طرح اروپا برای اخلال در روند برنامه هسته‌ای ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۰۸:۱۰:۰۷
کد خبر: ۱۲۰۷۶۵۹
طرح اروپا برای اخلال در روند برنامه هسته‌ای ایران
روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که مقام‌های اروپایی یک طرح سه مرحله‌ای به منظور طولانی کردن آنچه بازه زمانی گریز هسته‌ای ایران توصیف شده ارائه کردند.

به گزارش برنا، این روزنامه آمریکایی روز جمعه گزارش داد که مطابق طرح اروپایی‌ها، از ایران خواسته می‌شود که سانتریفیوژهای پیشرفته خود را انبار و آنها را مهر و موم کنند و همچنین زیرساخت‌های الکترونیکی مورد استفاده برای این دستگاه‌ها از میان برداشته شوند.

در حالی که وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: ایران تاکید کرده که اجازه تخریب هیچ‌یک از سانتریفیوژهای پیشرفته خود را نخواهد داد.

این روزنامه با استناد به ارزیابی مقام های آمریکایی و اروپایی مدعی شد که ایران اکنون می تواند ظرف دو تا سه ماه به اندازه کافی مواد شکافت پذیر برای سلاح هسته ای جمع آوری کند.

مقام‌های آمریکایی به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند دست‌کم فعلاً اطمینان دارند که بازگشت به شروط توافق هسته‌ای می‌تواند زمان گریز را به حدود یک سال افزایش دهد.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال ادامه داد: نگرانی اصلی مقام‌های کشورهای غربی این است که ایران در فناوری مورد نیاز برای استفاده بهینه از سانتریفیوژها به چیرگی رسیده است. به طور ویژه، ایران توانایی خود در استفاده از سانتریفیوژهای نسل دوم را هم بهبود بخشیده است. ایران طی یک سال گذشته بیشتر سانتریفیوژهای نسل دوم خود را به کار گرفته است. سرعت این دستگاه‌ها سه تا چهار برابر بیشتر از سانتریفیوژهایی است که ایران پیرو توافق هسته‌ای برجام مجاز به استفاده از آن است.

 

نظر شما