حمایت رئیس مجلس پاکستان از دیپلماسی پارلمانی با ایران و چین

۱۴۰۰/۰۷/۲۲ - ۱۰:۰۱:۰۳
کد خبر: ۱۲۴۶۵۴۲
حمایت رئیس مجلس پاکستان از دیپلماسی پارلمانی با ایران و چین
رئیس مجلس پاکستان با تمجید از رویکرد بشردوستانه کشورمان درقبال افغانستان به ویژه کمک به بهبودوضعیت مردم این کشور،خواستار هم افزایی تهران و اسلام‌آباد درمنطقه شد و افزود: مجلس پاکستان از ابتکار گروه دوستی پارلمانی ایران برای مشارکت سه جانبه گروه‌های دوستی باحضور چین حمایت می‌کند.

به گزارش برنا، «اسد قیصر» که روز گذشته میزبان هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی «احمد امیرآبادی فراهانی» رئیس گروه دوستی پارلمانی دو کشور در مجلس شورای اسلامی بود، از پیشنهاد تشکیل جلسه مشترک گروه‌های دوستی ایران، چین و پاکستان حمایت کرد.

وی به مسوولان دبیرخانه مجلس ملی پاکستان دستور داد تا گام‌های عملی را برای هماهنگی درخصوص دیپلماسی سه جانبه پارلمانی و پیشبرد ابتکار ایران برای شکل گیری این مشارکت میان سه کشور مهم منطقه بردارند.

اسد قیصر تاکید کرد: تعامل و رایزنی‌های مداوم میان سران سیاسی و ارتباطات میان مردم، دو کشور را به هم نزدیک می‌کند چنانچه مسیر صعودی فعلی در روابط دوجانبه ایران و پاکستان مظهر این امر زیرا هر دو کشور پاکستان و ایران در پیوندهای ابدی دین، فرهنگ، اجتماعی و تاریخ گره خورده‌اند.

وی افزود: دولت فعلی پاکستان بر توسعه ظرفیت‌های اقتصادی و ارتباطات برای توسعه و رفاه منطقه تمرکز کرده است. ما همواره خواستار افزایش تجارت و ارتباط مردم با مردم هستیم.

رئیس مجلس ملی پاکستان، گشایش دو گذرگاه جدید مرزی با ایران را موجب تسهیل و روان‌سازی تجارت دوجانبه و رفت و آمد مردم به کشورهای یکدیگر دانست و از ایده ایجاد بازارچه‌های مرزی برای افزایش تجارت دوجانبه و بهبود معیشت مردم در مناطق مرزی قدردانی کرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان باید با توجه به تغییر شرایط ژئو سیاسی در منطقه همکاری نزدیک‌تری داشته باشند. ما همواره برقراری روابط صمیمانه با همسایگان خود و حل مسائل مورد اختلاف از طریق مسالمت آمیز را خواستار هستیم.

رئیس مجلس پاکستان با اشاره به تغییر حکومت در افغانستان گفت که اسلام‌آباد همواره از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت کرده است.

وی ارتباط نزدیکتر بین هر دو دولت ایران و پاکستان را ضروری دانست و همچنین خواستار تلاش‌های مشترک برای مهار پدیده اسلام هراسی در غرب و حل اختلافات پیش روی مسلمانان در کشمیر و فلسطین مطابق با تعهدات بین المللی شد.

اسد قیصر از حمایت ایران از مسلمانان کشمیر در مجامع منطقه‌ای و بین المللی تشکر کرد، و اظهار داشت: کمک‌های بشردوستانه تهران به مردم افغانستان به ویژه تامین نیازهای آنان به سوخت تحسین برانگیز است.

حمایت رئیس مجلس پاکستان از دیپلماسی پارلمانی با ایران و چین

مشارکت ایران-چین-پاکستان برای رشد اقتصادی منطقه

رئیس هیات پارلمانی ایران در این دیدار با تبریک ایام فرخنده ربیع الاول و هفته وحدت به مردم و دولت پاکستان، گفت: امید است در سایه همدلی و پیروی از منویات پیامبر مهربانی‌ها حضرت محمد مصطفی (ص) بتوانیم شاهد انسجام و وفاق کشورهای اسلامی در کنار یکدیگر باشیم.

وی همچنین با ابلاغ سلام گرم رئیس مجلس شورای اسلامی به همتای پاکستانی، افزود: گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و از گروه‌های فعالی است که بیشترین نمایندگان در هر دو مجالس در آن عضو هستند.

احمد امیرآبادی فراهانی با تاکید بر لزوم هم افزایی میان مجالس ایران و پاکستان، پیشنهاد نشست مشترک گروه‌های دوستی دو کشور همراه با چین را مطرح و از آمادگی مجلس ایران برای میزبانی از اولین جلسه گروه‌های دوستی ایران، پاکستان و چین خبر داد.

وی تاکید کرد: تحکیم دیپلماسی پارلمانی میان ایران، چین و پاکستان زمینه ساز سرمایه گذاری و رشد اقتصادی سه کشور و مشارکت جمعی آن برای رفاه منطقه است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان بر لزوم همراهی مجلس این کشور برای اجرای توافقات میان دو همسایه به ویژه در حوزه‌های مرزی، حقوقی و امور زندانیان تاکید و خواستار حمایت رئیس مجلس پاکستان برای رفع این مسائل با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه شد.

وی با اشاره به تحولات افغانستان و رایزنی‌هایی که هیات کشورمان در طول این سفر با مقامات سیاسی و پارلمانی پاکستان داست، گفت: دیدگاه‌های تهران و اسلام‌آباد در بحث صلح افغانستان بسیار نزدیک است و ما انتظار داریم یک دولت با مشارکت تمامی گروه‌های و قومیت‌ها در افغانستان تشکیل شود.

امیرآبادی فراهانی افزود: به رغم اینکه ایران و پاکستان از چند دهه میزبان پناهجویان افغان هستند اما از دولت جدید این کشور می‌خواهیم تا جلوی سرازیر شدن موج جدید آوارگان به سمت مرزهای ایران و پاکستان را بگیرد، همچنین ضمن مبارزه با قاچاق موادمخدر اجازه ندهد تا عناصر تروریستی از قلمروی افغانستان علیه همسایگان استفاده کنند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز