واکنش مقام روس به اقدام جدید و دیپلماتیک آمریکا

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۲۳:۵۱:۱۹
کد خبر: ۱۱۷۳۲۷۹
واکنش مقام روس به اقدام جدید و دیپلماتیک آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، آمریکا را مسئول توقف صدور روادید از طرف بخش کنسولی سفارت آمریکا در مسکو برای شهروندان روس خواند.

به گزارش برنا، ماریا زاخارووا روز شنبه در حساب کاربری فیس بوک خود نوشت: در نگاه اول می‌توان به این نکته پی برد که اعلام توقف صدور ویزا برای شهروندان روس از سوی سفارت آمریکا در مسکو از روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت ماه) نشانه کهنه بودن و عدم کارایی سیستم کار بخش‌های کنسولی و دیپلماتیک آمریکا است.   

وی افزود: طرف آمریکایی دلیل توقف صدور روادید در بخش کنسولی این کشور در مسکو را کاهش شمار کارمندان محلی می‌خواند.

زاخارووا گفت: بهتر بود که می‌گفتند بلد نیستند و نمی‌خواهند کار کنند.  

وی ادامه داد: باید به این نکته اشاره کرد که تاکنون صدور ویزا از طرف بخش کنسولی سفارت آمریکا در مسکو با چند ماه انتظار انجام می‌شد و شهروندان روس یک سال در انتظار مصاحبه در بخش کنسولی بودند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: برای مقایسه باید گفت در مراکز کنسولی روسیه در آمریکا که طرف آمریکایی شمار کارمندان را به میزان قابل توجهی کاهش داد، زمان برای صدور روادید مانند گذشته ۱۰ روز است.

خبرگزاری اینترفاکس روز جمعه گزارش داد که سفارتخانه آمریکا در مسکو در پی اعمال محدودیت دولت روسیه در زمینه به کارگیری کارکنان محلی، شمار خدمات کنسولی ارایه شده را از ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت ماه) کاهش خواهد داد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اینترفاکس روسیه،  ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چندی پیش در قانونی، با محدود کردن شمار کارکنان محلی (روس) نمایندگی‌های دیپلماتیک و دیگر سازمان‌های بین‌المللی، به دولت دستور تهیه فهرستی از کشورهای غیردوست داد که مشمول این محدودیت‌ها قرار خواهند گرفت.

روابط روسیه و آمریکا پرتنش و تیره است و سفیرانشان به کشورهای خود بازگشته اند. پس از آنکه آمریکا ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و تحریم‌های جدیدی علاوه بر بیش از یک صد بسته تحریم اعمال کرد، مسکو نیز ۲۰ دیپلمات آمریکا را اخراج کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گذشته در کنگره گفت که ایالات متحده برای تشدید تنش‌ها با روسیه تلاش نمی‌کند و مسکو و واشنگتن می‌توانند در مسائل مورد علاقه دو طرف در صورتی که در جهت منافع دوجانبه باشد، همکاری کنند.

زاخارووا در ادامه مطلب خود گفت: گلایه طرف آمریکایی که می‌گویند در شرایط جدید نمی‌توانند کارمندان محلی برای کار استخدام کنند و این مساله غیرمنتظره بوده، احمقانه بنظر می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: پس از توقیف غیرقانونی املاک دیپلماتیک روسیه در آمریکا و اخراج جمعی دیپلمات‌های روسی در آن کشور و اعمال ضدروسی که طرف روس با خویشتنداری واکنش نشان داد که اتهام طرف آمریکایی در مورد روسیه که عمدا تنش‌ها را افزایش داده است، عجیب بنظر می‌رسد.  

زاخارووا گفت: در زمان حاضر ۴۵۵ دیپلمات و کارمند روس در مراکز دیپلماتیک در آمریکا کار می‌کنند که ۱۵۵ نفر از آنها در نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل مشغول بکار هستند که به امور دوجانبه روسیه و آمریکا نمی‌پردازند.  

وی خاطرنشان کرد که آمریکا در بخش کنسولی سفارت خود در مسکو می‌تواند بجای ۴۰۰ کارمند محلی روس که باید کار در سفارت آمریکا را متوقف کنند، از ۲۸۰ نفر از دیپلمات‌ها و کارکنان رسمی این کشور استفاده کند و به این ترتیب قادر است که فعالیت عادی و مناسب بخش صدور ویزا را از سر بگیرد.

 روسیه به دنبال اخراج ۱۰ دیپلمات روس از آمریکا و تحریم شماری از مقام‌های روس از طرف واشنگتن ۲۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد.

پوتین هفته گذشته حکمی را صادر کرد که بر اساس آن فهرست کشورهای متخاصم علیه روسیه به منظور اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌هایی در مورد این کشورها، مشخص شود و آمریکا در این فهرست قرار دارد.

در بخشی از این حکم، دولت روسیه موظف شده است مانع از امضای قرارداد کاری و استخدام بین مراکز دیپلماتیک کشورهای خصومت طلب با روسیه با اتباع روس و اتباع سایر کشورها به منظور اشتغال بکار در این مراکز شود.

نظر شما