بیانیه پایانی شانزدهمین نشست مذاکرات

۱۴۰۰/۰۴/۱۸ - ۱۲:۰۱:۰۸
کد خبر: ۱۲۰۴۱۷۸
بیانیه پایانی شانزدهمین نشست مذاکرات
کشورهای ضامن روند آستانه در پایان شانزدهمین نشست مذاکرات آستانه که از روز گذشته در نورسلطان پایتخت قزاقستان آغاز شد، بیانیه مشترکی صادر کردند.

به گزارش برنا، به نقل از سانا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

۱-(نمایندگان "ایران، روسیه و ترکیه" به عنوان ضامنین چارچوب آستانه) مجدداً بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و نیز مقاصد و اصول منشور ملل متحد تأکید و اعلام می‌کنیم که همگان باید به آن احترام بگذارند و از آن پیروی کنند.

۲- بار دیگر بر عزم خود مبنی بر تداوم همکاری برای مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال آن و مقابله با دستورکارهای جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید می‌کنیم.

۳- افزایش فعالیتهای تروریستی در بخشهای گوناگون سوریه که باعث از دست رفتن جان انسانهای بی گناه می گردد و از آن جمله حملات به اهداف تأسیسات غیرنظامی را محکوم می کنیم و خواستار تداوم همکاری به منظور نابودی نهایی دو سازمان تروریستی (داعش) و (جبهه النصره) و سایر اشخاص، گروهها، تشکلها و موجودیت‌های مرتبط با سازمان تروریستی (القاعده) و سایر گروه‌های تروریستی شناخته شده توسط شورای امنیت سازمان ملل هستیم.

۴- اوضاع منطقه کاهش تنش در ادلب را به تفصیل مورد بررسی قرار داده و بر لزوم حفظ آرامش در میدان از طریق اجرای کامل تمامی توافقات مرتبط با این منطقه، تأکید داریم.

۵- اوضاع شمال شرق سوریه را بررسی کرده و متفقاً اعلام می کنیم که دستیابی به امنیت و ثبات بلند مدت در این منطقه تنها بر اساس حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی کشور ممکن است؛ کلیه تلاش‌ها برای ایجاد واقعیات جدید میدانی شامل ابتکارات خودمختاری غیرمشروع به بهانه مبارزه با تروریسم مردود است و مخالفت خود را با غارت درآمدهای نفتی که باید متعلق به جمهوری عربی سوریه باشد، اعلام می کنیم.

۶- تداوم حملات نظامی اسرائیل به سوریه که ناقض قوانین بین الملل و قانون انسانی بین المللی و همچنین حاکمیت سوریه و کشورهای همسایه بوده و ثبات و امنیت منطقه را به مخاطره میاندازد، محکوم نموده و خواستار توقف آن هستیم.

۷- مجدداً بر عزم خود مبنی بر پیشبرد یک روند سیاسی پایدار و ماندگار تحت مالکیت و راهبری سوری با تسهیل گری سازمان ملل وفق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تأکید می کنیم.

۸- بر نقش مهم کمیته قانون اساسی در ژنو که در نتیجه مشارکت سرنوشت ساز ضامنین آستانه و به منظور پیشبرد تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی تشکیل شد، تأکید می کنیم.

۹- خواستار برگزاری هرچه زودتر ششمین دور نشست‌های کمیسیون نگارش کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو هستیم.

۱۰- کمیسیون در انجام وظایف خود باید به حیطه اختیارات و اصول آیین کار احترام گذاشته تا کمیته را قادر سازد وظایف محوله خود را در باب تهیه و تدوین اصلاح قانون اساسی برای تأیید مردمی اجرا نموده و موجب پیشرفت کار کمیته گردد.

۱۱- بار دیگر نگرانی جدی خود را نسبت به شرایط انسانی در سوریه و تأثیر همه گیری کووید-۱۹ که کل نظام سلامت و شرایط اجتماعی-اقتصادی و انسانی سوریه را با چالش عمیق مواجه ساخته است ابراز می کنیم؛ کلیه اقدامات اقتصادی اجباری و یکجانبه علیه سوریه مغایر با حقوق بین الملل، حقوق بین الملل بشردوستانه و منشور ملل متحد بویژه در شرایط رویارویی با همه گیری مردود است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز