استعفای سروزیر ایرلند شمالی

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۲۰:۳۴:۵۳
کد خبر: ۱۱۷۲۰۷۶
استعفای سروزیر ایرلند شمالی
با تداوم نا آرامی‌ها در ایرلند شمالی و افزایش نگرانی‌ها درباره ظهور دوباره درگیری‌های فرقه‌ای و خشونت میان ملی‌گرایان کاتولیک حامی استقلال ایرلند و پروتستان‌های حامی انگلیس، سروزیر ایرلند شمالی اعلام کرد که از مقام خود کناره گیری می‌کند.

به گزارش برنا، آرلین فاستر روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای رسمی حزب اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی منتشر شد گفت که ۲۸ ماه «می» (۷ خرداد) از رهبری حزب و یک ماه بعد کرسی دولت محلی را واگذار می‌کند.

 

وی در این بیانیه ابراز امیدواری کرد که رهبر جدید دولت بتواند از پس چالش‌های پیش رو از جمله نا آرامی‌های فرقه‌ای و همه‌گیری کرونا برآید.

 

فاستر در حالی از مقام خود کناره گیری کرد که هم حزبی‌های او در هفته های اخیر نسبت به اوضاع حزب و منطقه بشدت ابراز نگرانی کرده و خواستار کناره گیری وی از قدرت بودند. گزارش‌ها حاکیست که تاکنون ۲۲ نماینده مجلس قانون‌گذار ایرلندشمالی سند عدم صلاحیت وی را امضاء کرده‌اند.

 

این درحالیست که اختلاف‌ها میان ملی‌گرایان کاتولیک حامی استقلال ایرلند و پروتستان‌های حامی انگلیس طی یک ماه گذشته شدت گرفته و منجر به درگیری‌های خیابانی و تخریب اموال عمومی شده است.

 

از ژانویه گذشته که انگلیس به عضویت در اتحادیه اروپا پایان داد گروه‌های وفادار به این کشور در ایرلند شمالی بارها به موانع وارد کردن کالا از انگلیس اعتراض کرده‌ و این توافق را در تناقض با پیمان جمعه نیک دانستند.

 

درگیری‌های اخیر هم پس از آن تشدید شد که پلیس ایرلند شمالی تصمیم گرفت تا رهبران حزب جمهوری‌خواه ایرلند (شین فین) را به دلیل شرکت در مراسم تشییع جنازه فرمانده سابق اطلاعات ارتش جمهوری‌خواه ایرلند تحت پیگرد کیفری قرار ندهد. این مراسم سال گذشته در زمانی برگزار شده بود که محدویت‌های کرونایی، از جمله حفظ فاصله اجتماعی، برقرار بود.

 

در هفته های گذشته معترضان از هر دو گروه حامی استقلال ایرلند و طرفدار انگلیس، بلفاست را صحنه تظاهرات اعتراضی کرده و با یکدیگر درگیر شده‌اند.

 

در این درگیری‌ها چندین پلیس زخمی شده و برخی اموال عمومی مانند اتوبوس و خودروهای شخصی سرقت و آتش زده شده‌اند. گزارش‌ها حاکیست که بیشتر معترضان را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند.

 

پلیس ایرلند شمالی اعلام کرد که تاکنون ده‌ها مامور زخمی شده‌اند. معترضان با پرتاب کوکتل‌مولوتوف و آجر به ماموران حمله کرده و پلیس هم با آب پاش به آنها پاسخ داده است.

 

گسترش شورش در خیابان‌های بلفاست آنچنان نگران کننده شده است که ایالات متحده آمریکا همراه با رهبران اتحادیه اروپا، انگلیس و جمهوری ایرلند خواستار برقراری آرامش در این منطقه شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز