ارائه طرح ۳۰ بندی برای احیای مذاکرات

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۱۳:۲۸:۱۰
کد خبر: ۱۲۰۶۸۲۴
ارائه طرح ۳۰ بندی برای احیای مذاکرات
منابع آگاه فلسطینی گزارش دادند که مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با فرستاده آمریکا طرحی ۳۰ بندی برای اعتمادسازی و احیای مذاکرات سازش ارائه کردند.

به گزارش برنا به نقل از العالم، برخی منابع آگاه گزارش دادند که «هادی عمرو» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا و فرستاده این کشور با مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده و آن‌ها طرحی را جهت اعتمادسازی و بازگشت روابط این تشکیلات با رژیم صهیونیستی به وضعیت پیش از انتفاضه سوم در اواخر سال ۲۰۰۰، ارائه کردند.

روزنامه فلسطینی «القدس» به نقل از این منابع نوشت که «شکری بشاره» وزیر دارایی فلسطین دو روز پیش با فرستاده آمریکا دیدار و بندهای اقتصادی این طرح را بررسی کرد.

طرح مذکور توسط کمیته‌ای به ریاست محمود عباس و با عضویت حسین الشیخ عضو کمیته مرکزی جنبش فتح، ماجد فرج رئیس دستگاه اطلاعات و شکری بشاره وزیر دارایی تدوین شده و شامل بیش از ۳۰ بند مربوط به مطالبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی است که مهم‌ترین بندهای آن مربوط به توقف شهرک‌سازی و باقی ماندن وضعیت موجود در مسجدالأقصی و عدم تخریب خانه‌های فلسطینیان است.

بنابر این گزارش، در بخش اقتصادی نیز در این طرح به کاهش سهم اسرائیل از درآمدهای مالیاتی از ۳ درصد به ۱ درصد و لغو مالیات سوخت اشاره شده است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز گزارش دادند که این طرح فلسطینی به راه‌حل دائمی درگیری نپرداخته و تنها شامل خواسته‌هایی از اسرائیل برای بازگشت به مذاکرات تحت نظارت آمریکاست.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز برخی از بندهای این طرح را به شرح ذیل ذکر کرد:

۱-بازگشایی موسسه بیت الشرق و دیگر موسسات فلسطینی که از سال ۲۰۰۱ در قدس شرقی بسته شده‌اند

۲- بازگشت به وضعیت قدیم در مسجدالأقصی؛ به معنای محدودیت فعالیت پلیس اسرائیل در اطراف مسجدالأقصی و کاهش بازدید شهرک‌نشینان از مسجدالأقصی.

۳- توقف کوچاندن فلسطینیان از منازل خود در قدس

۴-آزادسازی تعدادی از اسرای فلسطینی که توافق درباره آزادی آن‌ها در سال ۲۰۱۴ صورت گرفته اما اجرایی نشده است و علاوه بر آن آزادی زنان، افراد سالخورده و بازگرداندن پیکرهای شهدا

۵ توقف توسعه شهرک‌سازی از جمله ساخت و ساز در قدس، تخلیه تمامی شهرک‌های صهیونیستی غیرقانونی در اراضی فلسطینی

۶- توقف تخریب منازل فلسطینیان در الأغوار

۷- توقف یورش نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به شهرهای فلسطینی

۸- بازگرداندن سلاح‌هایی که از نیروهای امنیتی فلسطین گرفته شده است

۹- تمدید روند الحاق خانواده‌های فلسطینی

۱۰- افزایش تعداد مجوزهای کار در فلسطین اشغالی

۱۱- بازگشت نیروهای پلیس تشکیلات خودگردان و مسئولان و افسران گمرکی آن به پل النبی «الکرامه» همانند آنچه پس از توافقنامه اسلو رخ داد و نیز ازسرگیری فعالیت گذرگاه کالاها در پل الدمیا و صدور مجوز برای احداث فرودگاه بین‌المللی در کرانه باختری و منطقه آزاد تجاری در نزدیکی اریحا

۱۲- تخصیص مناطقی در منطقه (ج)- حدود ۶۰ درصد اراضی کرانه باختری- به کارخانجات و نیروگاه‌های انرژی و پروژه‌های گردشگری به عنوان مثال در بحرالمیت و نیز انتقال اختیارات برنامه‌ریزی و صدور مجوزها به تشکیلات خودگردان و گسترش فعالیت‌ها در منطقه (ب) از جمله احداث خطوط لوله انتقال سوخت به بنادر اسرائیل و اردن

۱۳- اصلاح توافقنامه پاریس به گونه‌ای که کالاهای ارسالی به مقصد کرانه باختری پس از انتقال به آنجا از گمرک ترخیص می‌شوند نه از اسرائیل

۱۴- ارتقای سطح شبکه‌های تلفن همراه در کرانه باختری به سطح G4.

نظر شما