ماجرای مهم معاون اولی دولت رئیسی

۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۱۱:۵۵:۴۴
کد خبر: ۱۱۹۹۳۲۶
ماجرای مهم معاون اولی دولت رئیسی
عبدالرضا رئیسی - روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی

با پایان انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری تاریخ ایران، فصل تازه ای در اتمسفر سیاسی آغاز شده و از موافقان تا مخالفان چشم انتظار چینش کابینه از سوی رئیسی هستند تا سنگ محکی برای سبک و سیاق مدیریت اجرایی کشور طی 4 سال پیش رو یافته و روندها و رویکردهای پیش رو را به تحلیل بنشینند.

یکی از نگرانی ها در فضای پیشا انتخاباتی آن بود که با توجه به عدم سابقه مدریت اجرایی حجت الاسلام رئیسی این فقدان تجربه لازم جایگاه او در منصب ریاست جمهوری را مخدوش کند. به زبان ساده جناب رئیسی از سربازی تا سرداری را طی 4 دهه گذشته در قوه قضاییه طی کرده و الحق و الانصاف هم که طی این دو سال و اندی ریاست بر قوه قضاییه کارنامه مقبول تری از اسلاف خود داشت و تحولات مثبتی را در قوه قضاییه رقم زد اما آیا او همین کارنامه مثبت را می تواند در منصب ریاست قوه مجریه به ارمغان آورد؟

پاسخ مثبت به این سئوال دو وجه دارد.

اول آنکه رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور در راس هرم قوه مجریه، بیش از آنکه نیازمند تجربه مدیریت اجرایی باشد، لازم است که توان مدیریتی در جذب و شاکله دهی به مدیریت عالی دولت در گردهم آوری نیروهای متخصص و توانمند را داشته باشد. بدان مفهوم که مهم آنست که رئیسی تا چه حد می تواند مدیران کارآزموده و توانمند و کاربلد را بر مصادر کار قرار داده و با استفاده از پتانسیل آنان امور کشور در عرصه ها و لایه های مختلف و متکثر را رتق و فتق کند.

رئیس جمهور بیش تر در جایگاه ویترین و نمایه کلان دولت به تعین خط مشی های کلان در عرصه مدیریت اجرایی، مواضع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی می پردازد و در واقع مدیران عالی که او چینش و گزینش می کند، جریان امور جاری کشور را به پیش می برند و از این حیث باید منتظر ماند و دید که اقای رئیس جمهوری چه افرادی را در کابینه گزینش خواهد کرد و آن نگرانی عدم سابقه اجرای حداقل تا مشخص شدن اعضای کابینه و دولت مردان عالیرتبه بلاموضوع است.

و اما دومین نکته مهم آنست که یک گلوگاه مهم و راهبردی در دولت برای رتق و فتق بهینه امور اجرایی کشور وجود دارد که می توان به زبان عامیانه آن را آچار فرانسه دولت خواند.

معاون اول در همه دولت ها نقش کلیدی و راهبردی داشته اما شاید به جرات بتوان گفت در این دولت می تواند نقشی بس مهم تر هم داشته باشد و خلاء عدم سابقه مدیریت اجرایی ریاست دولت را به خوبی و بخصوص در بازه زمانی ابتدایی دولت پر کند و لازم است که رئیس جمهوری منتخب با دقت و فراست دو چندان به این مقوله نگریسته و این گرانیگاه  کلیدی دولت سیزدهم را به چهره ای کارکشته و با تجربه و کارآزموده بسپارد.

بی شک موفقیت دولت سیزدهم آنهم در شرایط خطیر و حساس کنونی که فرصت آزمون و خطا مهیا نیست، آرزوی هر ایرانی وطن دوست با هر نگرش و علایق سیاسی است و کاش که با توجه به شرایط حساس کشور با انتخاب های درست این مهم به نحو احسن عملیاتی شود.     

نظر شما