دمشق:

جولان اشغالی، سوری و عربی باقی خواهد ماند

۱۴۰۰/۰۳/۱۹ - ۲۰:۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۱۹۰۶۲۹
جولان اشغالی، سوری و عربی باقی خواهد ماند
وزارت خارجه سوریه روز چهارشنبه با رد اظهارات «آنتونی بلینکن» در خصوص جولان اشغالی تأکید کرد که این منطقه، سوری و عربی باقی خواهد ماند.

به گزارش برنا،  به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک منبع در وزارت خارجه سوریه گفت: اظهارات وزیر خارجه آمریکا، در راستای حمایت‌های مداوم واشنگتن از رژیم اشغالگر اسرائیلی و تجاوزات آن صورت می‌گیرد.

 

وی یادآور شده که جولان، سوری بوده و خواهد ماند و قطعنامه‌های بین‌المللی نیز بر این موضوع و رد تصمیم باطل رژیم صهیونیستی برای اشغال این منطقه تأکید دارند.

 

این منبع افزود: تصمیم دولت سابق آمریکا برای به رسمیت شناختن الحاق جولان نشان دهنده، نقض آشکار منشورها و قطعنامه‌های بین المللی از سوی آمریکا بوده و این تصمیم تاکید می‌کند که واشنگتن به یک کشور سرکش و خارج از قانون بین المللی تبدیل شده است.

 

وی ادامه داد: برای جهان روشن شده که رژیم غاصب اسرائیلی و سیاست‌های توسعه طلبانه و تجاوز آن، عامل اصلی بروز تنش‌ها و عدم ثبات در منطقه است و این رژیم تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین المللی به شمار می‌رود.

 

این منبع اظهار داشت: مبارزه سوریه برای بازپسگیری اراضی اشغالی خود در جولان از طریق راه‌های قانونی بر اساس قوانین بین‌المللی، یک حق است و آمریکایی‌ها نمی‌توانند این حق را از دمشق سلب کنند.

 

بلندی‌های جولان همواره بخشی از خاک سوریه از زمان استقلال این کشور بوده است و اقدام رژیم صهیونیستی در اشغال این بلندی‌ها در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در ژوئن سال ۱۹۶۷، تغییری در وضع تاریخی و حقوقی بلندی‌های جولان نمی‌دهد.  

 

اگر چه رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۱ میلادی قوانین داخلی خود را به این منطقه تسری داد که از نظر حقوقی، به منزله انضمام اعلام نشده آن به خاک فلسطین اشغالی بود، اما جامعه بین‌المللی هیچگاه این اقدام را به رسمیت نشناخته و بلندی‌های جولان را همچنان اراضی اشغال شده در جنگ تلقی می‌کند.

نظر شما