روزنامه عبری: حماس توانمندی شاخه نظامی خود در لبنان را تقویت کرده است

۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۱۴:۰۳:۰۵
کد خبر: ۱۳۲۲۹۳۸
روزنامه عبری: حماس توانمندی شاخه نظامی خود در لبنان را تقویت کرده است
یک روزنامه عبری می‌گوید که شاخه نظامی حماس در جنوب لبنان توانایی‌ نظامی خود را تقویت کرده و در تلاش برای بهبود کارایی تسلیحات نظامی خود است.

به گزارش خبرگزاری برنا، منابع عبری با اشاره به حمله راکتی اخیر از جنوب لبنان به سمت اراضی اشغالی، این اقدام را به شاخه لبنانی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین نسبت می‌دهند و می‌گویند که شاخه لبنانی حماس در سال‌های اخیر توانمندهای نظامی خود را توسعه داده است.

رسانه‌های عبری و لبنانی، روز یکشنبه هفته جاری، از شلیک دو راکت از جنوب لبنان به سمت مناطق اطراف یک شهرک صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. روزنامه «العربی الجدید»، در ارتباط با این حمله گزارش داده بود که ارتش تل‌آویو از هراس موشک‌های مقاومت با استقرار ۱۴۰۰ نظامی حوالی قدس اشغالی، در حالت هشدار و آماده‌باش کامل قرار گرفته است؛ علاوه بر آن، ۱۲ گردان دیگر از نظامیان صهیونیست در امتداد «خط سبز» مستقر شده‌اند.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»‌، امروز (سه‌شنبه)، در گزارشی به این مسئله پرداخت و نوشت: «اسرائیل از هیچ تلاشی برای زیر نظر گرفتن زرادخانه نظامی حماس و بهبود نقطه‌زنی [تسلیحات] این زرادخانه فروگذار نمی‌کند چراکه خوب می‌داند "اسلحه‌‌های جدید و بسیار پیشرفته‌ای" که در اختیار این جنبش قرار گرفته است، در تقابل نظامی آینده میان مقاومت غزه و اشغالگران مورد استفاده قرار خواهند گرفت. محافل تل‌آویو هراس خود را از افزایش کمی و کیفی توان حماس پنهان نمی‌کنند [به‌نحوی که] این مسئله خواب را از چشمان سازمان‌های تصمیم‌ساز در [فلسطین] اشغالی گرفته است».

این رسانه در ادامه اضافه کرد که روزنامه راست‌گرا و تندروی "ماکور ریشون" در اراضی اشغالی به تازگی در گزارشی بر مسئله [حضور] حماس در لبنان متمرکز شده و در جدیدترین گزارش خود در این خصوص مدعی شده است که «حماس طبق دستورات ایران فعالیت‌های خود را در لبنان  افزایش داده و در انجام این فعالیت‌ها از حمایت‌ حزب‌الله برخوردار است». روزنامه رأی الیوم ضمن اشاره به این بخش از گزارش‌، افزود که اقرار این رسانه عبری درباره افزایش فعالیت‌های حماس در لبنان با گزارش سال جاری در اراضی اشغالی همخوانی دارد؛ گزارشی که در آن تأکید شد ایران، حزب‌الله و حماس در صدر دشمنان و چالش‌هایی قرار دارند که خواب را از چشمان تل‌آویو گرفته‌اند.

اندیشکده امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به (INSS)، اوایل سال جاری میلادی، گزارش سالانه خود را به «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی تحویل داد که در آن عنوان شده بود ایران کماکان بزرگترین چالش خارجی برای تل‌آویو به شمار می‌رود و این رژیم با توجه به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران، به تنهایی و عملا قادر به مقابله با این کشور نیست.

این اندیشکده در گزارش سالانه خود همچنین هشدار داده بود که ایران به فعالیت‌های منطقه‌ای خود از جمله تهدید فراگیر تل‌آویو همچنان ادامه می‌دهد و این تهدید از راه توسعه برنامه‌ موشک‌های نقطه‌زن جنبش حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های مستقر در سوریه و همچنین هزاران موشک، راکت و پهپادی که قادر به نفوذ به فلسطین اشغالی هستند، صورت می‌گیرد.

در ادامه گزارش رأی الیوم آمده است که روزنامه ماکور ریشون «به نقل از  برخی منابع امنیتی بلندپایه در تل‌آویو اشاره کرده است موشک‌هایی که از لبنان، صبح روز گذشته (دوشنبه)، به سمت اسرائیل شلیک شد، به طور مشخص از روستای "راس العین" از توابع شهرستان صور واقع در جنوب لبنان شلیک شد؛ همان جایی که مقر اصلی فرماندهی جنبش حماس در لبنان در آنجا قرار دارد».

بر اساس این گزارش، ماکور ریشون در ارتباط با این حمله به تحقیقات مرکز علمی-پژوهشی موسوم به «علما» متخصص در بررسی چالش‌های پیش‌روی تل‌آویو در مرزهای شمالی استناد و بیان کرده است که مرکز یادشده، تحقیقاتی درباره فعالیت‌های حماس در لبنان انجام داده و دریافته است که همانند فعالیت‌های جنبش حماس در نوار غزه، حماس به طور یکسان در سطوح نظامی و غیرنظامی در لبنان فعالیت دارد و خود را به عنوان «حافظ منافع فلسطین در لبنان» تعریف می‌کند.

 این روزنامه عبری همچنین مدعی شده که حماس در سطح نظامی تحت فرمان یک مرکز فرماندهی بزرگتر قرار دارد که تشکیلات آن در ترکیه و لبنان مستقر هستند و نام آن «مکتب البناء التابع لحماس» (دفتر البناء وابسته به حماس) است که این دفتر مسئولیت توانمندسازی نظامی در منطقه، بخش اطلاعات، آموزش، راهنمایی، ارتباطات، مالی، برنامه‌ریزی، حمایت لجستیکی و روابط خارجی را بر عهده دارد.

ماکور ریشون در ادامه ادعای خود اضافه کرد که این مرکز فرماندهی خود مسئول فعالیت‌هایی است که به‌واسطه دو واحد اجرایی به نام‌های «واحد شمال» و واحد «خالد علی» انجام می‌شود. طبق این ادعا، این دو واحد در زمینه جذب نیرو و آماده‌سازی آن‌ها برای انجام مأموریت‌های مختلف از جمله تربیت تک‌تیرانداز، آموزش شلیک موشک‌های ضدزره، پرتاب پرنده‌های بدون سرنشین و... فعالیت دارد و به توسعه و تولید تسلیحات، تشکیل گروه‌های اجرایی و تهیه نقشه‌های میدانی می‌پردازد.

این رسانه عبری با اشاره به اینکه حزب‌الله همچنان به حمایت از حماس می‌پردازد، به نقل از منابع خود گفت که عامل مشترک بقای روابط جنبش‌ حزب‌الله لبنان و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به علت وجود منافع مشترک میان آن‌ها از جمله ایدئولوژی فلسطین است. 

ماکورریشون همچنین مدعی می‌شود که در ماه مارس سال ۲۰۱۸ بیانیه‌ای از واحد شمالی به دفتر البناء  ارسال شد که در آن ضمن شرح میزان گردش مالی حماس، مستقیما به تربیت تک‌تیرانداز و اردوگاه‌های نظامی اشاره شده بود.

این روزنامه عبری در ادامه ادعا کرد که مقامات دفتر البناء در ترکیه و لبنان مستقر هستند و فردی به نام «ماجد قادر محمود قادر» متولد سال ۱۹۶۶ ریاست این تشکیلات را برعهده دارد و در استانبول اقامت دارد و تازگی و دلایلی امنیتی به لبنان منتقل شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که قادر فردی است که ایده عملیات سری علیه تل‌آویو از لبنان و سوریه را مدیریت می‌کرده و فردی به نام «محمد ابراهیم سالم» متولد ۱۹۴۷ که او نیز در استانبول ترکیه اقامت دارد، معاون اوست و ریاست بخش ساخت و ساز این دفتر را برعهده دارد.

ماکورریشون درباره بخش ساخت و ساز گفت که این بخش به صورت کلی بخش حمایت‌های فنی است و به توسعه، ساخت راکت‌ها، پرنده‌های بدون سرنشین تهاجمی می‌پردازد.

این رسانه عبری در بخش پایانی گزارش خود به نقل از منابعی که آن‌ها را امنیتی نامیده، ادعا می‌کند که محمد ابراهیم سالم که مهندس مکانیت است یکی از افراد پیشگام در توسعه موشک‌های میانبرد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین است و در عین حال مسئولیت واحد توسعه و پژوهش در زمینه بهبود نقطه‌زنی موشک‌ها، پرنده‌های بدون سرنشین و زیردریایی‌های بدون سرنیشین انتحاری برعهده دارد و «کارگاه‌هایی برای ساخت و ساز [تجهیزات] در لبنان تأسیس کرده» و خرید فناوری‌ها را مدیریت می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز