ریابکوف:

روسیه وآمریکا درباره دستور کار دیدار سران دو کشور اختلاف دارند

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۰۱:۰۲:۰۱
کد خبر: ۱۱۸۶۹۵۴
روسیه وآمریکا درباره دستور کار دیدار سران دو کشور اختلاف دارند
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه از اختلاف روسیه و آمریکا درباره دستور کار دیدار سران دو کشور که دو هفته دیگر برگزار می شود، خبر داد.

به گزارش برنا؛ از خبرگزاری تاس، ریابکوف روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: دستور کار دیدار سران روسیه و آمریکا در آستانه این دیدار با یکدیگر مطابقت نمی کند اما مسکو آماده است تا به هر گونه مساله ای که واشنگتن مطرح می کند، پاسخ دهد. 

وی ادامه داد: متاسفانه چنین آمادگی از طرف آمریکایی کمتر دیده می شود. 

 در شرایطی که تنش های شدید میان روسیه و آمریکا، روابط دوجانبه را به پایین ترین سطح از زمان پایان جنگ سرد رسانده است دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین هفته گذشته اعلام کرد که دیدار دو رئیس جمهوری کشور برای گفت و گوهایی صریح در ماه ۱۶ ژوئن در کشور سوئیس قطعی شده است.

رییس جمهوری آمریکا روز ۲۴ فروردین ماه در تماس تلفنی با همتای روسی خود، پیشنهاد داده بود برای بحث درباره طیف کاملی از مسایل پیش روی آمریکا و روسیه، دیدار حضوری در کشور ثالث برگزار کنند.

ریابکوف در ادامه گفت و گو با خبرنگاران گفت: واشنگتن در روزهای آینده پیام هایی را از مسکو دریافت خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد که این پیام ها برای مقام های آمریکایی ناخوشایند خواهد بود. 

 جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که در دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود در باره وضع حقوق بشر در روسیه گفت و گو خواهد کرد.

وی در سخنانی مداخله جویانه مدعی شد که آمریکا اجازه نمی دهد تا روسیه در مورد مخالفان دولت این کشور حقوق بشر را نقض کند.

روسیه از بلاروس حمایت می کند

ریابکوف گفت که روسیه به حمایت از بلاروس در شرایطی که آمریکا تحریم های جدید علیه این کشور اعلام می کند، ادامه خواهد داد. 

وی افزود: بدیهی است که ما از بلاروس حمایت می کنیم. دو کشور در چارچوب دولت اتحادی با یکدیگر همکاری می کنند.

روز وحدت مردم بلاروس و روسیه در ۲ آوریل جشن گرفته می شود. در این روز در سال ۱۹۹۸، توافق نامه ای در مورد تشکیل دولت اتحادی روسیه و بلاروس امضا شد.  

به گفته رئیس جمهور بلاروس، روس ها و بلاروسی ها علاقه مند به تعمیق ادغام "بر اساس اصول برابری و استقلال دو کشور" هستند. وی خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۲۰، "ما یک بار دیگر دیدیم که فرصت ها، که توسط بسیاری از افراد به عنوان یک داده مشخص تلقی می شوند، چقدر مهم هستند. "

از اوت سال ۲۰۲۰، اعتراضاتی در رابطه با انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو به ریاست جمهوری در بلاروس برگزار شد. مخالفان لوکاشنکو، «سوتلانا تیخانوفسکایا» را برنده انتخابات ریاست جمهوری می دانند.  

روسیه و بلاروس عضو یک اتحادیه گمرکی و همچنین یک نشست موسوم به «دولت متحد» هستند که کابینه های دو کشور را به منظور نشست های مشترک در فواصل زمانی منظم گردهم می آورد. اما تاکنون دو کشور دو نظام سیاسی مجزا داشته اند و تلاش هایشان برای اتحاد با شکست مواجه شده است.

روسیه موضع خود را در مورد پیمان آسمان های باز تغییر نمی دهد

ریابکوف در ادامه سخنان خود گفت که روسیه موضع خود در پیمان آسمان های باز را به نفع آمریکا تغییر نمی دهد.

پیمان اسمان های باز پیمانی بین ۳۴ کشور است که برای شفاف سازی از طریق پروازهای بر فراز کشورها برای نظارت هوایی بر مراکز نظامی اجرا می شود و آمریکا سال گذشته از این پیمان خارج شد و روسیه نیز از یک ماه پیش مراحل خروج از آن را آغاز کرده است. 

ریابکوف پیشتر گفته بود که احتمال دارد مراحل خروج روسیه از پیمان آسمان های باز  پیش از اجلاس سران روسیه و آمریکا به پایان برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز