کارشناس مسائل بین الملل:

تعامل با هند بسیار هوشمندانه است/ ایران و هند نظم جدید جهانی را تغییر می‌دهند

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۸:۲۸:۰۲
کد خبر: ۶۷۶۶۴۱
تعامل با هند بسیار هوشمندانه است/ ایران و هند نظم جدید جهانی را تغییر می‌دهند
کارشناس مسائل بین الملل گفت: تعامل با هند بسیار هوشمندانه است.

«مهدی مطهرنیا»، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با سفر رئیس جمهور به کشور هند برای توسعه همکاری های دوکشور پس از سال‌ها آن را نقطه عطفی در سیاست خارجی ایران خواند و گفت: ارتباط ایران و هند در این منطقه ژئو استراتژیک نه تنها در ارتباطات میان دو کشور به عنوان دو دولت دارای تعریف جغرافیایی مشخص بلکه در افزایش اثرگذاری سیاسی فزاینده در شکل‌دهی به آینده نظم نوین جهانی مورد توجه جدی است.

مطهرنیا ادامه داد: سفر رئیس جمهور ایران به هند در برابر سفر رئیس جمهور آمریکا به آسیای میانه و غرب آسیا که با هدف کاهش خرید نفت ایران توسط هند و کشورهایی نظیر کره‌جنوبی بوده، نشانگر هوشمندی دکتر روحانی در این رابطه است.

وی افزود: نباید فراموش کرد بستر اساسی تغییرات کنونی متوجه رقابت آمریکا، روسیه، چین و اتحادیه اروپاست و کشورهایی چون هند در این فضا جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند چراکه یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه در غرب جغرافیایی جهان برای ارتباط شمال و جنوب و شرق و غرب و زمینه‌ساز ایجاد اتصال میان نوهارتلند و تبت محسوب می‌شود.

مطهرنیا تصریح کرد: هند در مجموعه ارتباطات جهانی تلاش کرده خود را از هیاهوهای بین‌المللی و منطقه‌ای دور نگه دارد. باید بپذیریم هند مانند هر کشوری بر آن است تا زمینه‌ساز پیگیری منافع ملی خود باشد. ما باید واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم که آمریکا توان به‌سزایی برای فشار آوردن به کشورهایی نظیر هند علیه ایران دارد.

او اضافه کرد: سفر رئیس جمهور به هندوستان برای کاهش سطح فشارهای بین المللی نسبت به تهران تنها می‌تواند به صورت یک مسکن مقطعی عمل کند و یک تنفس موقت برای ایران باشد. این سفرها می‌تواند با هدف کاهش اثر اقدامات آمریکا برضد ایران تلقی شود.

مطهرنیا در پایان تاکید کرد: ایران باید هزینه جذب حامیان دیگرش در جامعه بین‌المللی را در جهت همکاری مشروط با خود به جان بخرد. فضا ایجاب می‌کند که امتیاز داد اما ایران نباید به سمت امتیازدهی حرکت کند چون در صورت تحمیل فشار به این کشورها و قرار گرفتن آنها بر سر دوراهی انتخاب بین ایران و آمریکا، احتمال می‌رود که دومی را برگزینند.

خبرنگار: امید عبدالوهابی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز