عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با برنا

بنزین تا پایان ۱۴۰۱ گران نمی‌شود/ برخی گرانی‌ها جهانی است و به کشور ما مربوط نمی‌شود

۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۰۷:۵۶:۴۲
کد خبر: ۱۳۲۶۱۵۹
بنزین تا پایان ۱۴۰۱ گران نمی‌شود/ برخی گرانی‌ها جهانی است و به کشور ما مربوط نمی‌شود
فریدون عباسی دوانی با اشاره به عدم افزایش قیمت بنزین تا پایان سال گفت: برای حامل‌های دیگر انرژی نیز در لایحه بودجه افزایش قیمت پیش‌بینی نشده است. دولت نیز چنین مسئله‌ای را اعلام نکرده است.

«فریدون عباسی دوانی»، نماینده مردم کازرون و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با شایعه افزایش قیمت بنزین گفت: بنزین تا آخر 1401 افزایش قیمت ندارد. برای حامل‌های دیگر انرژی نیز در لایحه بودجه افزایش قیمت پیش‌بینی نشده است. دولت نیز چنین مسئله‌ای را اعلام نکرده است. اما مطمئنا هر افزایشی در حامل انرژی روی قیمت تولیدات دیگر و حمل و نقل می‌تواند تاثیرگذار باشد. باید این‌گونه مسائل حساب شده باشد و البته قابل توجه است، نرخی که اکنون عرضه می‌شود، واقعی نیست. دولت در حال پرداخت یارانه بر روی سوخت است. قیمت واقعی بسیار گران‌تر از چیزی است که اکنون در جایگاه عرضه می‌شود. 

وی ادامه داد: ابتدا باید قیمت کشور‌های همسایه را بدانیم. بعد باید قیمت جایگاه و قیمت حمل‌ونقل را حذف کنیم. آن زمان یک قیمت منطقه‌ای به دست می‌آید. یعنی ما باید قیمت بنزین در دور تا دور کشورمان را حساب کنیم، تا بعد قیمت در داخل مشخص شود و قاچاق صورت نگیرد. چون سرمایه ملی است، اما تا کار علمی روی آن صورت نگرفته و آزمایش نشده بالا بردن قیمت بی‌منطق است. 

اگر اجناس دیگر گران شده، مربوط به بازار جهانی است که افزایش قیمت آن با تورم کشورهای منطقه و اروپا است.

وی افزود: مواد غذایی و پوشاک در کشورهای دیگر هم افزایش قیمت داشته است. کشورهایی که تا سالیان زیادی تورم نداشتند، اکنون تورم های 20-30 درصد را مشاهده می‌کنند. این آگاهی باید توسط رسانه‌ها به مردم داده شود که همه چیز برای مدیریت جامعه ما نیست و ما تاثیر پذیریم. چون مواد اولیه می‌آوریم در داروها و پوشاک چیزهایی وارد می‌کنیم. برخی از مواد غذایی به خارج از کشور مربوط است که در قیمت داخلی ما تاثیر می‌گذارد. اما سودجویانی هستند که تا احساس می‌کنند اتفاقاتی در حال وقوع است وارد می‌شوند و با شبکه‌هایی که دارند قیمت را بیشتر از آن چیزی که باید، بالا می‌برند و باعث نارضایتی مردم می‌شوند.

عباسی دوانی در ارتباط با اتفاقات سال 98 و ماجرای گرانی یک شبه بنزین به شکل ناگهانی اظهار داشت: در دولت سیزدهم اشخاص عاقل و کارشناسان خوبی وجود دارند. اتاق‌های فکر مردمی نیز کمک می‌کنند. من می‌بینم که جو خوبی وجود دارد و اگر مردم صبور باشند و دولت را یاری کنند، دولت می‌تواند گام‌های خوبی در رفع مشکلات معیشتی مردم بردارد. 

نماینده کازرون در رابطه با موضوع حذف ارز ترجیحی تصریح کرد: بنده با سیستم تک نرخی موافق هستم. یعنی ابتداء باید ارزش پول ملی ما در برتبر ارز حفظ شود، تولید باید پشتوانه ارز ما و پشتوانه ریال ما باشد و این موضوع را در نظر بگیریم، که اگر مثل چند سال گذشته ارز چند نرخی داشته باشیم، حتما با رانت و تقلب مواجه خواهیم بود. پس بهتر است که ما به سمت تک نرخی برویم. ممکن است فرایند تدریجی داشته باشد که ما به سمت تک نرخی شدن برویم. لذا لازم است جوانب مختلف را بسنجیم به خصوص در بحث غذا و دارو حتما باید دقت بسیار زیاد داشته باشیم تا مردم با مشکل روبرو نشوند.

عباسی در پایان با اشاره به موضوع حراجی اقتصاد کشور توسط دولت سیزدهم گفت: اصلاح ساختار اقتصادی باید بر مبنای نظریه باشد، نظریه اقتصادی دولت باید مشخص شود و بگوید نظریه من این است. سپس بر مبنای نظریه خود، روش اجرایی را مشخص کرده و عمل کند. باید بر مبنای آن روش اجرایی اصلاحات را انجام دهد این نظریه را باید زودتر اعلام کند و اطلاع دهد که از کدام مکتب اقتصادی پیروی خواهد کرد. باید دقیق مشخص شود تاو بر اساس آن بعد از 2 یا 4 سال بشود اقتصاد کشضور را ارزیابی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما