خط و نشان جدی روسیه برای آمریکا و انگلیس!+جزییات

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۲۳:۱۴:۵۷
کد خبر: ۱۱۶۰۵۶۲
خط و نشان جدی روسیه برای آمریکا و انگلیس!+جزییات
سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن هشدار به آمریکا و انگلیس افزود که اقدام های واشنگتن و لندن برای ایجاد زرادخانه جدید موشک های کوتاه و میان برد و استقرار موشک های در مناطق جدید در جهان ازسوی روسیه بدون پاسخ نمی ماند.

 به گزارش برنا، ماریا زاخارووا روز دوشنبه در بیانیه ای  یادآورشد که در هفته های اخیر مقام های پنتاگون از اقدام های عملی برای اجرای برنامه مواضع موشکی جدید در مناطق مختلف جهان و استقرار موشک های کوتاه و میان برد سخن گفتند که قبلا در قرارداد منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد منع شده بود.

وی افزود: آمریکا همچنین مجموعه های موشکی جدید از جمله موشک های مافوق صوت می سازد و ارتش آمریکا گروه های عملیاتی جدید برای استقرار موشک ها و امکان بکارگیری آن تشکیل می دهد که یک گروه در منطقه آسیای دور و اقیانوس آرام و گروه دیگر در اروپا مستقر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با یادآوری اینکه انگلیس هم در بیانات خصومت جویانه و بی ثبات کننده در این عرصه (موشکی) به آمریکا پیوسته است، اظهار داشت: انگلیس اعلام کرده است که ۴۴ سیستم راکت انداز ام۲۷۰ آمریکایی را نوسازی می کنند که می تواند موشک های دقیق ازنوع پی.ار.اس.ام پرتاب کند.

زاخارووا  ادامه داد که نظامیان انگلیسی توجه خود را به نابودی سیستم های دفاعی روسیه که امنیت این کشور را تامین می کند (در صورت آغاز جنگ) متمرکز کرده اند. 

به گفته وی اجرای طرح های نظامی جدید آمریکا و انگلیس، عرصه را برای راه حل های سیاسی-دیپلماتیک در دوره پس از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد و جلوگیری از متشنج شدن اوضاع در عرصه موشکی تنگ می کند. 

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پیمانی است که در سال ۱۹۸۷میلادی  بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد.

این پیمان در واشنگتن بین رییس ‌جمهوری ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ امضا شد.  مجلس سنای ایالات متحده آمریکا این پیمان را در ۲۷ مه ۱۹۸۸ (میلادی)  تصویب کرد. این پیمان در ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برد. این پیمان، موشک‌های دریایی را پوشش نمی‌داد.  در مه ۱۹۹۱ (میلادی)، دو هزار و ۶۹۲ موشک نابود شد. به دنبال آن به مدن ۱۰ سال از سایت‌های هسته‌ای بازرسی شد.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا از پیمان مذکور بیرون می آید و در ۱ فوریه ۲۰۱۹ (میلادی)  ایالات متحده به طور رسمی از این پیمان خارج شد.  روسیه نیز در روز بعد به همین اقدام دست زد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ما در شرایط کنونی باب مذاکره را نمی بندیم اما در شرایط بوجود آمده این امکان را بعید نمی دانیم که روسیه به اتخاذ تدابیر نظامی-فنی برای پاسخ دادن به تهدیدهای موشکی توجه بیشتر می کند.

عرصه موشکی مهم ترین مورد اختلاف میان روسیه و آمریکا و متحدان غربی این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موجب تشدید رقابت تسلیحاتی در سطح جهانی می‌شود.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه در بیانیه خود به مناسبت هفتاد و دومین سالروز تاسیس ناتو، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: بودجه نظامی ناتو در سال ۲۰۲۰ نسبت به یک سال پیش از آن ۷.۴ درصد افزایش یافت.

در این بیانیه گفته شد: اجرای چنین سیاستی از سوی ناتو موجب تشدید رقابت تسلیحاتی در سطح جهانی می‌شود.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود با بیان اینکه هفتاد و دو سال پیش پیمان ناتو با اعلام هدف حفظ صلح بوجود آمد، نوشت: امروز این سازمان بمباران یوگسلاوی سابق، تهاجم به عراق و عملیات نظامی علیه لیبی با کشاندن این کشور به هرج و مرج کامل را در سابقه خود دارد.  

در این بیانیه با کنایه آمده است: در سال ۲۰۲۰ هزینه‌های نظامی ناتو ۷.۴ درصد افزایش یافت و این پیمان به این گونه صلح و آرامش را حفظ می‌کند.

بیانیه وزارت روسیه با طرح اینفوگرافی همراه است که بر اساس آن بودجه نظامی ناتو در سال ۲۰۲۰ میلادی یک هزار و ۹۰ میلیارد دلار در حالیکه بودجه نظامی روسیه ۵۰ میلیارد دلار بود.

در اینفوگرافی یاد شده همچنین به مجموع بودجه نظامی کشورهای جهان اشاره شده که در سال گذشته از ۱.۸ هزار میلیارد دلار به ۱.۹۳ هزار میلیارد دلار افزایش یافته است.

نظر شما