در حاشیه جلسه دولت مطرح شد؛

آخرین وضعیت قطعی برق از زبان "وزیر نیرو"/ به زودی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به مدار خواهد آمد

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۱۴:۲۱:۴۴
کد خبر: ۱۲۰۶۸۶۴
آخرین وضعیت قطعی برق از زبان وزیر نیرو/ به زودی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به مدار خواهد آمد
وزیر نیرو گفت که به زودی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به مدار خواهد آمد.

به گزارش برنا، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در حاشیه دولت در رابطه با قطعی برق گفت: خوشبختانه بعد از مذاکرات مفصل و اعلام آمادگی صنایع بزرگ از طریق وزارت صنعت و معدن و تجارت که در حدود یک هفته پیش صورت گرفت، 13 واحد بزرگ صنعتی در فولاد و در آلومینیوم و در مس اعلام آمادگی کردند که برای مصارف خود نیروگاه هایی را احداث کنند که جمعا به ظرفیت ده هزار و پانصد مگاوات موافقت اصولی برای احداث این نیروگاه ها صادر شد. به این ترتیب فشارسنگینی که بر دوش صنعت برق برای تامین برق بخش خانگی، تجاری و سایر مصارف و صنایع کوچک است برداشته خواهد شد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ما اعلام آمادگی کردیم تعدادی از سایت های‌مان را در قالب مقررات عرضه کنیم. تعدادی از نیروگاه‌های ما نیز آماده واگذاری هستند و این در پرتوی اظهار آمادگی از ناحیه صنایع بزرگ بوده است و تا دو تا سه سال آینده منجر به کاهش فشار روی سایر بخش ها خواهد شد.

وی ادامه داد: تعدادی از ساختگاه‌های ما هم مهیا است و چنانچه صنایع آمادگی داشته باشند این ساختگاه ها که فقط منتظر منابع مالی هستند را واگذار خواهیم کرد. این در پرتو اظهار آمادگی از سمت صنایع بزرگ است که در سال‌های آینده منجر به تولید برق بیشتر می شود.

این عضو هیئت دولت گفت: صنایع این کار خوب را در بخش آب هم انجام دادند؛ وقتی مشکلات را در حوزه شرب و حق آبه های کشاورزی و زیست محیطی دیدند برای صنعت به صرفه است مصارف خود را یا از شیرین سازی آب دریا یا فاضلاب تامین کند دریچه ای برای سرمایه گذاری باز شد این هم در حال انجام است.

وی گفت: ما در حالی دولت دوازدهم را به پایان می رسانیم که علاوه بر نیروگاه های به بهره برداری رسیده، ۱۶ هزار و ۳۰۰ مگابایت هم نیروگاه در دست ساخت داریم که به دولت بعد منتقل می شود. از دولت دهم هم ۵ هزار مگابایت به دولت یازدهم منتقل شد.

وی ادامه داد: شرایط امروز برق هم اینگونه است که ما خاموشی نداریم و امیدواریم با همراهی مردم در روزهای اخیر و بالاخص همکاران ما در رسانه ها مردم عزیز ما از انجام کمک های کوچک دریغ نکنند. حتی یک لامپ در یک واحد مسکونی خاموش شود در مقیاس ۳۲ میلیون مشترک خانوادگی می تواند بیش از مصرف برق صنایع بزرگ باشد.

وزیر نیرو گفت: امیدواری من این است با کاهش دما و افزایش سطح همکاری مردم ما این دوره را با کمترین آسیب‌ها پشت سر بگذاریم امیدوار هستم مشکل بیشتری برای مردم عزیز در بخش خانگی فراهم نشود اطمینان می دهم خدمتگزاران مردم در صنعت برق انصافا شبانه روز فعالیت می‌کنند. همه تلاش می کنند با دقت و با اتکا به تخصصشان در کوتاه ترین زمان ممکن مشکلات را حل کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا آلودگی روزهای اخیر هوای تهران به مازوت سوزی ارتباطی دارد یا خیر گفت: به هیچ وجه ارتباطی میان این دو موضوع نیست. به هیچ وجه ما گزارشی در این باره نداریم. نیروگاه های که این روزها فعالیت می کردند مجاز به کار کردن بودند. عمدتا این نیروگاه‌ها سوخت گاز دارند.  به حمدالله مشکل سوخت نداریم و یکی از پاک ترین سوخت‌ها سوخت گاز است ما کشوری هستیم که شاید در رده چهارم باشیم که بیشترین استفاده از سوخت گاز می کنیم.

وی ادامه داد: زمستان گذشته برای تامین گاز نیروگاه ها مشکلاتی ایجاد شد و برای این که خاموشی نداشته باشیم منجر شد بیشتر از آب استفاده کنیم برای تولید برق و جبران کمبود سوخت نیروگاه ها، اما بعد از آن توانستیم سطح استفاده از آب به حد اندازه گیری بازگردانیم.

وزیر نیرو گفت: برای من این ۴ سال ۴ سال فراموش شدنی است در سال ۹۶ و ۹۷ و در سال ۹۹- ۱۴۰۰ دو تا از خشک ترین سالهای آبی ۵۰ سال اخیر را پشست سر گذاشتیم در سال دوم و سوم دو تا از ترسال ترین سال‌ها را پشت سرگذاشتیم این موضوع تجربه گران‌قدری برای دست اندرکاران حوزه برق وآب است.مدیریت در شرایطی که خیلی پیش بینی های متعارف نمی تواند به آن کمکی کند داشتیم. امیدوار هستیم سمت و سوی این تفاوت واقعیت با پیش بینی های ما به نفع بهره برداری مردم عزیز از این نعمت باشد و ما ایام بهتری را پشت سربگذاریم.

اردکانیان در پاسخ به سوال خبرنگاری که به گزارش قوه قضاییه درباره قطعی برق اشاره می کرد، گفت: آن بررسی هنوز تمام نشده است جلسات خوبی را برگزار کردیم همکاران من در دسترس هستند برای ارائه اطلاعات بحث‌های تخصصی را حتما در جمع های تخصصی با مجال و حوصله باید مطرح کرد. پیش بینی ها اما از درجه صحتی برخوردار هستند مثلا اگر از الان برای یک سال آینده پیش بینی کنید درجه صحت آن کمتر از زمانی است که برای سه ماه آینده پیش بینی می کنید. برنامه ریزی هایی که باید برای آب و برق صورت گیرد متکی است بر گزارشهای رسمی که سازمان هواشناسی ارائه می کند. ما همواره پاسخگوی دوستان محترم قضایی هستیم.

نظر شما