نمایندگان مجلس پاکستان:

استفاده اسلام‌آباد از تجربیات تهران برای تقویت همکاری‌ها موثر است

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۱۶:۰۵:۱۶
کد خبر: ۱۲۴۵۳۵۶
استفاده اسلام‌آباد از تجربیات تهران برای تقویت همکاری‌ها موثر است
اعضای پاکستانی گروه دوستی پارلمانی ایران و نمایندگان کمیسیون روابط خارجی آن کشور با تاکید بر اهمیت جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی اسلام‌آباد،با حمایت از توسعه همکاری دوجانبه و منطقه‌ای،خواستار استفاده ازتجربیات و ظرفیت‌های کشورمان در مسیر گسترش تعاملات در بخش‌های مختلف شدند.

به گزارش برنا، دیدار و رایزنی اعضای گروه‌های دوستی ایران و پاکستان و نمایندگان عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی پاکستان با حضور «احمد امیرآبادی فراهانی» رئیس گروه دوستی ایران و پاکستان و «سید نوید قمر» همتای پاکستانی وی روز دوشنبه در پارلمان ملی این کشور برگزار شد.

در این مراسم «سید فخر امام» وزیر امور امنیت غذایی و عضو ارشد گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان از طرف دولت و نخست وزیر این کشور از سفر هیات پارلمانی کشورمان قدردانی و آن را بیانگر روابط دیرینه مجالس دو کشور و عزم مشترک برای تعمیق همکاری‌های همه جانبه توصیف کرد.

این عضو ارشد حزب حاکم پاکستان (حزب تحریک انصاف) با تمجید از ظرفیت‌های اقتصادی ایران و اشاره به توانمندی کشورمان در عرصه صادرات و پیشروی در بخش‌های تجارت خارجی، گفت: پاکستان نگاه رو به جلو به استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های کشور همسایه در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و انرژی دارد.

فخر امام با اشاره به واردات انواع محصولات پتروشیمی، صیفی جات، پسته، خرما و زعفران از ایران، گفت: اگر بتوانیم بذر سه محصول پرطرفدار و جهانی زعفران، پسته و خرمای ایرانی را وارد پاکستان کرده و در زمین‌های کشاورزی آن را تولید کنیم، بازار خوبی خواهیم داشت.

وی با اشاره به مدیریت موثر آب در ایران، خواستار استفاده از تجربیات کشورمان در این حوزه شد و اظهار داشت: دو همسایه باید توافقات تجاری موجود را بازبینی کرده و نقاط موثر و قوی را برجسته نمایند.

وزیر امنیت غذایی پاکستان با اشاره به همکاری‌های عمیق و راهبردی این کشور با چین و همزمان مناسبات قوی تهران-پکن، از افزایش همکاری‌های مشترک سه کشور در منطقه استقبال کرد و گفت: همکاری سه جانبه می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها از جمله انرژی سودمند باشد.

 

 

استفاده اسلام‌آباد از تجربیات تهران برای تقویت همکاری‌ها موثر است

 

 

استقبال پارلمان پاکستان از تشکیل مکانیزم‌ها برای تجارت دوجانبه

«ملک احسان‌الله» رئیس کمیسیون روابط خارجی در مجلس ملی پاکستان در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مهمی در سیاست خارجی اسلام‌آباد برخوردار است و ما به رغم برخی مشکلات و تلاش دشمنان مشترک برای تحت تاثیر قرار دادن روابط دوجانبه، صادقانه خواستار افزایش همکاری‌ها با ایران هستیم.

وی افزود: ما از فراخوان تشکیل منظم سازوکارهای دوجانبه برای تقویت تجارت مشترک و اجرای موثر توافقنامه‌های دوجانبه حمایت می کنیم به ویژه اینکه انعقاد زودهنگام توافقنامه تجارت آزاد را نیز مهم می‌دانیم.

این مقام پارلمانی اظهار داشت: تهران و اسلام‌آباد در مواجهه با بسیاری از چالش‌های جهانی و منطقه‌ای از جمله اسلام هراسی، تروریسم، تلاش برای صلح و ثبات منطقه‌ای، فلسطین و کشمیر در کنار یکدیگر هستند و نیاز به افزایش همکاری‌ها و هماهنگی در دیدگاه‌ها است.

وی تاکید کرد: پاکستان هرگز اجازه سوء استفاده از قلمروی خود علیه همسایگان از جمله ایران را نمی‌دهد. پاکستان بیش از چند دهه دچار معضل شوم تروریسم شده و تاکنون ۸۰ هزار تلفات داده است.

ملک احسان الله افزود: حصارکشی ۶۰ درصد مرزهای مشترک پاکستان با ایران انجام شده است. پاکستان مرزهای خود را با ایران مرز صلح و دوستی می‌داند و امنیت ایران را امنیت خود می‌داند.

 

استفاده اسلام‌آباد از تجربیات تهران برای تقویت همکاری‌ها موثر است

 

استقبال از تعامل پارلمانی سه جانبه با حضور چین

«سید نوید قمر» رئیس گروه پارلمانی دوستی ایران و پاکستان در مجلس ملی این کشور نیز طی سخنرانی با اشاره به ابتکار طرف ایرانی برای فراخوان جلسه مشترک گروه‌های دوستی ایران، چین و پاکستان، گفت: این ابتکار را با ریاست مجلس پاکستان مطرح کرده و در آینده نزدیک آن را برگزار خواهیم کرد.

وی همچنین از بازدید مشترک گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور از گذرگاه‌های رسمی ایران و پاکستان و انجام آن در آینده نزدیک حمایت کرد.

این مقام پاکستانی همکاری با ایران در حوزه انرژی از جمله تامین برق بخش‌هایی از ایالت بلوچستان از ایران را بسیار حائز اهمیت برشمرد و افزود: انرژی ساکنان بندر گوادر با واردات برق از ایران تامین می‌شود و ما امیدواریم این روند همکاری ادامه پیدا کند.

براساس این گزارش، هیات گروه دوستی ایران و پاکستان به ریاست احمد امیرآبادی فراهانی بامداد روز دوشنبه با استقبال سفیر کشورمان در پاکستان و نماینده مجلس ملی پاکستان وارد اسلام‌آباد شد. 

دیدار با وزیر کشور پاکستان، رئیس مجلس ملی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس سنا این کشور و نشست با رئیس و اعضای کمیته روابط خارجی در مجلس سنای پاکستان نیز از دیگر برنامه‌های هیات کشورمان در اسلام‌آباد خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز