تازه ترین خبر از برجام/ ۹۰ درصد احیای برجام انجام شد/ لغو تحریم ها در ماه آینده

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۲۰:۴۶:۴۵
کد خبر: ۱۲۰۵۳۶۴
تازه ترین خبر از برجام/ ۹۰ درصد احیای برجام انجام شد/ لغو تحریم ها در ماه آینده
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات برجام گفت: کار بر روی احیای برجام تقریبا ۹۰ درصد تکمیل شده ، برخی موارد سیاسی از جمله موضوعات مربوط به تعهدات آمریکا باقی مانده است.

به گزارش برنا از مسکو اولیانوف عصر روز یکشنبه به رسانه های روسی گفت : مذاکرات احیای برجام در وین احتمالا حداقل ۱۰ روز دیگر و یا دیرتر آغاز خواهد شد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام  تصریح کرد: برنامه ایران برای تولید اورانیوم فلزی نتیجه مستقیم سیاست فشار حداکثری آمریکاست.

وی گفت : روسیه امیدوار است که واشنگتن در راستای احیای برجام از شکست های خود درس بگیرد؛ سیاست فشار کارساز نیست.

اولیانوف اظهار داشت: اگر توافق بر سر احیای برجام حاصل شود، تحریم های اصلی ایران از جمله تحریم های نفتی احتمالا در ماه آگوست برداشته خواهد شد. 

وی گفت: ما با فرض زمان اتمام مذاکرات  در ابتدا من به شرکای مذاکره کننده پیشنهاد کردم که تاریخ هدف 21 می(31 اردیبهشت) باشد. همانطور که می بینید ، کارساز نبود.

اولیانوف اظهار داشت:  در همان زمان ، همه قبول کردند که مشخص کردن تاریخ ایده بدی نیست. مشخص کردن تاریخ به تمرکز بر اقدامات فعال تر و هدفمندتر نظم در روند مذاکرات کمک کرد. با این حال ، آنها برای دومین بار در مجموع یک تاریخ هدف تعیین نکردند. همانطور که به یاد دارید ، وزارت امور خارجه روسیه پیشنهاد کرد که توافق همزمان با ششمین سالگرد برجام متمرکز شود. اصولاً اگر دور هفتم مذاکرات ادامه می یافت  این ایده ممکن بود محقق شود. اما هرگز شروع نشد.

اولیانوف اظهار داشت: تا به امروز ، هیچ کس ، حتی طرف ایرانی ، این را نمی داند. «این را می توان فهمید: یک رئیس جمهور جدید به تازگی در ایران انتخاب شده است ، تیم جدیدی در حال آمدن است ، آنها برای تصمیم گیری به زمان نیاز دارند. این مسئله برای جامعه ایران و تشکیلات بسیار مهم است. بحث های شدیدی وجود دارد. بنابراین جای تعجب نیست»

 وی گفت: ما با این فرض پیش می رویم که هرچه مذاکرات زودتر شروع شود ، بهتر است. فکر می کنم این اتفاق نه زودتر از 10 روز بعد ، شاید دیرتر رخ خواهد داد.

- روسیه با احیای برجام چه چیزی بدست خواهد آورد؟

اولیانوف در جواب این سوال کامرسانت گفت:  در اینجا دو بعد بین المللی و دو طرفه وجود دارد. اگر در مورد اول صحبت کنیم ، در سیاست خارجی ما مسئله منع گسترش سلاح های کشتار جمعی جایگاه بسیار برجسته ای دارد. این یکی از اولویت های ما است.احیای برجام اطمینان از برنامه مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران را فراهم می کند ، که ایران بدون شک حق آن را دارد.

نظر شما