کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰:

مردم سیستان و بلوچستان می‌توانند به جای کوله بری، صادرکننده شوند

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۱۶:۲۸:۴۲
کد خبر: ۱۱۸۶۸۴۹
مردم سیستان و بلوچستان می‌توانند به جای کوله بری، صادرکننده شوند
کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: وقتی بازار 16 میلیارد دلاری در همسایگی سیستان و بلوچستان وجود دارد، پس می‌توان به جای کوله‌بری یا سوخت‌بری، شهروندان این استان به صادرکننده رسمی کشور تبدیل شوند.

به گزارش برنا، سعید جلیلی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در اولین گام، نگاه به استان سیستان و بلوچستان به عنوان استان محروم باید تغییر کند. نگاه درست این است که در این استان فرصت‌های بی‌نظیری وجود دارد که اگر احیاء بشود، نه تنها مردم استان بلکه کل کشور از آن بهره خواهند برد. حتما باید یک نگاه ملی به این استان معطوف شود؛ باید استانداری در آنجا منصوب شود که بتواند ظرفیت ملی و اجماعی از توان کشور را به سمت این استان هدایت کند.

او افزود: سیستان و بلوچستان دروازه ورود ایران به بازار همسایگان شرقی است و اگر بنای ما بر تعاملات اقتصادی در منطقه باشد،  این استان یکی از محورهای تعامل خارجی است. وقتی بازار 16 میلیارد دلاری در همسایگی سیستان و بلوچستان وجود دارد، پس می‌توان به جای کوله‌بری یا سوخت‌بری، شهروندان این استان به صادرکننده رسمی کشور تبدیل شوند. در غرب پاکستان صنایع بسیاری وجود دارد که نیاز به خدمات انرژی دارند؛ سیستان و بلوچستان می‌تواند پذیرای سرمایه‌گذاری شرکت‌های پاکستانی باشد.

جلیلی بیان کرد: چابهار، یکی از قطب‌های کریدور جنوبی-شمالی محور ترانزیت در ایران محسوب می‌شود؛ این بندر همچنین یک بندر استراتژیک در دریای عمان است که ظرفیت اتصال اقتصاد‌های بزرگی همچون چین و هند را به کشورهای غربی دارد. یکی دیگر از فرصت‌های مهم مردم سیستان و بلوچستان، برخورداری از سواحل جذاب گردشگری و حتی جهانگردی است. همچنین کشاورزی جنوب این استان برای کشت میوه‌های گرمسیری یکی دیگر از زمینه‌های ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز از کشور است. جدای از بحث دیپلماسی آب که یک موضوع جدی درباره استان است، یک مشکل اساسی، مسئله مدیریت آب سیستان و بلوچستان است.

کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: یک کار بسیار خوب در زمینه توسعه چاه‌نیمه‌ها با اختصاص 850 میلیون دلار بودجه برای این استان صورت گرفته است که باید حتما تکمیل شود و مردم از آن بهره‌مند شوند. همانطور که دانشگاه‌های خوبی در شهرهای سراوان، زابل، زاهدان و .. وجود دارد می‌بایست در حوزه رفع محرومیت برخی روستاها و محله‌های حاشیه‌نشین اقدام صورت بگیرد. خانم ریگی به عنوان یک فرماندار اهل سنت در قصرقند مصداق یک فرماندار نمونه و بسیجی بود که عملکرد او منجر به رضایت عموم مردم و استفاده از فرصت‌های آن شهر شده بود. در موضوع تامین امنیت نیز ثمره مشارکت دادن مردم دیده شد و دولت آینده نیز می‌بایست مسئله سهیم کردن مردم در پیشرفت استان را رکن جدی بداند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز