رییس سابق اداره خاورمیانه وزارت خارجه:

آمریکا تلاش دارد کل منطقه را علیه ایران متحد کند/ ترامپ نقش میانجی‌‌گر اختلافات را در منطقه بازی می‌کند

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۵:۰۴:۵۸
کد خبر: ۶۹۷۳۴۸
آمریکا تلاش دارد کل منطقه را علیه ایران متحد کند/ ترامپ نقش میانجی‌‌گر اختلافات را در منطقه بازی می‌کند
محبعلی گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند کلیه کشورهای منطقه را در برابر ایران متحد کنند و هیچ اختلافی بین آنها باقی نماند.

قاسم محبعلی، کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص حمایت دو کشور قطر و ترکیه از حملات موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه گفت: با وجود اینکه در ماه‌های اخیر به نظر می رسید این دو کشور از مواضع خود در قبال سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند نشان دادند همچنان در خانه اول هستند و به دنبال سرنگونی دولت قانونی این کشور هستند.

وی ادامه داد: البته باید پذیرفت ترکیه و قطر از متحدان استراتژیک آمریکا در منطقه هستند. در واقع اختلاف میان متحدان آمریکا در منطقه به وجود آمده بود و عده‌ای به اشتباه گمان می‌کردند اختلاف ترکیه با اروپا و مصر، قطر با عربستان و امارات روی مواضع آنها در قبال سوریه نیز تاثیرگذار خواهد بود ولی نباید فراموش کرد ترکیه عضو ناتو است و قطر منافع مشترک بسیاری با آمریکا دارد فلذا این اختلافات تاثیری روی مواضع آن‌ها در قبال سوریه نگذاشت.

رئیس سابق اداره خاورمیانه وزارت خارجه در خصوص پیام این حمله گفت: مهمترین پیام این حملات خطاب به روسیه بود تا به نوعی به آنها اعلام کنند منافع آمریکا و متحدانش نباید در خاورمیانه به خطر بیافتد و به نوعی خط و نشان برای روس‌ها کشیدند. همچنین رای گیری در مورد قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت نشان داد جامعه جهانی ارزشی برای آنها قائل نیست.

محبعلی با اشاره به تلاش آمریکا در بهبود روابط میان متحدان خود اظهار داشت: آمریکایی‌ها در زمان ترامپ استراتژی خاصی را اتخاذ کرده اند تا به کمک آن برابر رقبای فرامنطقه‌ای خود ایستادگی کنند. مثلا در عرصه اقتصادی به مقابله با چین پرداخته‌اند، در عرصه ژئوپولتیک با روسیه رقابت می‌کنند و در حوزه سیاسی و ایدئولوژیک با ایران مقابله می‌کنند.

وی ادامه داد: از همین رو آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند کلیه کشورهای منطقه را برابر ایران متحد کنند و هیچ اختلافی بین آنها باقی نماند. این تلاش‌ها در چند ماه اخیر بیشتر شده و شاهد بودیم روابط اسرائیل با کشورهای عرب منطقه رو به بهبودی رفت و تلاش‌هایی برای از سرگیری روابط میان قطر و عربستان صورت پذیرفت تا به نوعی در حوادث آینده تمامی منطقه برابر ایران متحد باشد.

نظر شما