سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با برنا

دیپلماسی فعال در دولت جدید برای غربی‌ها خوشایند نیست/ معترضان به روابط ایران و روسیه، تسلیم شدگان در برابر آمریکا هستند

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۰۴:۵۵:۲۰
کد خبر: ۱۲۸۷۸۶۴
دیپلماسی فعال در دولت جدید برای غربی‌ها خوشایند نیست/ معترضان به روابط ایران و روسیه، تسلیم شدگان در برابر آمریکا هستند
سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: کسانی به موضوع چین هراسی و روسیه هراسی دامن میزنند که در قبال آمریکا و غرب نسخه های تسلیم و انفعال را تجویز می کنند و معتقد بودند که باید زورگویی ها و زیادی خواهی های ترامپ را بپذیریم، کسانی که مدام از مذاکره و تسلیم می‌زدند و معتقد بودند که باید در برابر آمریکا خودمان را خلع سلاح کنیم.و موشک ها را از بین ببریم، این افراد در روابط با روسیه و چین معترض می‌شوند.

«سید نظام الدین موسوی» نماینده مردم تهران و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با سفر رئیس جمهور به روسیه و دستاوردهای این سفر گفت: سفر آقای رئیس جمهور به روسیه سفری مهم و دارای اهمیت در بُعد سیاست خارجی و اقتصادی است.

موسوی افزود: تعامل جمهوری اسلامی با روسیه به عنوان کشوری قدرتمند و یک قدرت جهانی که با ایران مرزهای دریایی و روابط گسترده دارد، دارای اهمیت است. سیاست جمهوری اسلامی ایران در سالیان اخیر گسترش ارتباطات با همه کشورها، خاصه کشورهایی است که از سیاست‌های خصمانه آمریکا و غرب مستقل عمل می‌کنند، این جزو سیاست‌های کلی است. همکاری های نسبتا خوبی را در این سال ها با روسیه و چین داشته‌ایم. 

وی با بیان این جمله که نگاه به شرق فقط مختص چین و روسیه نمی‌شود گفت: علاوه بر این دو کشور ، ایران  سایر کشور های آسیایی مثل هند و پاکستان و ژاپن و کشورهای جنوب شرقی و آفریقا و آمریکای لاتین را  هم جزو بخش‌هایی می‌داند که ظرفیت تعامل با جمهوری اسلامی را دارند.

موسوی ادامه داد: روسیه سطح تعامل بسیار بالایی با ایران دارد و در سیاست‌های منطقه‌ای با ایران همسو است. به لحاظ اقتصادی روسیه ظرفیت خوبی برای صادرات کشور را دارد. در عرصه سیاست خارجی و مذاکرات وین، روسیه و چین نقش نسبتا مثبتی را ایفا کردند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به دستاوردهای سفر رییس جمهور به روسیه گفت: روس‌ها منتظر هستند تا بدانند سیاست خارجی دولت جدید چگونه است و آقای رئیسی در سیاست خارجی چه برنامه و نقشه راهی دارد. اگر دیپلماسی فعال  در قبال همه کشور‌های دنیا بجز کشورهایی‌ که با ایران سر تخاصم دارند، بکار ببریم این قدرت مانور جمهوری اسلامی را در عرصه خارجی افرایش خواهد داد. دنیای امروز برگرفته از تعامل و گسترش ارتباطات اقتصادی و سیاسی است.روسیه همانند ایران زخم خورده تحریم های اقتصادی آمریکا و اروپا است. ایران دارای ظرفیت های اقتصادی بالایی است که بر همین اساس صادرات ایران به روسیه می تواند افزایش پیدا کند.

موسوی اظهار کرد: همکاری های منطقه ای دو کشور حائز اهمیت است، هر کجا که ایران و روسیه مشترکا و با توافق ورود یافته اند، توانسته اند پیروزی ها و‌موفقیت های چشم گیری را رقم بزنند. در خصوص مقابله با تروریسم ایران و روسیه موضع واحدی را در جهان و منطقه دارند.همکاری های ایران و روسیه موجب شد که خطر داعش از منطقه رخت بربندد. ایران تعاملات خوبی می تواند با روسیه داشته باشد.

وی با بیان این جمله که سفر آقای رئیسی به روسیه یک پیام مثبت برای دنیا دارد تصریح کرد: این پیام این است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی تغییر قابل توجهی داشته است و دنیا فقط در آمریکا و اروپا خلاصه نمی‌شود. برخی از سم پاشی ها و فضا سازی هایی که در داخل کشور و یا خارج در خصوص روابط ایران و روسیه و چین صورت میگیرد به دلیل همین سیاست خارجی مستقل در این دولت است.دیپلماسی فعال در دولت جدید برای غربی ها خوشایند نیست و احساس میکنند جمهوری اسلامی با این حرکت های جدید دروازه های تازه ای از تعاملات سیاسی و اقتصادی به روی خود می‌گشاید و سیاست محدود سازی و تحریم ایران در این صورت خنثی میشود.

سخنگوی هیئت رییسه مجلس گفت: در این سفر آقای رئیسی روابط اقتصادی و تعاملات دو‌جانبه و توجه به بازار های گسترده روسیه، و توسعه زیر ساختی را مد نظر خواهند داشت. این سفر حرکت جدیدی برای تعاملات اقتصادی ایران با کشور های مستقل خواهد بود. 

وی در خصوص چین هراسی و روسیه هراسی در برخی رسانه ها تصریح کرد: اساس سیاست خارجی کشور استقلال بوده و هست، یکی از آرمان های اصلی انقلاب اسلامی استقلال است، اما این استقلال به معنای عدم تعامل و ارتباط با دنیا نیست، کسانی به موضوع چین هراسی و روسیه هراسی دامن میزنند که در قبال آمریکا و غرب نسخه های تسلیم و انفعال را تجویز می کنند و معتقد بودند که باید زورگویی ها و زیادی خواهی های ترامپ را بپذیریم، کسانی که مدام از مذاکره و تسلیم می‌زدند و معتقد بودند که باید در برابر آمریکا خودمان را خلع سلاح کنیم و موشک ها را از بین ببریم، این افراد در روابط با روسیه و چین معترض می‌شوند.چین و روسیه هیچ‌گاه بر علیه ایران زورگویی ،‌جنگ، تحریم، کار تروریستی نکرده اند، در این شرایط وقتی تعامل وحمایت وجود دارد چه دلیلی دارد که از روسیه بترسیم. ایران یک کشور قدرتمندی است که کسی نمی تواند به او نگاه چپ کند.کشوری که بخواهد با ایران روابط متعادل برقرار کند مشکلی با او نداریم.

موسوی افزود: این افراد بیش از آنکه نگران منافع کشور باشند،نگران این هستند که ایران در برابر آمریکا و غرب بتواند فضای دیگری را برای خود رقم بزند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز