بایدن دسترسی دادگستری به اطلاعات خبرنگاران را "اشتباه" دانست

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۰۸:۳۵:۱۵
کد خبر: ۱۱۸۲۰۲۱
بایدن دسترسی دادگستری به اطلاعات خبرنگاران را اشتباه دانست
رئیس جمهوری آمریکا گفت به وزارت دادگستری کشورش اجازه نخواهد داد به اطلاعات تماس یا ایمیل خبرنگاران دسترسی پیدا کند و گفت چنین اقدامی "کاملا اشتباه" خواهد بود.

به گزارش برنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا یک روز پس از آن مطرح شد که سی‌ان‌ان گزارش داد وزارت دادگستری آمریکا به باربارا استار، یکی از خبرنگارانش گفته است که دولت ترامپ به طور مخفیانه به سابقه دو ماه مکالمات تلفنی و ایمیل‌های او در ۲۰۱۷ دسترسی پیدا کرده بود.

روزنامه واشنگتن پست هم اوایل همین ماه گزارش داد که دولت ترامپ به طور مخفیانه به اطلاعات تماس سه تن از روزنامه‌نگارانش در سال ۲۰۱۷ دسترسی یافته بود.

جو بایدن پس از کنفرانس خبری مشترک با مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی گفت: قطعا و کاملا این اشتباه است. این خیلی خیلی اشتباه است. نمیتوانم اجازه دهم این اتفاق رخ دهد.  

وولف بلیتزر، مجری سی‌ان‌ان در واکنش به اظهارات بایدن آن را "اخباری واقعا ترغیب‌کننده" توصیف کرد. پس از افشاگری سی‌ان‌ان، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که وزارت دادگستری آمریکا قصد دارد با نمایندگان رسانه‌ها دیدار داشته باشد.

او گفت: رئیس جمهور قویا به حقوق آزادی مطبوعات و ایستادگی برای حقوق روزنامه‌نگاران، همانطور که در چند دهه گذشته دیدید، متعهد است. وزارت دادگستری بایدن قصد دارد از مدل اریک هولدر، دادستان کل پیشین آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در اقداماتش استفاده کند، نه دولت ترامپ.

اریک هولدر در سال ۲۰۱۳ قوانین وزارت دادگستری آمریکا را مورد بازنگری قرار داد تا توانایی این دولت برای دریافت سوابق خبرنگاران بدون تایید مقامهای ارشد این وزارتخانه محدود شود. البته او بعدا بابت تایید توقیف سوابق تماس خبرنگاران آسوشیتدپرس و فاکس نیوز مورد انتقاد قرار گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا روابط پرتنشی با مطبوعات داشت و اغلب از آنها به عنوان "اخبار جعلی" یاد میکرد. اوایل همین ماه "کلوب مطبوعات ملی" اعلام کرد، اقدامات دولت ترامپ برای به دست آوردن سوابق تلفنی خبرنگاران "یک نمونه کاملاً نگران‌کننده در مجموعه‌ای از کارشکنی‌های دولت ترامپ در اعتماد آمریکا به دولت و حمله تمام عیار علیه مطبوعات و متمم اول قانون اساسی است."  

رهبران این کلوب گفتند: در حالی که این دولت حق دارد درباره درز اطلاعات محرمانه تحقیق کند، باید شدیدا مراقب باشد که از وارد آمدن آسیبی که ممکن است جدی‌تر باشد، خودداری کند؛ ترسناک کردن جریان اطلاعات به مطبوعات آزاد.

 

نظر شما