رئیس کل بانک مرکزی

هیچ مشکلی در تامین ارز کالاهای اساسی نخواهیم داشت/ تورم ناشی از اصلاح ارز ترجیحی کمتر از ۱۰ درصد است

۱۴۰۱/۰۲/۲۳ - ۲۲:۵۵:۲۶
کد خبر: ۱۳۲۸۵۱۳
رئیس کل بانک‌مرکزی گفت: ارز در آینده بهتر از گذشته تامین می‌شود، هیچ مشکلی در تامین ارز کالاهای اساسی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه صف اول گفت: نحوه توزیع یارانه‌ها مهم است ، چون در گذشته یارانه به وارد کننده پرداخت می‌شد انحرافاتی را شاهد بودیم، پس بهترین روش ان بود که این یارانه در عوض آنکه به وارد کننده تخصیص پیدا کند به مصرف کننده‌ داده شود‌.

وی ادامه داد: زمانی که به یک وارد کننده ارز ۴۲۰۰ داده میشد، کالا ارزان وارد میکردند و در حلقه های توزیع به دست مصرف کننده‌ میرسید، اما این تفاوت نرخ ارز با نرخ سامانه نیما باعث شده بود که واردات بیش از نیاز کشور صورت بگیرد، زیرا ارز ارزان بود و این واردات بی رویه، بخشی از آن به سایر کشور ها قاچاق می‌شد.

صالح آبادی گفت: همچنین این واردات به تولید داخل ضربه جدی وارد میکرد‌ .بحث دیگر این است که این یارانه آنطور که باید به دست مردم‌نمیرسید.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برنامه دولت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست بلکه اصلاح در نحوه پرداخت این یارانه است و این شکل جدید بهتر و مناسب تر از گذشته است.

صالح آبادی اظهار کرد: جنگ اوکراین قیمت کالاها در سطح جهانی را افزایش داده است، به دلیل افزایش قیمت جهانی بسیاری از کشور ها تعرفه واردات این کالاها را صفر کردند و این انگیزه قاچاق را بیشتر میکرد در این شرایط اصلاح نظام یارانه ها ضرورت داشت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در موضوع ارز ترجیحی،رانت ها حجم زیادی از منابع ارزی را به خود اختصاص داده بود، و مردم از اختصاص این ارز ارزان به وارد کننده، سودی نمی‌بردند و کالا با قیمت ارزان به دست مردم‌نمی رسید‌. با این شیوه تخصیص جدید، دیگر رانتی وجود نخواهد داشت جز سود عادلانه ای که هریک از حلقه ها خواهند داشت.

صالح آبادی در پاسخ به این سوال که آیا به اندازه کافی ارز برای تامین کالای اساسی وجود دارد یا خیر بیان کرد: بله، جای هیچ شک و تردید نیست، در گذشته ارز مورد نیاز با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین میشد اکنون ارز را با نرخ نیما راحت تر می توان تامین کرد. در گذشته چون ارز ترجیحی بود صرفا بانک‌مرکزی تامین کننده این ارز بود ولی در شرایط کنونی با ارز نیمایی نه تنها بانک مرکزی این ارز را تامین می‌کند بلکه بخش خصوصی و صادرات غیر نفتی هم‌می تواند این ارز را تامین کنند.

وی تصریح کرد: ارز در آینده بهتر از گذشته تامین می‌شود، هیچ مشکلی در تامین ارز کالاهای اساسی نخواهیم داشت.به دلیل افزایش قیمت نفت و فرآورده های نفتی ارز بیشتر شده است. در سال گذشته و سال جاری اتفاق خوبی که افتاد این بود که در صادرات غیر نفتی وضعیت خوبی داشت و بیش از ۵۵ میلیارد دلار تامین ارز انجام دادیم که حدود ۳۰ میلیارد آن در سامانه نیما عرضه شد. امسال از سال گذشته تامین ارز بیشتر خواهد شد ودر حوزه نفت وفراورده ها قیمت نفت افزایش یافت و ظرفیت تولید هم افزایش داشته است. ظرفیت تولید نفت به قبل از دوران تحریم ها برگشته است و منابع ارزی از گذشته بهتر تامین می‌شود. روابط خوبی به لحاظ بانکی با کشور های همسایه و منطقه داریم که به دلیل ملاحظات نمی توانیم این ها را شفاف اعلام کنیم.

وی با اشاره به اف ای تی اف گفت: در رابطه با کشور هایی که رابطه همکاری مشخص با آنها داریم اف ای تی اف مانع جدی نبود در شرایط تحریم، سازوکارهای خاص خود را داریم، این بحث مانع اصلی توسعه همکاری نبوده است مانع اصلی، تحریم ها است. با چهارچوب هایی که داریم می توانیم این مبادلات را انجام دهیم در سال گذشته حجم زیادی واکسن وارد کشور شد ، این‌موضوع مانع جدی در رابطه با کشورهای طرف حساب ما هستند، نبوده است.

صالح آبادی در رابطه با برنامه بانک‌مرکزی در زمینه مبارزه با قاچاق ارز گفت: قاچاق اهمیت زیادی دارد، خوشبختانه اخیرا قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصلاح شد و در این اصلاحیه موارد بسیار مهمی دیده شده است به ویژه ماده ۱۲ این قانون و ماده ۱۳ که اشاره دارد اگر کسی ارزی را خارج از شبکه بانکی و صرافی مورد معامله قرار دهد قاچاق محسوب می‌شود.

وی گفت: اگر قاچاق ارزی اتفاق افتاد حساب فرد مسدود می‌شود و همچنین نظام‌مالیاتی، مالیات سنگینی را از فرد دریافت خواهد کرد‌.امروز نظام بانکی و نظام‌مالیاتی در کنار هم قرار گرفته اند‌. برنامه تفکیک حساب شخصی از حساب تجاری در آینده اجرا خواهد شد که به شفاف سازی ریال در چرخه اقتصادی کمک خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سامانه جامع تجارت از سامانه های مهم است که جریان کالا را در اقتصاد رصد می کند و جریان کالا باید با جریان وجوه تناسب داشته باشد بخش عمده این سامانه جامع تجارت فعال شده است که به شفاف سازی کمک می کند‌.

صالح ابادی در پاسخ به این‌ سوال که برنامه بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی چیست گفت: محورهایی را برای اصلاح نظام بانکی تدوین‌کرده ایم و خدمت دولت ارائه کردیم و فعالیت ها شروع شده است. اصلاح نظام بانکی چند محور دارد؛ اصلاح رابطه دولت با بانک ها و بانک مرکزی، محور دوم اصلاح رابطه بانک مرکزی با بانکها و اصلاح بعدی اصلاح رابطه بانک ها با مشتری ها است و پروژه های مختلف در این رابطه طراحی شده است. همچنین علاه برآنکه بانک مرکزی عامل دولت در فروش ارز دولتی است پیش بینی کرده ایم که بانک های دولتی هم بتوانند عامل فروش ارز دولت باشند، اصلاح ارز ترجیحی به این موضوع کمک می‌کند تا این ارز ها به قیمت بازار فروخته شود‌.

وی در خصوص پرداخت بدهی دولت به بانک‌مرکزی گفت: طبیعتا بدهی دولت باید به سمت کاهش برود، یعنی انتظار این است که اگر دولت منابع ارزی خود را بهتر کند‌، از این محل بدهی خود را پرداخت کند، این از جمله برنامه‌هایی است که در دستور قرار گرفته است و برنامه ریزی شده که امسال با بهبود درامد های ارزی دولت، این بدهی پرداخت شود‌.میزان تورم اصلاح ارز ترجیحی کمتر از ده درصد است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز