آسیا تایمز:

همکاری‌های ایران و چین اثر تحریم‌های آمریکا را کاهش می‌دهد

۱۴۰۰/۰۱/۱۴ - ۱۴:۵۸:۲۰
کد خبر: ۱۱۵۹۳۳۶
همکاری‌های ایران و چین اثر تحریم‌های آمریکا را کاهش می‌دهد
تارنمای آسیا تایمز در گزارشی ضمن پرداختن به روابط چین و ایران نوشت که برنامه جامع همکاری های تهران- پکن و سرمایه گذاری چین در ایران، تأثیر تحریم های ایالات متحده بر ایران را کاهش می‌دهد.

به گزارش برنا، در این تحلیل با اشاره به برگزاری نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در وین آمده است: تحریم های اقتصادی علیه ایران اصلی ترین ابزار فشار واشنگتن بر تهران است اما سند همکاری چین با ایران که هفته گذشته امضا شد، تأثیر آنها را کاهش می دهد.

گزارش می افزاید: کارشناسان چینی می گویند که پکن می تواند با استفاده از یوان ارز اختصاصی خود، برای تجارت با ایران و دیگر کشورهای آسیای میانه، تحریم های آمریکا را لغو کند.

آسیا تایمز به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا نوشته است: دیپلمات های آمریکایی و ایرانی هفته آینده کمیسیون مشترک برجام را در وین برگزار می کنند. آمریکایی ها مستقیماً با ایرانی ها ملاقات نخواهند کرد، اما در تلاش برای احیای پیمانی برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران هستند که دولت ترامپ به طور یک جانبه از آن خارج شد.

در ادامه این گزارش با اشاره به همکاری چین و آمریکا در مورد برجام آمده است: پکن در مذاکرات کمیسیون مشترک کارت های زیادی در اختیار دارد و واشنگتن نمی داند پکن کدام کارت را بازی می کند. این موضوع توضیح می دهد که چرا وزارت خارجه آمریکا بلافاصله از توافق سرمایه گذاری چین و ایران انتقاد نکرد و گفت که با پکن در مورد برجام همکاری دارد.

گزارش می افزاید: این یک تحلیل خوش بینانه از حوادث دو هفته گذشته است، به ویژه پس از آنکه چین هفته گذشته در مذاکرات "جایگزینی دلار آمریکا" به عنوان ابزار تجارت در آسیای میانه، میزبان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بود.

در پایان این گزارش آمده است: گرچه طی ماه های اخیر، چین واردات غیررسمی خود از ایران را افزایش داد اما تصمیم پکن برای تعامل مجدد با ایران در چارچوب سند برنامه همکاری های جامع دو جانبه منعکس کننده اعتقاد پکن برای توسعه روابط با تهران است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز