اظهارات جدید عراقچی درخصوص مذاکرات برجامی در وین

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۰۱:۲۰:۳۷
کد خبر: ۱۱۸۴۱۴۰
اظهارات جدید عراقچی درخصوص مذاکرات برجامی در وین
معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین تصریح کرد: تا زمانی‌که منافع کشور تامین نشود، مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای ادامه می‌یابد.

به گزارش برنا، «سید عباس عراقچی» که ریاست هیات ایرانی در مذاکرات برجام را برعهده دارد در گفت‌وگویی بیان داشت: امروز دور پنجم مذاکرات ما با کمیسیون مشترک برجام که متشکل است از ایران و کشورهای ۱+۴، شروع شد و جلسه اول کمیسیون مشترک را داشتیم. ادامه کار توسط کارگروه‌ها در هر دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و کارگروه سوم که مربوط به نحوه اجرای توافقات خواهد بود، ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: همه طرف‌ها کماکان جدی هستند و با جدیت در این مذاکرات حضور پیدا کردند، خیلی از هیأت‌ها امیدوار هستند که این دور بتواند دور آخر مذاکرات باشد و ما به یک جمع بندی برسیم. می‌شود چنین امیدی را داشت، ولی یک مقدار هم باید محتاط بود.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: موضوعاتی که برای نهایی شدن و تصمیم گیری باقی‌مانده، کماکان موضوعات مهمی هستند، البته تعدادشان کمتر شده و در دوره‌های گذشته در نگارش متن هم مقدار زیادی جلو رفتیم. این دور هم می‌توانیم کار را بیشتر جلو ببریم، ولی چند موضوعی که باقی‌مانده، کماکان موضوعات کلیدی هستند که درباره آن‌ها تصمیم گیری باید صورت بگیرد.

مسئول هیات مذاکره کننده ایران اظهار داشت: باید کماکان محتاطانه درباره این‌که آیا این دور می‌تواند دور آخر باشد یا نه، صحبت کرد. امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر این کار را انجام دهیم ولی دنبال توافقی هستیم که خواسته‌ها و مواضع قطعی ما که قبلا به کرات مورد اشاره واقع شده را تامین کرده باشد.

عراقچی افزود: با جدیت در این مذاکرات حضور یافتیم و کارشناسان همراه من در کارگروه‌ها شرکت خواهند کرد و مباحث را به صورت جدی انجام خواهیم داد و امیدواریم بتوانیم پیشرفت‌های سریع‌تری نسبت به گذشته داشته باشیم.

وی درباره مسائل باقیمانده و این‌که چقدر مذاکرات در این باره طول خواهد کشید؟ گفت:‌ نمی‌شود هیچ تاریخی را داد. حتی نمی‌توانم با اطمینان بگویم که این دور آخر خواهد بود. مسائلی که باقیمانده از نظر ما باید به نحوی که رضایت ما را تامین کند، حل شود. این ممکن است در عرض دو سه روز یا بیشتر باشد، ما خواسته‌ها و مواضع خود را فدای زمان نمی‌کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: مهم این است آن‌چه منافع ملی ایران را تامین می‌کند، باید به دقت رعایت شده و در مذاکرات و متن‌هایی که نگارش می‌شود، این خواسته‌ها تامین شود.

وی تصریح کرد: البته قصد وقت تلف کردن نداریم و به دیگران هم اجازه وقت تلف کردن نخواهیم داد. اگر بتوانیم کار را سریع‌تر جلو ببریم، سریع‌تر جلو می‌بریم، ولی اجازه نمی‌دهیم که تعجیل و سریع جلو رفتن، باعث کاهش خواسته‌های ما و تامین منافع ما شود.

عراقچی خاطرنشان کرد: با دقت و درایت مذاکرات را جلو خواهیم برد و امیدواریم به فضل خدا بتوانیم خواسته‌ها و آن‌چه مواضع قطعی نظام است و توسط مقام معظم رهبری در مواقع متعدد بیان شده است، تامین شود و بعد مراتب را به تهران گزارش خواهیم داد.

معاون وزیر خارجه تأکید کرد: لازم هست که مجدد تاکید کنم که هرگونه تصمیم‌گیری نهایتا در تهران صورت می‌گیرد. وظیفه ما به عنوان کارگزاران نظام این است که در خط اول مذاکرات مباحث را جلو ببریم و بعد نتیجه را گزارش دهیم، تصمیم گیری‌ها در تهران توسط مراجع ذیربط گرفته و به ما هم ابلاغ می‌شود که چگونه رفتار کنیم.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: با دقت و طمانینه و با حکمت جلو خواهیم رفت، نه بدون دلیل، تعجیل خواهیم کرد و نه اجازه طولانی شدن و فرسایشی شدن را خواهیم داد، امیدواریم در این دور بتوان به نتیجه رسید. ولی مقید نیستیم که حتما در این دور انجام شود، بلکه مقید هستیم منافع ما به صورت کامل تامین شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا از نظر شما این دور می‌تواند دور پایانی مذاکرات باشد و توافقی حاصل شود؟ خاطرنشان کرد: من این جمله را بارها گفته‌ام، من به عنوان دیپلمات همیشه امیدوار هستم و وظیفه ماست که با امیدواری ولی نه با خوشبینی مذاکرات را جلو ببریم.

عراقچی اضافه کرد: هر چقدر لازم باشد مذاکرات طول بکشد، طول خواهد کشید. دقت را فدای سرعت نخواهیم کرد، تامین منافع را فدای سرعت نخواهیم کرد. عجله بی مورد نخواهیم داشت و در عین حال بدون دلیل و منطق، مذاکرات را طولانی نخواهیم کرد. برای ما زمان ملاک نیست، برای ما تامین منافع کشور ملاک است و تا وقتی این منافع تامین نشده، مذاکره ادامه پیدا می‌کند.

نظر شما