پاکستان وجود هرگونه پایگاه نظامی آمریکا در خاک خود را تکذیب کرد

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۰۱:۰۲:۴۵
کد خبر: ۱۱۸۳۵۹۵
همزمان با دیدار از پیش اعلام نشده مشاوران امنیت ملی پاکستان و آمریکا، اسلام‌آباد وجود هرگونه پایگاه نظامی یا هوایی ایالات متحده در خاک خود را تکذیب کرد و گمانه‌زنی‌ها در این خصوص را غیرمسئولانه خوانده است.

به گزارش برنا، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان دوشنبه شب با صدور بیانیه‌ای گمانه‌زنی‌ها در مطبوعات مبنی بر تصمیم اسلام‌آباد برای ارائه هرگونه پایگاه به نیروهای آمریکایی را قویاً بی اساس دانست.

وی افزود: هیچ پایگاه نظامی یا هوایی ایالات متحده در پاکستان وجود ندارد و چنین پیشنهادی نیز پیش بینی نشده است.

«زاهد حفیظ چودری» تاکید کرد: هرگونه حدس و گمان در این مورد بی اساس و غیرمسئولانه بود و باید از آن اجتناب شود.

وی اظهار کرد :  پاکستان و ایالات متحده دارای یک چارچوب همکاری در بخش خطوط ارتباطات هوایی و زمینی هستند که از سال ۲۰۰۱ (زمان آغاز یورش نظامی آمریکا و ناتو به افغانستان) بین دو کشور منعقد شده و هیچ توافق جدیدی در این زمینه انجام نشده است.

پیش از این وزیر امور خارجه پاکستان اواخر اردیبهشت ماه امسال با اذعان به تداوم فراز و نشیب در روابط این کشور با ایالات متحده، گفت: گمانه‌زنی‌ها درباره ارائه هرگونه پایگاه در پاکستان به آمریکایی‌ها پس از خروج آنان از افغانستان واقعیت ندارد.

تکذیب دوباره گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال ارائه پایگاه به آمریکا توسط پاکستان درحالی انجام شد که مشاوران امنیت ملی دو کشور روز گذشته طی دیداری از پیش اعلام نشده در ژنو درباره همکاری‌های دوجانبه و اوضاع منطقه رایزنی کردند.

آخرین پایگاه نیروهای آمریکایی در خاک پاکستان در تیر ماه ۱۳۹۱ تعطیل و دولت اسلام‌آباد دستور تخلیه آن را صادر کرد. حمله مرگبار نوامبر سال ۲۰۱۱ بالگردھای ناتو به پست مرزی ارتش پاکستان در نوار مرزی با افغانستان و جان باختن دستکم ۲۴ نظامی پاکستانی خشم رهبران سیاسی و نظامی این کشور را برانگیخت و در واکنش به آن اسلام آباد،  پایگاه هوایی "شمسی" در ایالت بلوچستان را از وجود نیروهای آمریکایی خالی کرد.

نظر شما