جدال لفظی شدت گرفت

۱۴۰۰/۰۷/۲۰ - ۲۲:۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۲۴۵۹۳۸
جدال لفظی شدت گرفت
معاون نخست وزیر انگلیس در واکنش به مخالفت اتحادیه اروپا با طرح لندن برای اصلاح کاستی‌های توافقنامه برگزیت درباره آینده ایرلند شمالی، طرف اروپایی را به کارشکنی و برخورداری از مواضع ضد انگلیسی متهم کرد.

به گزارش برنا، دیوید فراست روز سه‌شنبه با ایراد سخنانی در سفارت انگلیس در پرتغال، از اتحادیه اروپا خواست تا با مسائل بنیادین پروتکل ایرلند شمالی که به گفته او از کار افتاده و باعث بروز شکاف در روابط میان لندن و بروکسل شده، مقابله کند و برای حل آن‌ از خود اراده نشان دهد. او بار دیگر تهدید کرد که اگر اتحادیه اروپا اصلاحات مد نظر انگلیس را نپذیرد، ساز و کار محافظت از ایرلند شمالی را در چارچوب ماده ۱۶ پروتکل ایرلند شمالی فعال می‌کند.

انگلیس پس از ترک اتحادیه اروپا و بازار واحد این منطقه، برای ارسال کالا به ایرلند شمالی که بخشی از قلمرو این کشور به شمار می‌رود ولی تابع قوانین تجاری اتحادیه اروپاست، با مشکل جدی مواجه شده و چندین بار درخواست گفت‌وگو با طرف اروپایی را مطرح کرده است.

اما اتحادیه اروپا تاکید دارد که حاضر به گفت‌وگو بر سر توافقی که با حسن نیت بین دو طرف امضاء شد نیست و توصیه کرده که دولت لندن به جای استفاده از زبان تهدید، به دنبال راه حل باشد.

معاون نخست وزیر انگلیس توافق صورت گرفته را بزرگترین عامل بی اعتمادی دو طرف خواند و گفت که شاید پروتکل ایرلند شمالی در جهانی دیگر کارساز باشد « اما اینک از کار افتاده و ما با شرایط خیلی جدی رو برو هستیم»

وی بیان داشت که روز سه‌شنبه پیش‌نویس طرح انگلیس را درباره اصلاح پروتکل ایرلند شمالی به کمیسیون اروپا تحویل داده است. به گفته او بند مربوط به نظارت دیوان دادگستری اروپا بر اجرای این پروتکل در حذف شده است.

فراست عنوان کرد که انگلیس آمادگی دارد تا طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا را هم به طور جدی، کامل و مثبت مد نظر قرار دهد. وی با این حال تصریح کرد که اتحادیه اروپا باید حاضر باشد که اصل اصلاحات در پروتکل ایرلند شمالی را بپذیرد.

معاون بوریس جانسون یادآور شد که ایرلند شمالی در قلمرو انگلستان است و متعلق به اتحادیه اروپا نیست. وی گفت: این وظیفه ماست که امنیت و آبادانی ایرلند شمالی را تضمین کنیم و اگر لازم باشد از ماده ۱۶ پروتکل در این زمینه استفاده می‌کنیم.

دیوید فراست مهلتی را درباره فعال کردن ماده ۱۶ پروتکل ایرلند شمالی تعیین نکرد اما رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند که او ممکن است ماه آینده دست به چنین اقدامی تنش زایی بزند.

ماده ۱۶ یا پروتکل مرز زمینی با اتحادیه اروپا، به دوطرف اجازه می دهد در صورت بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی به طور موقت مرز دو ایرلند را بسته یا مقررات عبور مرور مرزی برقرار کنند. اتحادیه اروپا هم بهمن ماه سال گذشته تشدید بحران واکسن کرونا تهدید به استفاده از ماده ۱۶ کرده بود. تهدید برای فعال کردن این پروتکل اضطراری نشان دهنده عمق اختلاف های کنونی و سوء تفاهم ریشه دار بین دو طرف است.

نظر شما