اتحادیه اروپا برای بهبود روابط با روسیه اعلام آمادگی کرد

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۲۳:۴۲:۵۶
کد خبر: ۱۱۷۲۱۰۵
اتحادیه اروپا برای بهبود روابط با روسیه اعلام آمادگی کرد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به طیف گسترده‌ای از اختلافات با دولت مسکو عنوان کرد که اتحادیه همچنان آمادگی دارد تا ضمن بهبود روابط با روسیه، در زمینه منافع مشترک تعامل کند.

به گزارش برنا، «جوسپ بورل» روز چهارشنبه در پارلمان اروپا گفت: روابط ما با روسیه بار دیگر به پایین‌ترین سطح رسیده و نمی‌توانیم به این روند منفی که به سمت خطرناکی منحرف شده، بی تفاوت باشیم.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا خواستار تنش با روسیه نیست اما هشدار داد که به هر اقدام تهدید آمیز این کشور پاسخ داده خواهد شد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه به استقرار نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین اشاره کرد و گفت که این مساله اوضاع امنیتی منطقه را تشدید کرده است. وی بر همین اساس از روسیه خواست تا از اقدامات تحریک آمیز در منطقه پرهیز و در زمینه کاهش تنش‌ها همکاری کند.

او در بخش دیگری از سخنانش نسبت به وضعیت جسمانی الکسی ناوالنی منتقد سرشناس دولت ولادیمیر پوتین هم ابراز نگرانی و ضمن تاکید بر ضرورت آزادی وی تصریح کرد که مسکو مسئول سلامتی نامبرده است. وی با این حال عنوان کرد که امیدی به بهبود این وضعیت تا پیش از برگزاری انتخابات دوما (پارلمان روسیه) که قرار است پنج ماه دیگر برگزار شود، ندارد.

ناوالنی یکی از اصلی‌ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

ماه مارس(اواسط فرودین) گذشته، وکلای ناوالنی از درد شدید کمر و مشکلات جدی در پای راست او خبر دادند. در تاریخ ۳۱ مارس(۱۱ فروردین)، معلوم شد که وی اعتصاب غذا کرده و خواستار اجازه ملاقات پزشکان غیرنظامی شده است.

در ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین)، پزشکان مسکو در نامه‌ای سرگشاده وضعیت بحرانی ناوالنی که در ۳۱ مارس به دلیل امتناع از پذیرش یک پزشک اعتصاب غذا کرده بود، منتشر کردند.

بورل عنوان کرد که اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا در زمینه منافع مشترک با روسیه تعامل کند. او در رابطه با سیاست مهار و تعامل در قبال روسیه اشاره کرد و گفت که توافق هسته‌ای ایران و تغییرات اقلیمی از جمله چالش‌های مشترک دو طرف بشمار می‌روند که می‌توان در این زمینه بایکدیگر همکاری کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: باید کانال‌های ارتباطی با مسکو را حفظ کنیم. من آماده‌ام تا این اقدام را صورت دهم و اگر لازم باشد و آنها تمایل نشان دهند، در هماهنگی با ارزش‌ها و اصول و منافع اتحادیه اروپا، روابط را بهبود بخشم. این در حالیست که او مدعی شد روسیه از طریق «فعالیت‌های منفی و شایعه پراکنی» مسیر تقابل با غرب را در پیش گرفته است.

بورل در پایان خواستار یک توافق موقت شد که از «تقابل با یک همسایه‌ای که گویا تصمیم گرفته رفتارهای خصمانه داشته باشد» جلوگیری کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز