اعلام آمادگی دولت نجات ملی یمن برای مبادله اسیران

۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ۲۰:۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۱۶۱۷۲۹
اعلام آمادگی دولت نجات ملی یمن برای مبادله اسیران
رییس کمیته ملی امور اسیران دولت نجات ملی یمن روز چهارشنبه از آمادگی برای تبادل گسترده و کامل همه اسیران در صورت ابراز آمادگی طرف مقابل خبر داد.

به گزارش برنا، عبدالقادر المرتضی گفت: ما بارها آمادگی کامل خود را برای انجام عملیات مبادله فراگیر و کامل همه اسیران اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: ما بازهم تاکید می کنیم که آماده هستیم تا در صورتی که طرف مقابل آماده باشد به ویژه در آستانه ماه مبارک رمضان مبادله اسیران انجام شود.

رییس کمیته ملی امور اسیران دولت نجات ملی اضافه کرد: عربستان نمی خواهد که همه اسرا آزاد شوند بلکه به دنبال توافقی است که تنها شامل اسرای سعودی شود.

المرتضی با اشاره به دوره قبلی مذاکرات میان انصارالله و دولت مستعفی یمن در امان پایتخت اردن، گفت: در موضوع مذاکرات اعتمادی میان خود مزدوران سعودی وجود ندارد و در زمینه مذاکرات محلی نیز سعودی ها به صورت مستقیم در این مذاکرات دخالت می کنند.

او گفت: دولت مستعفی یمن دستوراتی از سوی عربستان سعودی گرفت تا عملیات تبادل اسرا انجام نشود و ما تنها توانستیم که به صورت محدودی به مبادله اسرا بپردازیم و اکنون بیش از ۱۰ توافق برای مبادله اسرا که شامل ۷۰۰ اسیر از دو طرف می شود وجود دارد که مسکوت مانده است.

رییس کمیته ملی امور اسیران دولت نجات ملی با انتقاد از سازمان ملل متحد گفت: سازمان ملل متحد به نیروهای متجاوز برای گشودن زندان ها فشار نیاورده است و مسؤولیت بخش بزرگی از این موضوع بر عهده آن هاست.

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز پیش تر در توئیتی نوشته بود: با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ما خواستار تبادل کامل اسرای طرفین هستیم.  

وی کشورهای متجاوز آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات و متحدان آن‌ها و سازمان ملل را مسئول هرگونه تاخیر در انجام مبادله اسرا دانست و افزود: این یک پرونده بشردوستانه است که نباید منوط به انتخاب لیست‌های خاص یا مطالبات بستگان درجه یک مزدوران با هزینه دیگران شود.

 مذاکرات تبادل زندانیان بین انصارالله و نیروهای متجاوز ائتلاف در دسامبر ۲۰۱۸ در استکهلم سوئد برگزار شد و در آن دو طرف توافق کردند که ۱۵ هزار اسیر را مبادله کنند، اما این موضوع با شکست مواجه شد.

پس از آن، مذاکرات مجدداً در امان پایتخت اردن برگزار و به آزادی حدود یک هزار و ۱۰۰ اسیر از هر دو طرف منجر شد، اما پس از آن تاکنون در زمینه اسیران دو طرف به جز ده‌ها مبادله کوچک که از طریق میانجیگری محلی و بدون دخالت خارجی و نیروهای ائتلاف در داخل یمن انجام شده، هیچ مبادله‌ای انجام نشده است.  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز