شاهزاده سعودی:

پرونده عادی سازی روابط با اسرائیل روی میز است

۱۴۰۰/۰۱/۱۳ - ۱۳:۱۰:۵۸
کد خبر: ۱۱۵۸۸۲۷
پرونده عادی سازی روابط با اسرائیل روی میز است
فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی با بیان اینکه « نمی دانم عادی سازی روابط با اسرائیل نزدیک است یا نه» اما گفت که این پرونده روی میز است و تنها مانع فلسطینی ها هستند.

به گزارش برنا،بن فرحان در گفت وگو با بیکی اندرسون مجری شبکه سی ان ان عربی افزود: موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل از سال 2002 میلادی( اجلاس سران عرب در بیروت) تاکنون با نام برنامه صلح عربی مطرح بوده است.
او اذعان کرد که حتی پادشاهی سعودی قبل از آن یعنی درسال 1982 اولین ابتکار در زمینه عادی سازی روابط با اسرائل را ارائه کرد. از آن زمان تاکنون سعودی طرح عادی سازی کامل و تمام روابط با اسرائیل درمقابل حل عادلانه قضیه فلسطین را همواره مطرح کرده است.
بن فرحان با بیان اینکه الان عادی سازی روابط با اسرائیل موفق نخواهد بود مگر اینکه درحل قضیه فلسطین پیشرفتی حاصل شود و کشور فلسطین درداخل سرزمین های 1967 ایجاد شود، افزود:معتقدم عادی شدن جایگاه اسرائیل در منطقه منافع زیادی برای همه منطقه در زمینه های اقتصادی و امنیتی و اجتماعی دارد.
فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی در گفت وگو با شبکه سی ان ان عربی گفت: تاکنون با پرواز بین تل آویو و مکه موافقت نکرده ایم البته ما نه فقط به مسلمانان بلکه به همه ساکنان اسرائیل با هردینی خوش آمد، می گوییم.
بیکی اندرسون مجری سی ان ان از بن فرحان سوال کرد: بنیاین نتانیاهو گفته است عادی سازی روابط با سعودی بزودی محقق می شود و حجاج مسلمان مقیم اسرائیل را به طور مستقیم از تل آویو با پروازها به مکه می بریم اما سعودی موضع خود را تغییر نداده و می گوید که عادی سازی روابط تنها بعداز توافق صلح با فلسطینی ها میسر است . البته عربستان فضا خود را بر روی هواپیماهای اسرائیلی از ماه سپتامبرگذشته باز کرده است. و دو طرف دشمن مشترکی هم به نام ایران دارند. حالا باید شاهد معامله ای بین ریاض و تل اویو باشیم؟
بن فرحان در پاسخ به سوال دیگر مجری سی ان ان دراین زمینه گفت که بیشترازاین نمی تواند صحبت کند وتوضیح دهد.
 فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی گفت:دولت بایدن روابط با سعودی را برای منافع  آمریکا در منطقه و خارج از آن کلیدی می داند.
او در گفت وگو با سی ان ان افزود:دولت بایدن درک می کند کار با پادشاهی سعودی یعنی کار با رهبران ما و ما هم به گفت وگو در باره بهترین راه های تحقق منافع عربستان و آمریکا ادامه می دهیم و فواید آینده را مقدم قرار می دهیم.
روابط بین آمریکا و سعودی در همه دولت های آمریکا مستحکم و تاریخی بوده و دو کشور پرونده های مشترکی برای همکاری از جمله امنیت منطقه دارند.
ریاض گفت وگوهای قوی با دولت بایدن دارد و از همکاران در دولت آمریکا همواره از زمینه های توافق می شنویم مثل مسائل امنیتی و پایان درگیری ها و منازعات و بر همین اساس ما ابتکار سعودی برای آتش بس در یمن را ارائه کردیم.
او مدعی شد که یمن( الحدیده) محاصره نیست و برای ادامه ورود کشتی های حامل سوخت به الحدیده باید راهی را برای همکاری بین حوثی ها و دولت فراری یمن پیدا کنیم.

 

نظر شما