رئیس دفتر رئیس جمهور:

هرچه مذاکرات طولانی‌تر شود فشار تحریم هم بیشتر می‌شود/ شاهد یک خرابکاری تروریستی در نطنز بودیم

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۱۰:۵۳:۱۴
کد خبر: ۱۱۶۴۹۳۵
هرچه مذاکرات طولانی‌تر شود فشار تحریم هم بیشتر می‌شود/ شاهد یک خرابکاری تروریستی در نطنز بودیم
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: هرچه مذاکرات طولانی تر شود فشار تحریم هم بیشتر می شود و تحریم ها ادامه می یابد.

به گزارش برنا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در پاسخ به این سوال که تاثیر غنی سازی  60درصدی اورانیوم بر مذاکرات هسته ای چیست، گفت: فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است و هرکدام از اقداماتی که انجام می شود مشخص و معلوم است. طی یادداشتی که به آژانس می دهیم هدف مشخص است، هرچه مذاکرات طولانی تر شود فشار تحریم هم بیشتر می شود و تحریم ها ادامه می یابد. علی رغم اینکه دولت جدید آمریکا اعلام کرده فشار حداکثری شکست خورده اما حفظ تحریم نشان می دهد که همان راه طی می شود.

او با اشاره به حادثه نطنز بیان کرد: شاهد یک خرابکاری تروریستی بودیم که براساس علایم، رژیم صهیونیستی پشت آن بوده است، آنچه که ما تصمیم گرفتیم در خصوص زنجیره IR6 و افزایش غنی سازی تا ۶۰درصد نتیجه  های اخیر را در برداشت.

او در خصوص سفر لاوروف گفت: جلسه ای که او با ظریف داشت سه ساعت طول کشید، معنی زمان طولانی این است که همه موضوعات دوجانبه در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از موضوعات مورد بحث مسئله برجام بود که همواره لاوروف حمایت خود را از برجام اعلام کرده است.

واعظی در خصوص سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران بیان کرد: مهم ترین موضوعی که در ارتباط با مسئله مذاکرات داشتیم این بود، طلب ایران که حق است مهمترین موضوع سفر قرار بگیرد. نخست وزیر کره هم وقتی فضا را مشاهده کرد قبول کرد که با اولویت، همه توان خود را برای آزادی منابع ایران به کار بگیرد.

او در خصوص خبری مبنی بر انتشار تشعشعات در منطقه نطنز بعد از خرابکاری گفت: خرابکاری که در نطنز شده ارتباطی به غنی سازی ندارد، انتشار تشعشعات درست نیست. دانشمندان در آنجا به کار و زندگی خود ادامه می دهند، در زمان کوتاه آن مکان را عادی سازی و برق را برقرار کردند. فعالیت ها آغاز شده و جایگزینی سانتریفیوژها آغاز شده است.

او در خصوص ارایه شکایت نمایندگان  از رییس جمهور به قوه قضاییه گفت: این بدعت است که از یک وزیر سوال می کنند و می‌گویند پرونده را از صحن به قوه قضاییه ارجاع می دهند. این  روش صحیحی نیست، بیشتر حالت درگیری دارد و می‌خواهند برای حرف های که در قبل از انتخابات زده اند به هر روشی متوسل شوند. این روش که نمایندگان پرونده وزرا را به قوه قضاییه بفرستند در مجالس قبل چنین چیزی نبوده است. این مجلس هنوز یک سال نشده این اقدامات را انجام می‌دهد که سازنده نیست و بر تعاملی که رهبری تاکید دارند، آسیب می زند.

 رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره اینکه مرجع راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها در کشور کدام نهاد است، گفت: ما مرجعی داریم که در شورای‌عالی امنیت ملی است و از قبل هم بوده است و این کار را همان بخش انجام خواهد داد.

واعظی در خصوص واکنش دولت به حوادث سایت نطنز و اینکه به نظر می‌رسد در امر حفاظت و پدافند نقصانی وجود دارد گفت: با توجه به اینکه موضوع امنیتی است ما نمی‌توانیم براساس مسائل ظاهری و چیزهایی که تاکنون منتشر شده تحلیلی ارائه دهیم. مشخص است که الان همه دستگاه‌های امنیتی ما دارند روی این موضوع کار می‌کنند و به نقاط روشنی و سرنخ‌هایی هم رسیده‌اند و وقتی این اقدامات تمام شد طبیعی است که حق مردم است که از علت این اقدامات مطلع شوند.همواره در مناطق حساس و فعالیت‌ها و پروژه‌های حساس، دشمن همه نیروهای خود را به کار می‌گیرد که اطلاعات خود را از آن منطقه برای خرابکاری بیشتر سازد. ما هم باید از همه فناوری‌های جدید و تجربیات استفاده کنیم تا این اتفاقات رخ ندهد. این موضوع از سوی آقای روحانی هم مطرح شده که حفاظت هم به صورت فیزیکی و هم غیرفیزیکی باید افزایش یابد و اخیرأ هم مجددا این دستور را در دولت داده‌اند.

واعظی در مورد موضوع واگذاری‌ها در دولت گفت: فعالیت جدی دولت از سال ۹۲ این بوده که خصوصی‌سازی را دنبال کند و کارنامه خوبی هم در این زمینه دارد. طبیعی است که مقداری محدودیت‌های اقتصادی در کشور به وجود آمده است؛ چرا که هدف صرفاً واگذاری نیست بلکه باید آن کارخانه رشد داشته باشد و کارگرانش حفظ شوند ضمن اینکه حقوق دولت یعنی پولی که متعلق به مردم است عاید شود، پس الان به دلایل اقتصادی کمی خواهان اینگونه شرکت‌ها کمتر شده و از طریق بورس این کار دارد دنبال می‌شود، اما در دوره‌ای که کمی بورس ریزش داشته، قرار شده اول روند بورس کمی منطقی شود و بعد هم این کار ادامه یابد.

او در خصوصاختلافات مقامات وزارت بهداشت و دولت درباره سفرهای نوروزی گفت: براساس نظر رهبری وقتی که ستاد ملی تصمیم می‌گیرد دیگر یک تصمیم جمعی است و این روشن است. اینکه اگر کسی فکر کند که در ستاد ملی فقط مباحث در ارتباط با نظر یک دستگاه است که اصلاً دیگر تشکیل ستاد معنایی ندارد!مجلس و قوه قضاییه و ستاد مشترک در آن جلسات حضور دارند و تصمیمات ستاد با در نظرگرفتن همه جنبه‌های زندگی مردم است. شاید برای یک پزشک راحت باشد که بگوید اولین کار این است که ما همه کشور را ببندیم اما برای این کار اول باید یک بودجه بزرگی را فراهم کنیم تا کسی که مغازه‌ای دارد و برای آن اجاره، مالیات و چک می‌دهد یک تدبیری داشته باشیم.نمی‌شود که ما بگوییم آن مغازه را ببند و تمام. پس مردم چه می‌شوند؟ این تجربه صرفاً تجربه ما هم نیست تجربه اکثر کشورهاست که آنچه که وزارت اقتصاد می‌گوید با آنچه وزارت بهداشت می‌گوید لزوماً باهم یکی نیست اما باید در نهایت به یک جا برسد و متفق شود و این کار در درون یک ستاد رخ می‌دهد.

او بیان کرد: اینکه من به عنوان یک دستگاه عضو شورا و ستادی باشم و فکر کنم که باید فقط آن ستاد تصمیمات و نظرات من را اجرا کند، این درست نیست. ضمن اینکه جای این حرف‌ها در همان جلسات است نه در بین عموم.البته این هم کار درستی نیست که وقتی همه مردم رعایت می‌کنند و فوتی‌ها کم می‌شود، یک دستگاه فکر کند همه کارها را او کرده است و به آن افتخار کند اما به محض اینکه اتفاقی می‌افتد یا مردم رعایت نمی‌کنند یا به هر دلیل دیگری موج تازه‌ای شکل بگیرد، انگشت اتهام را به سمت دستگاه‌های دیگر بگیریم. این که کار درستی نیست.وزارت کشور ما همان وزارت کشوری است که کارهای بزرگی در آن ۱۸ هفته انجام داد و ما آرامشی در کشور داشتیم. یا وزیر حمل‌ونقل ما همان وزیری است که هرچه به او ابلاغ شد را انجام داد و این به نظرم کمی بی‌انصافی است که ما چنین حرف‌هایی درباره همکارانمان بزنیم. ضمن اینکه نباید با حرف‌های‌مان روی اعصاب مردم راه برویم و مرتبا حرف‌های بسیار تند و منفی بزنیم. وظیفه ما حرف‌زدن نیست، وظیفه ما عمل‌کردن است.

واعظی افزود: ما که نمی‌خواهیم کاری به این بزرگی را مدام با سخنرانی پیش ببریم. ما اینجا عید داشتیم اما آیا ترکیه هم عید داشت؟ تمام کشورهای اروپایی عید داشتند؟ آنها که نزدیک ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم‌شان هم واکسن زده بودند، پس آن‌ها چرا دچار پیک تازه‌ای شدند؟ پس ما باید همه حرف‌ها را به مردم بزنیم. وقتی یک ویروس جهش‌یافته می‌آید همه چیز را بهم می‌زند. ما الان ۱۳ تا ۱۴ ماه است که با کرونا مواجه هستیم و همه ورژنهای مختلف آن را دیده‌ایم پس نباید زمانی که گرفتار هستیم آن را از دوش خود برداریم و بندازیم روی دوش دیگران‌. ما باید به مردم بگوییم که ویروس جهش‌یافته وارد کشور شده و  باید همه مثل اسفند سال ۹۸ دست در دست هم بدهیم و راه‌حل این است. وگرنه هرکس می‌تواند مشکل خود را گردن دیگری بیندازد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز