ناکارآمدی سامانه پدافند هوایی «پاتریوت» آمریکایی در مقابله با موشک های یمنی

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۰۷:۳۹:۱۸
کد خبر: ۱۱۹۸۶۳۲
ناکارآمدی سامانه پدافند هوایی «پاتریوت» آمریکایی در مقابله با موشک های یمنی
ناکارآمدی سامانه پدافند هوایی «پاتریوت» آمریکایی در مقابله با موشک ها و پهپادهای رزمندگان یمنی موجب شده تا کابینه جدید رژیم صهیونیستی به فکر توسعه نفوذ خود در عربستان با فروش سامانه پدافند هوایی گنبد پوشالی موسوم به آهنین و ناکارآمد خود باشد.

به گزارش برنا؛ در چند سال گذشته که رزمندگان یمنی به فناوری طراحی، ساخت و استفاده انواع موشک های بالستیک زمین به زمین و پهپادهای تهاجمی دست یافته اند، روزگار متجاوزان سعودی و متحدان آنها را در منطقه سیاه کرده اند؛ یکی از مشکلات سعودی ها ناکارآمدی سامانه پدافند موشکی گرانقیمت پاتریوت می باشد که تاکنون نتوانسته در برابر حملات رزمندگان یمنی کارایی خوبی داشته باشد، از این رو آل سعود به دنبال بهره گیری از سامانه پدافتد هوایی دیگری به منظور مقابله با موشک ها و پهپادهای یمنی می باشد، اقدامی که صهیونیست ها نیز متوجه آن شده و پیشنهاد خود را در این زمینه برای استقرار گنبد پوشالی موسوم به آهنین به سعودی ها داده اند.

البته هدف اصلی مقامات صهیونیست از ارایه این پیشنهاد، دستیابی به سازش با آل سعود می باشد، اقدام مشابهی که صهیونیست ها در 25 شهریور ماه  سال گذشته (1399) با دلالی "دونالد ترامپ" رییس جمهوری سابق آمریکا در برقراری رابطه و سازش با امارات و بحرین به آن دست یافتند.

روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارانوت" دو روز پیش (جمعه) اعلام کرد که اسرائیل به زودی پیشنهاد بسیار جالب توجهی را به طرف سعودی ارائه خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه عبری زبان، در سایه تاکید ایالات متحده آمریکا مبنی بر خروج سامانه‌های پدافندی اش از منطقه، این فرصت برای اسرائیل فراهم شده است تا سامانه‌های خود را در عربستان سعودی و امارات متحده عربی مستقر و جانشین سامانه‌های آمریکایی کند.

با وجود آن که عربستان سعودی پس از اعلام خروج سامانه‌های پدافندی ناکارآمد و گرانقیمت پاتریوت آمریکا، ادعای سرنگونی حدود 10 فروند پهپاد یمنی ها را کرده، اما به طور حتم این کشور در مقابله با موشک‌ها و پهپادهای رزمندگان یمنی توانمندی چندانی ندارد و در آینده با چالش بزرگی مواجه خواهد شد، امری که می‌تواند ماجرای حمله 14 سپتامبر 2019 به تاسیسات نفتی عربستان را برای این کشور تکرار کند.

پایگاه اطلاع رسانی یدیعوت آحارانوت در این یادداشت که در آستانه سفر "یائیر لاپید" معاون نخست وزیر و وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی اسرائیل به امارات متحده عربی منتشر کرده، تاکید دارد که می‌توان همکاری بین اسرائیل و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین را بر اساس بستر منافع مشترک ایجاد کرد و حال که سامانه‌های پدافند موشکی آمریکا از منطقه خارج می‌شوند، اسرائیل بهتر است پیشنهاد جایگزینی آنها را با سامانه گنبد آهنین به این سه کشور بدهد.

پیشنهاد مقامات صهیونیست در خصوص جایگزینی سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی با سامانه پاتریوت به عربستان در حالی است که ارتش این رژیم در مقابله با چهار هزار موشک مقاومت اسلامی فلسطین در جنگ 12 روزه که در 31 اردیبهشت پایان یافت، بسیار ناکارآمد عمل کرد و صدای مقامات این رژیم را هم درآورد.

سامانه پدافند هوایی پنج لایه گنبد به اصطلاح آهنین رژیم صهیونیستی در جنگ 12 روزه فقط توانست درصد کمی از  چهار هزار موشک و راکت کوتاه برد، میان برد و بردبلند شلیک شده از سوی مقاومت فلسطین به سمت مراکز نظامی و اقتصادی این رژیم در کل سرزمین‌های اشغالی را رهگیری کند و ثابت شد که این سامانه بسیار ناکارآمد می باشد، ولی نکته جالب اعتماد به نفس کاذبی می باشد که مقامات رژیم صهیونیستی به خود و این سامانه دارند.

روزنامه صهیونیستی  یدیعوت آحارانوت که هنوز هم در توهم به سر می برد و همچون مقامات این رژیم حملات موشکی مقاومت فلسطین را فراموش کرده، اعلام نموده که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با این کار خود می‌توانند پدافند فعال و باثباتی! را در مقابله با موشک‌ها و پهپادها به دست آورند و در مقابل، اسرائیل هم از پول‌های کشورهای متمول خلیج فارس برای پیشبرد توانمندی‌های نظامی خود منتفع شود.

"افرایم سنیه" نویسنده این یادداشت بر این باور است که این پیشنهاد (که احتمالا لاپید آن را با خود به ابوظبی خواهد برد) چیزی فراتر از یک قرارداد تجاری است و می‌تواند یک همکاری راهبردی و فن آورانه در بالاترین سطوح محسوب شده و معادلات منطقه‌ای را دستخوش تغییر و به روابط تل‌آویو با کشورهای شورای همکاری (خلیج فارس) عمق دیپلماتیک بدهد.

وی همچنین فاش کرد که در این که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر سابق اسرائیل بارها به عربستان سفر و با "محمد بن سلمان" دیدار کرده، شکی وجود ندارد، در این ملاقات‌ها به طور حتم مسایل راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اما نتیجه ملموسی به دست نیامده است، همچنین این حقیقت هم قابل انکار نیست که سامانه پدافند هوایی اسرائیل به چند کشور فروخته شده، ولی هرگز کشورهای عربی طرف خریدار ما نبوده‌اند.

کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه معتقدند که مقامات امارات و بحرین که در 25 شهریور ماه سال گذشته با رژیم صهیونیستی قرار داد سازش امضا کردند، عملا پیش مرگ عربستان در سازش با رژیم صهیونیستی شدند و ریاض – تل آویو در آینده ای نه چندان دور با هم به توافق خواهند رسید، البته این مساله در زمان حیات «ملک سلمان» شاه کنونی و بیمار عربستان روی نخواهد و به دوره پس از او خواهد رسید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز