بیانیه انفعالی سران اروپا درباره بحران غزه

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۱۲:۲۳:۲۱
کد خبر: ۱۱۸۳۸۶۴
بیانیه انفعالی سران اروپا درباره بحران غزه
سران ۲۷ کشور اروپایی که برای اولین بار پس از آتش‌بس اعلام شده میان رژیم جنایتکار صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین در پایتخت بلژیک تشکیل جلسه داده‌اند، با صدور بیانیه‌ای نیمه جان و انفعالی خواستار از سرگیری روند صلح خاورمیانه شده‌ اند.

به گزارش برنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای شورای اروپا منتشر شد، آمده است: ما از آتش‌بسی که باید به خشونت‌ها در منطقه پایان دهد استقبال می‌کنیم. اتحادیه اروپا به کار با شرکای بین‌المللی برای از سرگیری یک روند سیاسی ادامه می‌دهد و تعهد قوی خود را نسبت به راه حل تشکیل دو کشور (فلسطین و اسرائیل) اعلام می‌دارد.

این درحالیست که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هم در جلسه اضطراری هفته گذشته پیرامون بحران خاورمیانه موفق به اتخاذ موضعی روشن و صدور بیانیه‌ای مشترک در محکومیت جنایات رژیم اشغال‌گر قدس نشدند.

به گفته جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست هفته گذشته را برعهده داشت، مخالفت یکی از اعضا باعث شد تا شرکت کنندگان درباره صدور بیانیه مشترک به اجماع نرسند. در پیش‌نویس متن بیانیه که بورل در نشست خبری قرائت کرد، آمده است که آمار بالای زخمی‌ها و تلفات در غزه که میان آن‌ها تعداد زیادی زنان و کودکان دیده می‌شود وضع قابل قبول نیست.

این پیش‌نویس که از سوی ۲۶ کشور مورد تائید قرار گرفت، بر لزوم حفاظت از اماکن مقدسه و حفظ حرمت نمازگزاران در مسجد الاقصی تاکید کرده و می‌افزاید که اتحادیه اروپا در چارچوب مواضعی که تاکنون اتخاذ کرده، مخالفت خود را با اخراج فلسطینیان از منطقه شیخ جراح اعلام کرد.

بر اساس پیش‌نویس یادشده صلح خاورمیانه در گرو رسیدن به یک راه حل سیاسی واقعی است. « اولویت با توقف خشونت‌ها و اجرای آتش بس است اما بعد از آن باید افق سیاسی جدیدی را باز کنیم که به احیای روند صلح خاورمیانه که برای مدت طولانی متوقف شده است، منجر شود»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین به از سرگیری انتخابات فلسطین اشاره و تصریح کرد که کسی نباید در برگزاری انتخابات مانع ترشی کند. بورل پیشتر رژیم صهیونیستی را عامل اصلی تعویق انتخابات فلسطین در قدس اشغالی دانسته و از این مساله ابراز ناخرسندی کرده بود.

با این حال حتی در متن این پیش‌نویس سخنی از محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی که علاوه بر کشتار مردم بی دفاع فلسطین، ساختمان دفاتر خبرگزاری در غزه را بمباران و تخریب کرد به میان نیامده است.

 

نظر شما