا بار دیگر بخشی از این توافق شود.

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در پایان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره تداوم فعالیت‌های ضروری بازرسان آژانس در ایران تفاهم کردند.

در این بیانیه با اشاره به توقف اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ آمده است که در جریان سفر گروسی توافق‌ شد:

۱- ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتنامه پادمانی با آژانس کمافی‌السابق ادامه می‌دهد.

۲- بر اساس یک تفاهم موقت فنی دو طرفه که با قانون ایران سازگار باشد، آژانس به فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی‌آزمایی  به مدت ۳ ماه ادامه ‌دهد. (طبق فهرست فنی پیوست)

۳- تفاهم صورت گرفته به طور پیوسته مورد بازنگری قرار خواهد گرفت تا نسبت به کارکرد آن برای هدفی که در نظر گرفته شده، اطمینان حاصل شود.

نظر شما