نویسنده و پژوهشگر هشت سال دفاع مقدس:

حمله به دولت مشکلی را حل نمی‌کند/ کاندیداها از برنامه‌های خودشان بگویند

۱۴۰۰/۰۳/۲۰ - ۱۰:۵۱:۰۷
کد خبر: ۱۱۹۰۴۰۹
حمله به دولت مشکلی را حل نمی‌کند/ کاندیداها از برنامه‌های خودشان بگویند
یک نویسنده و پژوهشگر هشت سال دفاع مقدس گفت: کوبیدن و حمله به دولت مشکلی را حل نمی کند. آن کسی که دارد می آید باید خود برنامه داشته باشد و با برنامه خود به مردم اعلام کند که من برنامه ام این است.

«محمد بداقی» نویسنده و پژوهشگر هشت سال دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص فضای انتخاباتی کشور اظهار کرد: وظیفه ما در وهله اول تلاش برای افزایش مشارکت است و سیاسیون در کشور و کسانی که در وزارت کشور و یا جاهای دیگر مسئولیت دارند باید یک فضایی را به وجود بیاورند که مردم علاقه شان برای مشارکت بیشتر شود.

او افزود: برای مردم به صورت عمومی فضای اقتصادی کشور مهم است و فضای اقتصادی اگر مناسب نباشد طبیعتا مشارکت هم پایین خواهد آمد. من در مورد مناظره اول باید بگویم که مناظره قوی نبود ما وقتی که می خواهیم وارد مناظره با هیبت یک رئیس جمهور وارد شویم و صحبت کنیم قطعا باید برنامه های خود را بگوییم و برنامه های اقتصادی را برای مردم مطرح کنیم و مردم بدانند کسی که می خواهد رئیس جمهور شود چه برنامه ای دارد. نه اینکه ما بخواهیم برای خودمان رای بخریم.

بداقی ادامه داد: اگر یک نفر بخواهد به یک نفر دیگر توهین کند و یک لج سیاسی را ایجاد کند و برای خود رای بخرد این کار درستی نیست. باید مردم را با برنامه هایی دارند خصوصا برنامه های اقتصادی کاندیداها آشنا کرد. 

او افزود: اینکه ما بخواهیم بگوییم یک دولتی در کشور ما کار خوب و یا کار بد انجام داده است، کارنامه آن دولت همه چیز را مشخص می کند. اینکه ما بگوییم دولت یازدهم و دوازدهم در فضای اقتصادی ، سیاسی یک کاری را انجام داده و این کار مورد تایید مردم نبوده این واقعا مشکلی را حل نمی کند که چنین چیزی را بگوییم. هر دولتی در کشور ما سر کار آمده خواسته که کاری انجام بدهد حالا هر کاری که در توان آن بوده است. 

بداقی خاطرنشان کرد: کوبیدن و حمله به دولت مشکلی را حل نمی کند. آن کسی که دارد می آید باید خود برنامه داشته باشد و با برنامه خود به مردم اعلام کند که من برنامه ام این است. این که ما بگوییم دلار 4200 شده مثلا 42 هزار تومان این از مشکل مردم کم نمی کند. من امروز این ادعا را دارم که اگر من در بخش فرهنگی این کشور در حوزه کتاب یک جایی به کار مشغول شوم می توانم یک تحولی ایجاد کنم که ایرانی ها کتاب بخوانند و یا بروند به سمت ادبیات داستانی دفاع مقدس چون اعتقاد دارم که این ادبیات آن پتانسیل را دارد که بزرگترین رمان های دنیا را زیر سایه خود قرار بدهد.

این رزمنده دوران جنگ گفت: یک نفر که می خواهد رئیس جمهور شود باید کارشناسانه و تخصصی به مردم برنامه بدهد نه اینکه ما چیزی را مطرح کنیم که این فضا در سال 92 و 96 هم در کشور بوده است و سالهای 88 و 82 هم بوده است. تمام 7 نفری که برای مناظره آمدند هر کدام بخشی از این کشور، مسائل قانونی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی دست آنها بوده و حالا باید ببینند اشکال کار کجاست و اشکالات را برطرف کنند. اینکه ما دوباره یک رئیس جمهوری بیاید و هشت سال بعد گروه دیگری بیایند و بگویند این رئیس جمهور این اشکالات را داشت و دوباره موضوع دیگری را شکل بدهند و هشت سال بعد شخص دیگری بیاید و مردم بگویند این مشکل بود و غیره دیگر عمر مردم تمام می شود.

او متذکر شد: رئیس جمهوران ما بیایند و ببینند که مثلا رئیس جمهور کشور مالزی برای مردم چکار کردند. چه اتفاقی آنجا افتاده که مثلا ماهاتیر محمد آمده یک کشوری که از درجه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی از ما بالاتر نبوده الان قطب شده، رئیس جمهورهای ما هم برای مردم انجام بدهند. تا کی باید روز بروز وضعیت مردم بدتر شود و یک جوان که 5 سال پیش با یک مقداری پول می توانست یک مسکن برای خود تهیه کند امروز نمی تواند. دولتمردان باید بیایند و از پتانسیل کشور استفاده کنند. یک استانی مانند مازندران یا یک شهرستان هایی مثل آمل که پتانسیل اقتصادی دارند آنجا بحث های اقتصادی ایجاد کنند. استان مازندران استانی است که می تواند از نظر اقتصادی نفت ما را زیر سایه خود قرار دهد ولی هیچ کدام از دولتمردان ما نیامدند چنین کاری بکنند .

بداقی خاطرنشان کرد: همه وابستگی ما به نفت است که نفت ما را بخرند و اگر نفت ما را نخرند برای ما مشکل ایجاد می شود.در این تحریم ها هم مشکل ما این بود که ما نفتمان را نمی توانستیم بفروشیم.در مناظرات شاید مشکل در فرهنگ ما باشد ما ایرانی ها می خواهیم از یکدیگر ایراد بگیریم و هیچ موقع دنبال این نیستیم که بگوییم که یک نفر اگر 99 درصد اشتباه کرده خوب 1 درصد که کار درست انجام داده است ما آن یک درصد او را برداریم بگذاریم روی 99 درصد خودمان و برویم تجربه آن یک درصد را نخواهیم کسب کنیم و از تجربه آنها استفاده کنیم.

او ادامه داد: اقتصاد و اشتغال و ازدواج این سه امر برای کشور ما مهم است . یعنی ما باید اشتغال داشته باشیم و در کنار آن اقتصاد و این دو برای کشور و جوانان ما ازدواج ایجاد کند که حداقل 80 درصد از مسائل اجتماعی ما هم حل خواهد شد. اگر امروز بنده کاندید ریاست جمهوری شوم و یک عده را تخریب کنم و بگویم اینها اینجا اشتباه کردند خوب هشت سال من هم باید دنبال این باشم که اشتباهات آنها را بگیرم.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس گفت: فقط باید برنامه باشد اگر برنامه نباشد ما نمی توانیم در کشور جلو برویم و کارهای اقتصادی بزرگ انجام دهیم که مردم راضی باشند. مردم به دنبال این هستند که زندگی کنند، دنبال این هستند که در رفاه باشند امروز ما نباید مشکلات اقتصادی داشته باشیم. این مشکلات را که مردم ایجاد نکردند باید دولتها برنامه داشته باشند و مردم نتیجه برنامه دولت ها را ببینند تا انشاالله یک کشور و اقتصاد خیلی خوب هم داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز