موضع گیری جدید آمریکا در رابطه با چین

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۱۵:۲۶:۲۶
کد خبر: ۱۲۰۵۷۷۷
موضع گیری جدید آمریکا در رابطه با چین
واشنگتن بار دیگر پکن را تهدید کرد که حمله به نیروهای مسلح فیلیپین در دریای جنوب چین، موجب اجرایی شدن پیمان دفاع دوجانبه آمریکا با فیلیپین خواهد شد.

به گزارش برنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه کتبی به مناسبت پنجمین سالگرد صدور حکم دیوان داوری مبنی بر رد ادعاهای گسترده چین در دریای جنوب چین، این هشدار را صادر کرد.  

پکن بر بیشتر آب های درون حوزه معروف به خط "نینه داش" ادعای مالکیت دارد که مورد ادعای برونئی، مالزی، فیلیپین،  تایوان و ویتنام نیز هست، روز جمعه تاکید کرد که این حکم را نمی پذیرد.

بلینکن در این بیانیه با اشاره به نپذیرفتن ادعاهای چین بر منابع فراساحلی بیشتر بخش های دریای جنوب چین، افزود: ایالات متحده دوباره بر سیاست ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۰ (22 تیر ماه) در باره ادعاهای دریایی در دریای جنوب چین، پافشاری می کند.   

این بیانیه می افزاید: ما همچنین تاکید می کنیم که حمله مسلحانه به نیروهای مسلح فیلیپین، شناورهای همگانی یا هواپیماها در دریای جنوب چین، موجب اجرایی شدن تعهدات دوجانبه دفاعی ایالات متحده بر اساس بند چهارم پیمان دفاع دوجانبه آمریکا و فیلیپین خواهد شد.  

در بخشی از این بند پیمان یاد شده آمده است که هر یک از طرفین می پذیرد که حمله مسلحانه به هریک از طرفین در منطقه اقیاوس آرام را تهدیدی برای صلح و امنیت خود تلقی کرده و اعلان کند که برای رویارویی با خطرات مشترک بر اساس روندهای مبتنی بر قانون اساسی، اقدام خواهد کرد.  

 

نظر شما