واکسیناسیون تمامی عوامل اجرایی انتخابات تصویب شد

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۰۷:۵۱:۳۳
کد خبر: ۱۱۸۵۸۹۱
واکسیناسیون تمامی عوامل اجرایی انتخابات تصویب شد
رییس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: دستورالعمل پروتکل های بهداشتی امروز برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ابلاغ شده است و همه نامزدها باید آن را رعایت کنند و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی تخلف محسوب و همانند بقیه تخلفات رسیدگی می‌شود و پیگرد قانونی نیز دارد.

به گزارش برنا، جمال عرف شنبه شب در برنامه تلویزیونی ، گفت: بر اساس پیش‌بینی وزارت بهداشت، تا زمان انتخابات شرایط ما شکننده است و هیچ شهر آبی هم نخواهیم داشت. شهرهای ما در سه وضعیت قرمز، زرد و نارنجی خواهد بود و مردم طبیعتا باید رعایت کنند تا رعایت پروتکل ها را به بیش از ۷۰ و ۸۰ درصد برسانیم و شرایط کشور با ثبات باشد.

معاون سیاسی وزیر کشور درباره فضای تبلیغاتی و نقش وزارت کشور و به ویژه ستاد انتخابات در برگزاری انتخابات امن و سالم و آخرین اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: عملاً بعد از ثبت نام و احراز صلاحیت کاندیداها اکنون به عنوان نامزد در حال فعالیت هستند و وارد تبلیغات ۲۲ روزه خود شده اند.

رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی پیگرد دارد

وی ادامه داد: با همکاری قرارگاه عملیاتی، پروتکل‌های تبلیغات  را تهیه و برای ستاد ملی ارسال کردیم که یکم خرداد این پیشنهادات،  مصوب و  ابلاغ شده است. امروز برای همه هفت نامزد این دستورالعمل‌ها بهداشتی ابلاغ شده است و همه نامزدها باید آن را رعایت کنند و برای نخستین بار رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی نوعی تخلف محسوب می‌شود و مانند بقیه تخلفات رسیدگی می‌شود و پیگرد دارد.

رییس ستاد انتخابات کشور با بر شمردن  شاخصه اصلی این دستورالعمل بهداشتی اظهار کرد: نخست این که در مکانهای مسقف تجمعات نخواهیم داشت مگر اینکه ستادهای انتخابات دور هم بر اساس رنگ بندی شهرها نشست داشته باشند و نهایت در یک نشست بیش از بیست نفر نباید در مکان‌های بسته باشند. اولویت دوم استفاده از مکان های روباز مانند استادیوم ها مدارس و مکان های روباز دانشگاه‌هاست و بنابراین است از حداقل ظرفیت یک مکان استفاده کنیم و ۳۰ درصد یک مکان برای اجرای برنامه باید اختصاص یابد؛ ورود و خروج هم باید رعایت شود تا تجمعاتی نداشته باشیم.

وی اضافه کرد:  در کنار اینها دیگر پروتکل ها مانند فاصله های اجتماعی و استفاده از ماسک رعایت شود. در سفرهای استانی هیچ کارناوالی نداریم و صدا و سیمای استان برای نامزدهایی که به آنجا سفر می‌کنند برنامه خواهد داشت تا از آنتن تلویزیون با مردم صحبت کنند. نامزدها اگر می‌خواهند ارتباط چهره به چهره با مردم داشته باشند باید همه پروتکل های گفته شده در فضای روباز رعایت شود.

عرف با تاکید براینکه تجمع ممنوع است مگر در مکان‌های روباز و با رعایت پروتکل ها، خاطرنشان کرد:  برخی از دستگاه در کنار آن وظایفی دارند مانند وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارتباطات، وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی همه موظف هستند مکان ها را در اختیار نامزدها بگذارند.

معاون وزیر کشور با اشارا به وجود تناقض بین انتخابات پرشور و تبلیغات بدون تجمع گفت: اگر تجمعات نباشد شور انتخابات شکل نمی‌گیرد و اگر تجمع و شور باشد، امکان بیماری وجود دارد و این یک حالت تناقض آمیز دارد که باید بینابین را داشت تا هم شور انتخابات داشته باشیم و هم سلامت افراد به خطر نیفتد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه به استانداران ابلاغ کردیم تا مکان های روباز در آن استان را شناسایی کنند، گفت: به نامزدها  مکانهای روباز در استانهای مربوطه اعلام شود و دستگاهی که این مکان‌ها را در اختیار می گذارد موظف است با همکاری استاندار و فرماندار این مکان‌ها را در اختیار نامزد قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که از این مکان‌ها استفاده می‌کنند موظف به رعایت پروتکل‌ها هستند، ادامه داد: مسئول ستاد انتخاباتی نامزد را مسئول می دانیم پروتکل ها را رعایت کنند و اگر تخلفی شود این فرد به مرجع قضایی معرفی می شود که پروتکل ها را رعایت نکرده است.

عرف درباره اعلام نتایج غیررسمی و زودتر از وزارت کشور، گفت: اعلام نتایج قبل از اعلام رسمی تخلف است و سایر منابع مانند منابع آگاه و نیمه آگاه به لحاظ قانونی رسمیت ندارد و اگر منجر به مشکل شود قطعاً یک تخلف است و باید در دادگاه جواب دهند.

وی افزود:  چیزی شبیه این در اعلام اسامی نامزدها انجام شد که ما شکایت کردیم و گفتیم این خلاف قانون است و قانون در ماده ۶۰ صراحت دارد شورای نگهبان اسامی نامزدها را به وزارت کشور اعلام می‌کند و وزارت کشور دو روز وقت دارد تا اسامی را اعلان عمومی کند.

رییس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد:  قانونگذار دو روز برای وزارت کشور  وقت گذاشت تا تمهیدات لازم اندیشیده شود و به نامزدها می‌گوید اگر لازم است جلساتی گذاشته شود انجام دهند و در این دوره شاهد بودیم ساعت ۱۱ شب نامه رسمی شورای نگهبان برای وزارت کشور آمد درحالی که غروب یکی از خبرگزاری ها به نقل از یک منبع آگاه و غیر آگاه این اسامی را اعلام کرد و این قطعاً تخلف است ما شکایت کرده‌ایم.

رییس ستاد انتخابات کشور درباره برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی، گفت: از اسفند ۹۸ که انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد تا پایان سال قبل بسیاری از کشورها در شرایط کرونا انتخابات برگزار کردند و از این تعداد بخشی مسلما یک روزه و حضوری و برخی هم بر اساس پروتکل های بهداشتی خود تعداد روز را افزایش دادند و برخی هم انتخابات حضوری و غیرحضوری که پستی و غیر پستی بود برگزار کردند. ما تنها کشوری نیستیم که در این شرایط انتخابات را برگزار می‌کنیم برای همین تلاش کردیم از همه تجربیات استفاده کنیم با کمک وزارت امور خارجه همه دستورالعمل ها را گرفتیم و با قوانین خود تطبیق داده‌ایم مثلاً جایی پستی بود که قانون اجازه نمی‌داد و ما آن را کنار گذاشته‌ایم یا جایی روز رای گیری را به سه روز افزایش داده‌اند که این هم با قانون ما همخوانی نداشت.


همه عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات واکسینه می شوند
وی افزود: ستاد ملی کرونا مصوب کرد ساعت ۷ صبح بیست و هشتم انتخابات شروع شود و وزیر کشور این اختیار دارد در صورت تشخیص تا ۲ بامداد روز بعد زمان رای‌گیری را تمدید کند و مردم بتوانند در بازه زمانی بیشتر رای دهند. تعداد شعب هم از ۶۲ هزار شعبه به ۷۲ هزار شعبه افزایش یافته است و به همه استان‌ها و فرمانداران اعلام کرده ایم هر مقدار لازم است که مردم معطل نشوند و در صف قرار نگیرند اعلام کنند.
عرف با تاکید بر رعایت همه پروتکل های بهداشتی در شعب رای گیری از جمله مواد ضد عفونی کننده، ماسک و فاصله اجتماعی گفت: دغدغه‌ای نسبت به عوامل اجرایی و نظارتی داشته‌ایم که باید ۲۴ تا ۷۲ ساعت در شعبه بمانند. برای همین در ستاد ملی مصوب شد کارگزاران انتخابات هم در مسیر واکسیناسیون قرار بگیرند و طوری برنامه‌ریزی شد تا به واکسن عمومی وزارت بهداشت لطمه‌ای وارد نکند لذا قرار شد بخشی از بخش خصوصی و بخشی هم از واکسن ایرانی استفاده شود. معاون وزیر کشور درباره نگرانی از طولانی شدن صف و اثر انگشت، گفت: دیگر اثر انگشت با هماهنگی شورای نگهبان نداریم و آن را حذف کردیم. دستگاه احراز هویت داریم که به صورت برخط استعلام می‌کند و دو سوال از کدملی می‌پرسد که آیا صاحب این کد ملی زنده است یا فوت کرده و دوم اینکه آیا رای داده یا نداده اگر از هر دو سوال، پاسخ درست گرفت به شما اجازه رای دادن می‌دهد و اگر پاسخ طور دیگری بود که شما این اجازه را نمی دهد لذا بحث تقلب و استفاده از شناسنامه جعلی و غیره کاملا بسته شد چون این دستگاه مستقیماً به ثبت احوال متصل است و ثبت احوال به سرعت برخط استعلام می کند و پاسخ می دهد.
معاون سیاسی وزیر کشور درباره هماهنگی برای برگزاری انتخابات همزمان و دریافت چهار تعرفه همزمان، اظهار کرد: شش ماه قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی وزارت کشور به معنای امروزی حالت انتخاباتی به خود گرفت و همه استانداران، فرمانداران، بخشداران و همه عوامل درگیر این فعالیت شدند و مرحله دوم را شهریور ۹۹ برگزار کرده‌ایم و از مهر ۹۹ همه برای انتخابات امسال آماده شده‌اند که به همه همکاران خود در سراسر کشور خداقوت می گویم.
وی با تاکید بر برگزاری انتخاباتی سالم و امن،ادامه داد: پس از احراز هویت رای دهنده چهار تعرفه در حوزه های با ۴ انتخابات را دریافت می کنند.
عرف به رای دهندگان در کلان شهرها توصیه کرد تا خودکار شخصی همراه خود بیاورند، برای انتخابات رییس جمهوری یک اسم را بنویسند و در شوراها چون تعداد بیشتر است، افراد مورد نظر را از قبل انتخاب کرده و به همراه داشته باشند تا معطل نشوند.
عرف با بیان اینکه بیش از ۶ ماه روی اپلیکیشن شعبه یاب بحث شده است، گفت: کمیته فناوری ستاد انتخابات کشور، مقدمات کار را آماده کرده و این کار به وزارت فناوری و اطلاعات محول شده است و این کار با استفاده از نرم افزارهای داخلی در حال انجام است تا بدون نصب نرم افزاری ، گوشی خلوت ترین و نزدیکترین شعبه را نشان فرد بدهد.
رییس ستاد انتخابات کشور درباره اینکه تمدید ساعت رای گیری تا ساعت ۲ شب آیا در همه شهرها انجام می‌شود یا نه گفت: فرض این است افراد در مدت زمان قانونی یعنی ۱۰ ساعت رای دهند. اما در مناطق گرمسیر مردم عموماً پس از غروب رای می دهند، لذا این اختیار به وزیر داده شده تا در صورت ضرورت از آن استفاده کند.


تمام تعرفه ها به استان ها انتقال داده شده است

معاون وزیر کشور درباره انتقال تعرفه ها به شعبه های اخذ رای، گفت: تمام تعرفه ها به استان‌ها انتقال داده شد ما موظف هستیم پیش‌بینی محتملی برای مرحله دوم بداشته باشیم حتی اگر انتخابلت به دور دوم نکشد. بخش عمده ای از دستگاههای صندوق الکترونیک که در شورا ها استفاده خواهد شد هم ارسال شده است و بخشی هم در حال به روز رسانی است که ارسال می‌شود و همچنین بخش عمده ای از دستگاه احراز هویت هم ارسال شده است تاکید وزیر کشور این است تا ۱۵ خرداد همه اقدامات انجام شود و یک هفته به انتخابات همه تجهیزات، تعرفه ها و سایر لوازم در اختیار فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و دهیاری ها قرار گرفته باشد و فقط لازم باشد و پلمب مربوطه را با توافق با ناظر در شعب باز کنند.
وی افزود: شعب سیار برای بیماران کرونایی صرفاً با تجهیزات لازم فرستاده می شود. لیست آخرین بیماران کرونایی یک هفته به انتخابات از وزارت بهداشت گرفته و به همه فرمانداران ابلاغ می‌شود که این هفته در این شهر این تعداد آدم ها و با این آدرس در قرنطینه خانگی و این تعداد هم در منازل هستند و هر کس به رای دادن علاقمند بود می‌تواند با استفاده از این شعب سیار رای دهد.
معاون وزیر کشور با اشاره به رای‌گیری ایرانیان خارج از کشور گفت: در هر دوره‌ای ستاد مشابه در وزارت خارجه تشکیل می‌شود که مدیرکل کنسولی از طرف وزیر کشور برای این امر معرفی می شود. با توجه به شرایط کرونایی خارج از کشور، آنها هم محدودیت‌های خواهند داشت هنوز مشخص نشد چند شعبه و صندوق‌ها در خارج از کشور تعبیه شود و فردا مشخص می‌شود. در دوره گذشته ۱۷۰ هزار نفر شرکت کردند.
رئیس سال انتخابات کشور درباره سن رای دهندگان گفت: ملاک قانون و دو دستگاه احراز هویت کد ملی است و اولین چیزی که از فرد می‌خواهیم کد ملی است و با کد ملی را به دستگاه وارد می کنیم. سازمان ثبت احوال موظف است ۲۴ ساعته فعال باشد و کد ملی افراد را و در صورت امکان کارت ملی و شناسنامه را برای درخواست کنندگان صادر کند.
وی ناظران و مجریان انتخابات را از اقشار مردم یعنی فرهنگی دانشجو، کارگر کشاورز و افراد علاقه مند دانست و گفت: صندوق عملاً در اختیار مردم است. برای ۷۲ هزار شعبه حدود ۵۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی و تقریبا همین تعداد ناظر شورای نگهبان و تعدادی هم محافظ فعالیت دارند.
عرف درباره روند احراز هویت برای رای گیری در صورت خاموشی برق، تصریح کرد: دستگاه های احراز هویت با باتری هایی شارژ می شود البته وزارت نیرو قرار شد در آن روز سیستم پایداری را اجرا کند.


اولویت اول برای فک پلمب، انتخابات ریاست جمهوری است
رییس ستاد انتخابات کشور، اولویت نخست برای فک پلمب پس از رای گیری را صندوق های انتخابلت ریایت جمهوری عنوان و اظهار کرد: سپس صندوق های شوراها و بعد میان‌دوره‌ای هل، فک پلمب می شود.
وی افزود: با همکاری و تعامل شورای نگهبان برای نخستین بار، ناظر و مجری برای شمارش اطلاعاتش را از دستگاه احراز هویت می‌گیرد و صورتجلسه این اطلاعات وارد دستگاه می شود و اگر اختلافی باشد در خود شعبه حل و فصل می‌شود به توافق برسند و در این صورت نتایج به سرعت اعلام می شود.
وی ادامه داد: این فرایند بدون مشکل انجام شود و ما سر صبح می توانیم نتایج را اعلام کنیم اما اگر جایی شعبی دچار مشکل شود و در عدد به توافق نرسند و احتیاج به بازبینی داشته باشد، طبیعتا اعلام شمارش زمان می‌برد.

 

نظر شما