بازار شایعات فروکش کرد؛

«سعید مرتضوی» نه در شمال بود، نه در کربلا و نه در بازار آهن!

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۱۱:۴۷:۵۳
کد خبر: ۶۹۷۸۴۷
«سعید مرتضوی» نه در شمال بود، نه در کربلا و نه در بازار آهن!
پس از چند روز بی‌خبری از «سعید مرتضوی» که در پرونده فاجعه کهریزک به دو سال حبس محکوم شده بود، «هما فلاح تفتی»، همسر مرتضوی گفت: همسرش در تهران است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ موج خبر غیبت «سعید مرتضوی»، متهم کهریزک، با سخنان سخنگوی دستگاه قضا در مشهد و در جمع دانشجویان آغاز شد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در جواب یک خبرنگار درباره پرونده مذکور گفت: «حکم جلبش صادر شده اما هنوز متأسفانه گیرش نیاورده‌اند، حالا نمی‌دانم چطور است».

پس از این اتفاق موج جدیدی در فضای سیاسی کشور ایجاد شد و غیبت مرتضوی، سرتیتر همه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها را به خود اختصاص داد و شخصیت‌های سیاسی واکنش‌های تندی به این موضوع نشان دادند.

«حسام الدین آشنا»، مشاور رییس جمهور، پس از اعلام این خبر در توییتر خود هشدار داد و نوشت: «مراقب باشیم مرتضوی، خاوری نشود؛ نه فرار کند و نه فراری داده شود. او حامل رازهای سر به مهر فراوانی است. بدون او تاریخ قضایی ایران در طول بیش از یک دهه پنهان خواهد ماند.»

همچنین واکنش‌های نمایندگان مجلس به گیر نیاوردن مرتضوی نیز ادامه داشت. «فاطمه سعیدی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از این موضوع در توییتر خود نوشت: «وزرای دادگستری و کشور را به مجلس فرا می‌خوانم تا در مورد عدم تحویل سعید مرتضوی به زندان توضیح بدهند. اگر حکم نهایی و ابلاغ شده باید اجرا شود.» 

«مصطفی کواکبیان»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در نطق خود در مجلس گفت: «شما می‌گویید در عدم برخورد با احمدی‌نژاد حکمتی است. حالا که سعید مرتضوی هم دستگیر نمی‌شود، آن‌هم حکمتی دارد؟»

«نعمت احمدی»، حقوقدان کشور، از جمله افرادی بود که بلافاصله واکنش تندی به این موضوع نشان داد. او در مصاحبه با اعتماد آنلاین گفت: «هر محکومی یک وثیقه یا کفیل دارد. برای آقای مرتضوی هم قرار پنج میلیارد تومانی صادر شد که همان زمان سند منزل خانم ایشان در غرب تهران به‌عنوان وثیقه گذاشته شد؛ بنابراین راه‌حل دستگیری آقای مرتضوی بسیار ساده است و باید وثیقه ایشان را ضبط کرد تا سروکله خودش هم پیدا شود». او همچنین تاکید کرد خود مرتضوی هم در زمان فعالیت از این دست اقدامات انجام می داد. آقای لطیف صفری در روزنامه نشاط وثیقه‌ای صادر شد که خانه آقای حمیدرضا جلایی‌پور را وثیقه گذاشتند. زمانی که قرار بود حکم محکومیت آقای صفری اجرا شود، ایشان در سفر بود اما آقای مرتضوی بلافاصله وثیقه را تملیک کرد».

احمدی اضافه کرد: «الان هم کاری ندارد، آقای مرتضوی گم شده یا فراری شده یا هر چیز دیگری؛ قوه قضائیه وثیقه پنج میلیاردی را بگیرد، پیدایش می‌شود». 

اما ابتدای ماجرا و بازار شایعات

در ابتدا توسط «نعمت احمدی»، حقوقدان، اعلام شد مرتضوی در بازار آهن تهران مشغول فعالیت اقتصادی است خبری که صحت و سقم آن تایید نشد. طی دو روز گذشته هم خبری در رسانه‌های معاند مبنی بر حضور متهم کهریزک در شمال تهران منتشر شد و اینکه دیداری با دو نماینده مجلس (مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود و اسدالله عباسی، نماینده املش) داشته است. خبرگزاری برنا در این رابطه مصاحبه ای با این دو نماینده داشت و هر دو به شدت این موضوع را تکذیب و طرح آن را از سوی رسانه های معاند غیر اخلاقی خواندند.

«مهرداد لاهوتی»، نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به این خبر در گفتگو با برنا گفت: «من هیچ دیداری با سعید مرتضوی نداشتم و یک‌سری منابع ضد انقلابی گیلان که در خارج از کشور فعالیت دارند، این چرت‌و‌پرت‌ها را می‌نویسند. گروه خونی من با سعید مرتضوی نمی‌خواند و پنج ‌سال است رنگ ایشان را ندیده‌ام و اگر ایشان را ببینم، مسیرم را عوض خواهم کرد».

همچنین «اسدالله عباسی»، نماینده املش در مجلس، در گفتگو با برنا واکنش تندتری نشان داد و بیان کرد: « آقای مرتضوی در گذشته سمتی داشته و آن سمت هم از سمت ما پایین‌تر بوده و هست. چه ضرورتی دارد که من نماینده با این جایگاه بخواهم به نزد ایشان بروم؟! این دیگر چه بحث و چه شایعه‌ای است. اصلا رفتن ما چه معنایی ندارد و آیا ایشان جایگاه حقوقی دارد و یا جایگاه قبلی‌شان بالاتر از جایگاه ما است. چرا ما باید وقتی برای ملاقات با ایشان بگیریم».

او در ادامه تاکید کرد که قصد پیگیری این موضوع را از طریق مراجع قضایی ندارد.

همچنین خبر غیر‌موثق دیگری درباره خروج مرتضوی از کشور منتشر شد. سایت جمهوریت نوشت: «سعید مرتضوی، چند روز قبل، مجددا به عراق رفته و اکنون در کربلاست. باید منتظر ماند و دید در روزهای بارانی پایانی فروردین سعید مرتضوی آفتابی خواهد شد یا خیر؟

امروز پس از مصاحبه همسر مرتضوی شاید تا حدودی از بازار شایعات کاسته شود.

«هما فلاح تفتی»، همسر سعید مرتضوی، در مصاحبه با اعتماد آنلاین گفت: همسرش در تهران است. او اعلام کرد که سعید مرتضوی به دنبال اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری است. بر اساس این قانون در صورتی که رئیس قوه قضائیه رأی قطعی صادره از هریک از مراجع قضائی را خلاف شرع بیّن تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.

اما نکته قابل تامل در سخنان همسر مرتضوی این است که او در پاسخ به این سوال که آیا او در منزل حضور دارد یا خیر، گفت: او تهران است اما در منزل نیست و به دنبال اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری است.

پاسخی که این سوال را در ذهن ایجاد می کند که احتمال حضور او در تهران به دلیل ممنوع الخروج بودن وجود دارد اما در منزل نیست و حال باید دید که کجاست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز