رسانه چینی:

دزدی نفت از ایران به اعتبار آمریکا صدمه زده است

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ - ۲۰:۰۳:۲۵
کد خبر: ۱۱۸۸۳۸۲
دزدی نفت از ایران به اعتبار آمریکا صدمه زده است
اقدام اخیر آمریکا در دزدی نفت از ایران و فروش غیر قانونی آن اعتبار آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران را کاملا مخدوش کرده است.

به گزارش برنا،  به نقل از رسانه "سی جی تی ان"، خبرگزاری "آسوشیتدپرس" هفته گذشته با استناد به داده‌های دولتی آمریکا گزارش داد که آمریکا حدود ۲ میلیون بشکه نفت ایران از یک نفتکش توقیف شده در سواحل امارات را به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار به فروش رسانده است. 

این جدیدترین نمونه از رفتار مشابه دولت‌های آمریکا در بی‌توجهی به قوانین بین المللی یا حاکمیت یک کشور است. 

این اولین باری نیست که آمریکا اقدام به دزدی می‌کند. این کشور که به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است در سال‌های گذشته نیز این اقدامات خلاف قوانین بین المللی را انجام داده است. سال گذشته آمریکا در یک راهزنی دریایی یک نفتکش ایران به سمت ونزوئلا را توقیف و حدود یک میلیون بشکه نفت خام آن را به فروش رساند. ونزوئلا یک کشور مستقل دیگر است که تحت تاثیر اقدامات غیر قانونی آمریکا قرار دارد. 

ایران و ونزوئلا در شرایطی که تحت تاثیر کرونا قرار دارند باید چرخه اقتصاد خود را بچرخانند و آنچه آمریکا آن را تجارت "پنهانی" توصیف می‌کند در واقع روابط عادی و تجاری میان ملت‌های مستقل است. 

اما آمریکا همچنان نشان می‌دهد که به دنیای جمعی و کثرت گرا جایی که ملت‌ها می‌توانند بدون فشارهای سیاسی تجارت کنند، احترام نمی‌گذارد و حتی برای تحمیل تغییر حکومت کشورها، آشکارا به دزدی دریایی متوسل می‌شود. این اقدامات همچنین نشان می‌دهد که رژیم در واشنگتن به صدمات انسانی ناشی از اقدامات خود توجه ندارد. تحریم‌ها، محاصره‌ها و اقدامات دزدی دریایی در واقع به نتایج مطلوب خود منجر نمی‌شود، در عوض فقط به افراد بی‌گناه آسیب می‌رساند و این یک واقعیت ثابت شده است. 

این تحولات امری "غیر عادی" در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور نبود زیرا وی کاملا نشان داده بود که مواردی مانند حقوق بین الملل، نهادهای چندجانبه و دیپلماسی بی‌معنی است، اما وقوع چنین دزدی دریایی در دولت جو بایدن نگران کننده است. 

یکی از اقدامات جنجالی ترامپ خروج یک جانبه او از توافق هسته‌ای ایران یا برجام بود. این قرارداد ایران را قادر ساخت تا بدون دخالت‌های آمریکا در بازارهای جهانی نفت بفروشد اما خروج ترامپ از برجام به نیروی دریایی آمریکا اجازه داد تا دزدی دریایی خود را در منطقه خلیج فارس افزایش دهد. پیروی دولت بایدن از این سیاست، اقدامی که او می‌تواند بدون جلب رضایت کنگره آن را کنار بگذارد، نشان می‌دهد که دولت بایدن نیز سیاست "فشار حداکثری" ترامپ را دنبال می‌کند. 

این مسلما زمینه ساز دیپلماسی با ایران نیست زیرا سیاست‌های ترامپ آشکارا برای تخریب دیپلماسی با ایران طراحی شده بودند. دزدی نفت از ایران همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که طرف‌های حاضر در برجام از جمله چین، روسیه، فرانسه، انگلیس، آلمان، اتحادیه اروپا و ایران مشغول مذاکرات هسته‌ای در وین هستند. 

گزارش‌های اخیر منتشر شده از جاسوسی آمریکا از کشورهای اروپایی نشان می‌دهد کشورهایی که در برجام باقی مانده‌اند تحریم شده، مورد جاسوسی قرار گرفته و یا مورد زورگویی‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. اگر بایدن می‌خواهد اعتبار آمریکا در مورد مسئله ایران را بازگرداند، باید فوراً دزدی دریایی در خلیج فارس را متوقف کرده، تحریم‌های یک جانبه را برداشته و پولی که آمریکا از سرقت نفت ایران به دست آورده را به طرف‌های متضرر تحویل دهد. بدون این پیش شرط‌ها هیچ راه دیگری برای برقراری روابط کاری مناسب با تهران وجود ندارد. 

نظر شما