معاون نخست وزیر اردن:

فرماندهان ارتش در بین دستگیر شدگان نیستند

۱۴۰۰/۰۱/۱۵ - ۱۹:۰۷:۲۵
کد خبر: ۱۱۵۹۹۹۲
فرماندهان ارتش در بین دستگیر شدگان نیستند
معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن شمار افراد بازداشت شده به اتهام تلاش برای براندازی نظام سیاسی این کشور را ۱۴ تا ۱۶ نفر اعلام و تاکید کرد که در بین دستگیر شدگان هیچ یک از فرماندهان ارتش وجود ندارند.

به گزارش برنا،«ایمن صفدی» در کنفرانس خبری در ساختمان نخست وزیری اردن که بصورت مستقیم از شبکه تلویزیونی المملکه پخش شد، افزود: این افراد در چارچوب تحقیقاتی که با تلاش ماموران امنیتی اردن انجام شد، دستگیر شدند و هیچ یک از دستگاه های اطلاعاتی خارجی در این دستگیری‌ها نقش نداشتند.  

او با بیان اینکه در این ارتباط مسیر قانونی طی خواهد شد، افزود: سرویس‌های امنیتی نیروهای مسلح، اداره امنیت عمومی و اطلاعات اردن برای مدت طولانی فعالیت‌ها و تحرکات شاهزاده «حمزه بن الحسین»، «شریف حسن بن زید»، «ابراهیم عوض الله» و سایر افرادی که امنیت و ثبات میهن را هدف قرار داده‌اند، زیر نظر داشتند. 

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن با اشاره به اینکه سرویس‌های امنیتی این تحقیقات را برای توصیه ملک عبدالله (شاه اردن) در اختیار ایشان قرار دادند، افزود: ملک عبدالله توصیه کردند که این فعالیت‌ها و متصدیان آن‌ها به دادگاه امنیت کشور ارجاع داده شوند تا پس از تحقیقات اولیه، اقدامات مورد نیاز قانونی انجام شود زیرا این فعالیتها و تحرکات به مرحله‌ای رسیده است که مستقیماً بر امنیت و ثبات کشور تاثیر می‌گذارد.  

او افزود: ملک عبدالله  (شاه اردن) تصمیم گرفت که بصورت مستقیم با شاهزاده حمزه صحبت کند برای اینکه در چارچوب خانواده به این مسئله رسیدگی شود تا وی (حمزه) از این فعالیت‌ها که امنیت اردن و اردنی‌ها را هدف قرار داده و از آن‌ها سوء استفاده می‌شود و خارج از سنت‌ها و ارزش‌های خانواده هاشمی (خانواده سلطنتی اردن) می‌باشد، منصرف شود و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. 

صفدی اضافه کرد: اما در نهایت، امنیت و ثبات اردن بر هر چیز مقدم است و تمام اقدامات قانونی لازم برای محافظت از آن انجام خواهد شد. 

او ادامه داد: رئیس ستاد مشترک ارتش اردن ظهر دیروز با شاهزاده حمزه ملاقات کرد تا این پیام را به وی برساند و از او خواست تا تمام اقدامات و فعالیتهایی که امنیت و ثبات اردن را هدف قرار داده است، متوقف کند با این حال شاهزاده حمزه پاسخی نداد و انفعالی برخورد کرد و توجهی به منافع میهن و مردم آن نداشت.  

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن خاطرنشان کرد که تحقیقات اولیه، وجود ارتباط افراد دستگیر شده با حلقه اطراف شاهزاده حمزه را اثبات کرده است و کسانی که ادعاها و پیام‌ها را به طرف های خارجی منتقل می‌کنند به اصطلاح از جمله دشمنان خارجی به شمار می‌آیند که برای تحریک علیه امنیت داخلی و تحریف حقایق ماموریت دارند. 

او افزود: این تحقیقات به ارتباط بین باسم عوض الله و طرف‌های خارجی که مخالفان خارجی یاد می‌شوند به این نتیجه رسیده است که تمام تماس‌ها و فعالیت‌های قبلی برای اجرای برنامه‌های شرم آور برای بی‌ثبات کردن امنیت و ثبات و دستیابی به اهداف و مقاصدی جهت تضعیف موضع ثابت اردن در خصوص مسائل اصلی مورد استفاده قرار گرفته است.  

صفدی افزود: این مصادف با فعالیتهای فشرده شاهزاده حمزه در دوره گذشته برای برقراری ارتباط با شخصیت‌های جامعه با هدف تحریک آن‌ها و تحت فشار قرار دادن آن‌ها برای اقدام در فعالیتهای آسیب رساندن به امنیت ملی بود. 

او ادامه داد: تحقیقات اولیه همچنین نشان داد که شاهزاده حمزه در حال هماهنگی و برقراری ارتباط با باسم عوض الله برای توافق در مورد برنامه‌ها و حرکات وی بود.  

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن توضیح داد که تحقیقات نشان داد که شاهزاده حمزه پس از دیدار کوتاه با رئیس ستاد ارتش در ساعت ۲ بعد از ظهر روز شنبه، در ساعت ۲ و ۲۰ دقیقه فایل ضبط شده از جلسه به باسم عوض الله ارسال کرد و به آن فایل صوتی ضبط شده دیگری در تلاش برای تشدید موضع اضافه کرد و پس از آن، باسم عوض الله بلیط خروج از اردن را رزرو کرد.  

او ادامه داد: شاهزاده حمزه در تلاش برای تحریف واقعیت‌ها و افزایش ابراز همدردی داخلی و خارجی و انعکاس اهداف و فعالیت‌هایی که برای برخی انجام داده است دو پیام ضبط شده به زبان‌های عربی و انگلیسی پخش کرد که شامل تحریک و بسیج شهروندان علیه دولت به روشی غیرقابل قبول که بر امنیت ملی تأثیر می‌گذاشت، است.  

صفدی اظهار داشت: سرویس‌های امنیتی اردن شخصی را که با سرویس‌های امنیتی خارجی در ارتباط بود و دقیقاً در ساعت ۳: ۵۵ بعد از ظهر با همسر شاهزاده حمزه تماس گرفته بود و خدماتی او در اختیار آن‌ها قرار داده بود و به آن‌ها پیشنهاد دادند تا سریعاً یک هواپیما برای خروج از اردن میها کند را زیر نظر داشتند. 

او افزود: مشارکت طرف‌های خارجی در فعالیت‌های مشکوکی که امنیت و ثبات اردن را هدف قرار داده بود، خنثی شد. 

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن با تاکید بر اینکه این تحرکات کنترل و محاصره شده‌اند، افزود: تحقیقات همچنان ادامه دارد و در چارچوب قانون و با شفافیت و وضوح به این تحرکات و فعالیت‌ها رسیدگی خواهد شد تا این اقدام‌ها در نطفه نابود شود. 

او افزود:  امنیت اردن با آگاهی مردم و  درایت شاه اردن و فداکاری نیروهای امنیتی، پایدار و ثابت است. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز