رییس کمیسیون انرژی در مجلس:

حادثه نطنز قابل پیش بینی بود/ انفجار در نطنز در مقابل مهاجرت فکر که از ایران صورت می‌گیرد، بسیار ناچیز است/ بنا داشتند هر ۶ هزار ماشین سانتریفیوژ را از بین ببرند

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۰۵:۳۲:۲۴
کد خبر: ۱۱۶۴۱۶۲
حادثه نطنز قابل پیش بینی بود/ انفجار در نطنز در مقابل مهاجرت فکر که از ایران صورت می‌گیرد، بسیار ناچیز است/ بنا داشتند هر ۶ هزار ماشین سانتریفیوژ را از بین ببرند
رییس کمیسیون انرژی در مجلس گفت: انفجار در نطنز در مقابل مهاجرت فکر که از ایران صورت می‌گیرد بسیار ناچیز است در این حادثه مقداری ماشین مکانیکی را را بین بردند ولی ما راه مهاجرت فکر را در کشور هموار کردیم.

«فریدون عباسی»، نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس یازدهم و رییس کمیسیون انرژی در مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با خرابکاری در سایت هسته ای نطنز گفت: دشمنان ایران سالهاست با برنامه های راهبردی کشور مبارزه می کنند و در هر صنعتی چه نفتی و یا غیر نفتی اختلال ایجاد می کنند، هر آنچه که به فناوری پیشرفته مرتبط باشد دفاعی و یا غیر نظامی، فرقی ندارد تا بتوانند مخل آن می شوند. قبل از پیروزی انقلاب کشورهای اروپایی رآکتور را در بوشهر و دارخوین خوزستان احداث و پول نفت ایران را هم دریافت می‌کردند پس هسته ای برای کشور ممنوع نبوده البته در آن زمان دیدگاه آمریکا با اروپا متفاوت بود و مشارکتی در این موضوع نداشتند زیرا مایل نبودند و فارغ التحصیلان اروپایی در ایران بیشتر امور دولت را در دست داشتند، پس از پیروزی انقلاب هم اتفاقی نیفتاده بود فقط رژیم کشور عوض شد، مردم انقلابی را بر سرکار آوردند و نیاز به انرژی کشور تغییر نکرد، با این تفاسیر بحث بر سر سلاح نیست، موضوع این است که ایران از اغمار آنها خارج شده و استقلال یافته است و مرکز تصمیم‌گیری ها را به داخل کشور، منتقل کردیم. 

او ادامه داد: علم و فناوری هسته‌ای، محصول علوم و فناوری دیگر است، اگر در مسایل دیگر پیشرفت نداشتیم نمی توانستیم فناوری هسته ای را به دست آوریم و این موضوع مجموع کردن همه دستاوردهای علمی و فنی کشور است که می تواند خود را در پروژه های راهبردی نشان دهد. هدف غرب خروج مغزهای متفکر از کشور است تا به آنها خدمت کنند. 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم مطرح کرد: ایران اساسا به سمت سلاح هسته ای نمی رود و مسیر کشور انرژی و تولید برق به روش هسته ای است، با این اوصاف آنها کشور را از راکتور بومی و ساخت ایران و تولید برق دور می کنند، قبل از اینکه انفجارها رخ بدهد با ویروس رایانه ای با کشور برخورد می کردند و ماشین های غنی سازی را از رده خارج می کردند که ایران بر این امر غلبه کرد و از همه مهم تر به مشاور ضد ویروس خرابکارانه برای سایر کشورها تبدیل شدیم که این منجر به رشد کشور شد.

عباسی گفت: در گذشته در سایت نطنز شاهد انفجار محدود در حد یک دانه عدس بودیم ولی در سیستمی، اگر منفجر شود خلا ماشین های سانتریفیوژ را برهم میزد اما چون این را پیش بینی کرده بودیم ماشین های سانتریفیوژ خیلی کم آسیب دیدند آنها بنا داشتند هر شش هزار ماشین را از بین ببرند ولی موفق نشدند و در حد 100 عدد از بین رفت. خرابکاری های صنعتی را خنثی کردیم، اخیرا در تجهیزات بالانس ماشین های سانتریفیوژ مواد منفجره گذاشتند که با سهل انگاری مقامات مسئول خنثی نشد و به بخشی از کار تولید و نصب ماشین صدمه زد. پیرامون مصوبه مجلس دولت بنا نداشت در زمینه هسته ای کاری انجام دهد و بیشتر به دنبال تعطیل تاسیسات هسته ای قدم برداشت که هرچند دولت موافق نبود.

رییس کمیسیون انرژی تاکید کرد: انفجار در سایت هسته ای نطنز قابل پیش بینی بود؛ شیوه دموکرات ها این است که گزینه نظامی و ترور را در دست دارند و پیش قراول آمدن بایدن ترور فخری زاده بود.

او بیان کرد: باید به پروژه های راهبردی کشور مانند فضایی، هوایی داروهای خاص، پزشکی، هسته ای، لیزر و تولید موارد استراتژیک بیشتر توجه شود، با پرداخت به این پروژه ها می‌توان به دشمن غلبه کرد زیرا اینها قدرت نگهداری نیروهای فکری را به همراه دارد، در کشور افراد نخبه زیادی داریم با حذف پروژه های استراتژیک و بها ندادن به انها منجر به فرار نخبه ها می شویم. انفجار در نطنز در مقابل مهاجرت فکر که از ایران صورت می‌گیرد بسیار ناچیز است در این حادثه مقداری ماشین مکانیکی را را بین بردند ولی ما راه مهاجرت فکر را در کشور هموار کردیم.

عباسی گفت: هی نگوییم ماشین های سانتریفیوژ چه زمانی جایگزین می شود چه فرقی دارد شش ماه دیگر یا دو سال دیگر این چه تاثیری بر زندگی مردم دارد ولی فرار مغزها و فقر اقتصادی در کشور تاثیر دارد. این دولت فعلی اهل اقدام تلافی جویانه نیست و نشان داده اهل مبارزه نیست نمونه آن ترور فخری زاده است، من مجبور شدم حرف های را در مورد فخری زاده بزنم که مایل‌نبودم، او شاگرد من در مقطع دکتری بود این کتمان شدنی نیست، فخری زاده را قبل از آنکه دشمن ترور کند تفکر داخلی ترور کرد.

او‌ در مورد میزان خسارت در سایت هسته ای نطنز گفت: فرض کنید پنجاه درصد از بین رفته است مهم نیست زیرا هم نطنز پا بر جاست و هم آدم های متفکر پابرجا هستند. هر چه که باشد تا شش ماه دیگر آن را جبران می کنیم.9

نظر شما