یک حقوقدان:

اصل ۱۱۳ قابلیت اجرا ندارد/ تکلیف این اصل نامشخص نیست

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۰۵:۵۸:۰۳
کد خبر: ۱۱۸۶۳۸۱
اصل ۱۱۳ قابلیت اجرا ندارد/ تکلیف این اصل نامشخص نیست
یک حقوقدان اظهار کرد: اصل 113 اصلی است که با توجه به ساختار قانون اساسی ما قابلیت اجرا نسبت به بسیاری از اصول را ندارد.

«نعمت احمدی»، حقوقدان، در گفت و گو‌ با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با اصل ۱۱۳ قانون اساسی و عدم التزام عملی به آن با توجه به صحبت های رییس جمهور اظهار کرد: تکلیف این اصل نامشخص نیست هم قانون عادی آن وجود دارد و هم حدود و اختیارات رییس جمهور صراحت دارد.  

او‌ توضیح داد: گفته می شود رییس جمهور بعد از مقام معظم رهبری شخص دوم مملکت است و مسئولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد.

احمدی تاکید کرد: قانون اساسی ما قانونی خاص و ویژه است یک سری از اصول آن به یک سری از سازمان ها و نهادها مربوط می شود که رییس جمهور نمی تواند در ان نظارت داشته باشد مثلا اصل 110 دو اصل قبل از این اصل است. رییس جمهور نمی تواند بر اصل 110 نظارت داشته باشد این ها تناقض هایی است که در این اصل وجود دارد. 

این حقوقدان تصریح کرد: قانون می گوید کلیه مقررات باید تا ظهور آقا امام زمان اسلامی باشد واژه اسلامی بودن در این اصل، محل مناقشه است چون مشخص نیست منظور از اسلامی بودن نظرات فقها است یا چه؟! آیا نسخ صریح قران است؟! یا نظریات شورای نگهبان؟! رییس جمهور در اینجا هم نمی تواند ورود کند بر اساس اصل تفکیک قوا نهادهایی چون قوه قضاییه و قوه مجریه را داریم یا شورای عالی امنیت ملی یا اصل بازنگری قانون اساسی اصل 177 یا اصل 59 قانون اساسی مربوط به حضور همه پرسی.

احمدی افزود: این تناقض از ابتدا در اصل 113 بوده است. به این لحاظ که یک سری اصول وجود دارد که آقای رییس جمهور یا انشاا... خانم رییس جمهور به لحاظ ساختاری نمی تواند نظارت و مسئولیت داشته باشد. اصل 99 قانون اساسی مربوط به نظارت بر انتخابات است. آقای رییس جمهور کجا می تواند نظارت کند نمی تواند و به رهبری نامه می نویسد. اصل 113 اصلی است که با توجه به ساختار قانون اساسی ما قابلیت اجرا نسبت به بسیاری از اصول را ندارد. 6

گفتنی است؛ فهرست افراد تأیید صلاحیت شده و نشده توسط شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری چنان عجیب بود که حسن روحانی یک بار دیگر دست به کاغذ و قلم شده و به این شورا نامه نوشته است. خبرگزاری‌ها عنوان کرده‌اند که این نامه، روز چهارشنبه گذشته در راستای اصل 113 قانون اساسی در رابطه چگونگی اعمال‌نظر و بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ارسال شده است. شورای نگهبان تا زمان تنظیم این گزارش به آن پاسخی نداده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز