آغاز همکاری برد-برد ایران و روسیه

۱۴۰۰/۰۳/۰۸ - ۰۷:۰۱:۴۶
کد خبر: ۱۱۸۵۳۴۷
آغاز همکاری برد-برد ایران و روسیه
کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی گفت: ایران و روسیه در زمینه کشاورزی قابلیت های فراوانی دارند که در صورت هماهنگی و حمایت های لازم می تواند برای هر دو طرف یک فرصت «برد برد» باشد.

به گزارش برنا به نقل از ایرنا؛ خاوازی که به همراه معاونین وزارت کشاورزی در سفری دو روزه برای بررسی قابلیتهای کشاورزی و تبادل اطلاعات فنی در مسکو حضور یافت در باره نتایج سفر خود گفت که روسیه یکی ازکشورهای غنی در مورد تولید غلات است و ما پیشنهاد دادیم که ایران به عنوان کانون منطقه ای توزیع غلات روسیه باشد.  

 ایران کانون منطقه ای غلات روسیه باشد

وی در باره سهم تجاری ایران و روسیه در تبادل کالا گفت: سهم ایران در تجارت با روسیه از نظر ارزشی کمتر است ولی قابلیتهای تجاری برد برد  خیلی خوبی بین دو طرف وجود دارد.

وی توضیح داد روسیه یکی از کشورهایی هست که غلات بسیار زیادی دارد و می شود آن رادر یک چرخه برد برد طراحی کرد و ما پیشنهاد دادیم که ایران می تواند یک هاب منطقه ای خیلی خوب برای روسیه باشد.

  خاوازی اظهار داشت: روسیه ظرفیت های خوبی در بحث آرد، فراورده های جانبی گندم و خوراک دام دارد و از طرفی ظرفیت کارخانجات خوراک دام ایران چیزی در حدود ۲۷ میلیون تن است که بخش زیادی از ان خالی است و اگر این کار توسط بخش خصوصی شکل بگیرد و دولتها نقش حاکمیتی خودشان را خوب بازی کنند اتفاقات خوبی هم برای روسیه هم کشاورزی ایران اتفاق خواهد افتاد و حجم مبادلات دو طرف بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

ایران متقاضی نمایشگاه بزرگ محصولات کشاورزی در مسکو شد
وی اظهار داشت: در این سفر متقاضی یک نمایشگاه بزرگ محصولات کشاورزی در روسیه بودیم که با استقبال وزیر روبرو شد و در باره تمام موارد سرمایه گذاری مقرر بر این شد در یک بسته مشترک تهیه  و مورد بررسی دو طرف قرار گیرد و طرف روش گروهی را پیشنهاد داد که در روی آن کار شود و دست آخر هم قرار شد فهرستی از سرمایه گذاران ایرانی به وزارت کشاورزی روسیه معرفی شوند.

واردات جهت دار با روسیه
وزیر کشاورزی ایران با بیان اینکه در برخی از محصولات ما ذاتا وارد کننده آنها هستیم تصریح کرد: چون ما در یک کشور خشک و نیمه خشک قرار داریم و ناچاریم برخی از محصولات مثل دانه ذرت که گیاهی تابستانی و آب ور هست  وارد کنیم تا بتوانیم صنایع تولید پروتتئین را به گردش در بیاوریم و از طرفی روسیه از نظر دانه های روغنی غنی است.
خاوازی تصریح کرد: اما می توانیم واردات جهت دار با روسیه داشته باشیم  چون ما ظرفیتهای زیادی در تولید سبزیجات، گیاهان دارویی،  صیفی جات و پروش آبزیان داریم که می توانیم در قالب یک سرمایه گذاری مشترک روی انها بحث کنیم  و این تبادل تجارت را تعدیل کنیم.

 وزیر توضیح داد: چون عملا حجم واردات دانه ها بسیار بسیار بالاست  قطعا حجم از نظر ارزشی به سمت روسیه است اما من معتقدم با توجه اینکه روسیه مقدار بسیار زیادی صیفی و سبزی مصرف می کند یکی از نقاطی که دست روی آن گذاشتیم که در صورت رفع مشکل حمل و نقل ظرفیت صادرات ما افزایش پیدا خواهد کرد.

وی همچنین در باره کشت فراسرزمینی گفت که یکی از مهمترین اولویت های ما در بحث غلات  کشت فراسرزمینی است و افراد و شرکت هایی که در قالب کشت فراسرزمینی کالا وارد کنند از نظر تسهیلات در اولویت قرار خواهند گرفت.  

وی گفت: ما ۱۱۵ هزار تن عسل در داخل ایران تولید می کنیم و این محصول به دلیل تنوع اب و هوایی ایران از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و با انجام پروتکل بهداشتی روسیه می تواند بازار مناسبی برای عسل ایران باشد.

کشاورزی قراردادی با روسیه
وی گفت: روسیه منابع عظیمی از جو و غلات دارد و از طرفی جو برای ما خیلی مهم هست ما ظرفیت عظیمی از دامدارهای خیلی خوب داریم بنابراین روسیه می تواندبا تامین جو مورد نیاز دامداران در سرمایه گذاری محصولات دامی شریک باشد.  

وزیر گفت: در این سفر با مذاکرات و بازدیدهای مختلفی مختلفی که برگزار شد به تفاهمات خوبی رسیدیم و با حضور وزیر کشاورزی روسیه به ایران دراین مورد به توافقات خوبی برای همکاری ها در بخش کشاورزی و کمک به رونق تولید کشورمان دست خواهیم یافت.

وزیر جهاد کشاورزی به همراه معاونین وزارتخانه همچنین کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن مذاکرات با وزیر کشاورزی روسیه از بزرگترین دانشگاه کشاورزی و فناوری روسیه، موزه خاک روسیه  و باغ گیاهشناسی این کشور نیز بازدید کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز