مخمصه جدید بایدن

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۲۱:۲۴:۱۷
کد خبر: ۱۲۵۹۴۸۴
مخمصه جدید بایدن
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که دولتش با جهش بی سابقه نرخ تورم در ۳۰ سال گذشته و خودش با بحران محبوبیت در مخصمه قرار گرفته، با صدور دستوراتی اقتصادی در تلاش برای کنترل اوضاع و نجات دولت خود است.

به گزارش برنا رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای افزایش تورم را به دلیل افزایش قیمت انرژی بیان کرد و مدعی شد  کاهش تورم در اولویت دولتش قرار دارد.

بایدن اعلام کرد که به نهادهای مختلف و مشاوران اقتصادی خود دستور داده است برای جلوگیری از سوء استفاده از قیمت ها و افزایش بیشتر تورم اقدامات لازم را انجام دهند.
 بایدن ادعا می کند از زمان آغاز دولت وی ادعاهای بیکاری در آمریکا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

 وی همچنین مدعی شد طرح اقتصادی او موسوم به "بهتر بسازیم" می تواند بدون وارد کردن هزینه های بیشتر بر خانوارهای آمریکایی، باعث اشتغال زایی بیشتر برای آمریکایی ها و همچنین کاهش هزینه ها برای هزینه های درمانی کودکان و سالمندان خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا از کنگره خواست خواست هرچه زودتر این طرح را تصویب کند.

اظهارات بایدن درحالی است که روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد  شاخص بهای مصرف کننده که نشانگر میزان پرداخت مصرف کننندگان برای خرید کالاها و دریافت خدمات است، برای ماه گذشته (اکتبر) به ۶.۲ افزایش یافته که بالاترین میزان در ۳۰ سال گذشته است.

وال استریت ژرونال افزود: یکی از عوامل این جهش، با توجه به بالا بودن احتمال درخواست خانوارها برای دستمزد و پذیرش نرخ های بالاتر، آمادگی برای رشد بیشتر قیمت ها در آینده بر اساس انتظارات مصرف کنندگان در باره تورم آتی است.

روزنامه واشنگتن تایمز نیز به نقل از وزارت کار آمریکا نوشت که قیمت عمده فروشی ها در پایان ماه اکتبر (مهر) نسبت به همین ماه از سال قبل میلادی ۸.۶ درصد افزایش داشته که رکورد تازه ای در مقیاس سال به سال است؛ موضوعی که نشان می دهد نشانه ای دال بر فروکش کردن تورم در این کشور وجود ندارد و خبر ناگواری برای مصرف کنندگانی است که با تکانه های ناشی از افزایش قیمت ها دست و پنجه نرم می کنند.

این گزارش همچنین نشان داد که شاخص قیمت تولیدکننده که تغییرات قیمیت کالاهای فروخته شده و خدمات ارائه شده را اندازه گیری می کند در ماه گذشته افزایش یافته است که این به غیر از افزایش شدید قیمت ها در مواد غذایی و انرژی است. شاخص قیمت تولیدکننده افزایشی ۶.۲ داشته که نسبت به اکتبر سال ۲۰۲۰ افزایش نشان می دهد و رقم بی سابقه ای در بیش از ۱۱ سال گذشته بوده است.

طبق گزارش وزارت کار آمریکا، افزایش ۶.۷ درصدی قیمت بنزین یک سوم این افزایش بها را نشان می دهد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرده که خانوارهایی که از گاز طبیعی برای ایجاد گرمایش استفاده می کنند امسال نسبت به زمستان سال گذشته ۳۰  درصد بیشتر باید هزینه کنند. این اداره که امار مستقلی را از وزارت انرژی ارائه می دهد گفت هزینه ها در صورتی که ۱۰ درصد سرمای زمستان از حد میانگین آن بیشتر باشد به ۵۰ درصد افزایش می یابد.
نظرسنجی جدید شبکه سی ان ان نشان می دهد که اکثر آمریکایی ها (۵۸ درصد) معتقدند جو بایدن توجه کافی به مهمترین مشکلات این کشور و مردمش ندارد.

براساس این نظرسنجی جدید شبکه سی ان ان که توسط مرکز "اس ای آر اس" انجام شد، اکثر شرکت‌کنندگان عملکرد جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا را تایید نمی‌کنند.

 بیش از یک سوم از شرکت کنندگان(۳۶ درصد) در این نظرسنجی، اقتصاد را مهمترین مشکل فوری آمریکا می دانند و در میان این گروه، ۷۲ درصد اعلام کرده اند که بایدن به مسائل توجه کافی نمی کند.

در این نظرسنجی مشخص شد که ۵۲ درصد عملکرد بایدن را تایید نمی کنند و ۴۸ درصد تایید می کنند.

نظرسنجی اخیر روزنامه یو اس ای تودی نیز از تداوم کاهش میزان محبوبیت  بایدن حکایت دارد و دو سوم  آمریکایی‌ها مخالف حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هستند.

نظر شما