در سمینار همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای ایران و چین انجام شد

تشریح نسل چهارم راکتورهای هسته‌ای تا بازدید از تاسیسات هسته‌ای فوجیان

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۱۹:۰۲:۲۵
کد خبر: ۶۹۸۰۶۱
تشریح نسل چهارم راکتورهای هسته‌ای تا بازدید از تاسیسات هسته‌ای فوجیان
در سمینار همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای ایران و چین که هفته گذشته در پکن انجام شد طرف‌های حاضر در این سمینار بر رعایت مفاد برجام و حفظ این دستاورد دیپلماتیک از سوی همه کشورها تاکید کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، سمینار یک روزه همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و چین روز چهارشنبه 22 فروردین ماه 97 در پکن برگزار شد. این سمینار در پی برپایی موفقیت‌آمیز سمینارهای بین‌المللی همکاری‌های هسته‌ای در بروکسل، مسکو و اصفهان در راستای اجرای ضمیمه 3 برجام و با حضور نمایندگانی از کشورهای 1+5 برگزار شد.

کشور چین میزبان برگزاری سمینار چهارم بود. در این رویداد مقامات، دانشمندان و کارشناسانی از دو کشور به ارائه گزارش در حوزه های مرتبط و تبادل نظر پرداختند.

در جلسه افتتاحیه این سمینار بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران، مجتبی ذوالنوری، نماینده مجلس شورای اسلامی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن سخنانی ایراد کردند. همچنین معاون سازمان انرژی اتمی چین (CAEA)، مدیرکل خلع سلاح وزارت امور خارجه این کشور و خانم مختار به عنوان نماینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در سمینار سخنرانی کردند.

سخنرانان مختلف در این سمینار با اشاره به اهمیت حفظ برجام و لزوم پایبندی همه طرف ها به تعهدات خود، بر اجرای دقیق ضمیمه 3 تاکید کردند. لزوم توسعه همکاری‌های هسته‌ای با چین و بهره‌مندی از توانمندی‌های این کشور از دیگر موضوعات مهمی بود که مورد تاکید سخنرانان قرار گرفت.

در جلسه دوم سمینار همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای ایران و چین موضوعات مرتبط با ایمنی هسته‌ای، تجارب دو کشور در این زمینه و نیز آمادگی برای همکاری‌های بیشتر مورد توجه رییس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای ایران و معاون بین‌الملل مرکز نظام ایمنی هسته‌ای چین واقع شد و نقطه نظرات طرفین در این زمینه مطرح شد.

در ادامه سخنرانان به تبیین سیاست‌های کلان دو کشور در حوزه نیروگاهی و تولید برق هسته‌ای پرداختند. کارشناسان چینی آخرین دستاوردهای هسته‌ای در این حوزه از جمله راکتورهای نسل چهارم را تشریح کرده و بر شاخص‌های ایمنی و کارکردی این راکتورها تاکید داشتند. کارشناسان ایرانی نیز به تشریح دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در طراحی راکتورهای کوچک و متوسط پرداختند.

تبادل اطلاعات و تجارب در حوزه های کاربردی انرژی هسته‌ای در حوزه‌های صنعتی، پزشکی و کشاورزی در بخش دیگری از این سمینار مورد توجه قرار گرفت. همکاری در زمینه امنیت هسته‌ای و تشریح مراکز مربوطه در دو کشور از موارد مورد بحث در سمینار بود.

در جلسه سوم سخنرانان به بحث و گفت‌وگو در خصوص ظرفیت‌سازی و تربیت نیروی انسانی پرداخته و ضمن تاکید به بهره‌گیری از امکانات ارائه شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تشریح تجارب مشترک و لزوم بهره‌گیری از امکانات متقابل پرداختند. تشریح دوره‌های آموزشی و فرصت‌های آکادمیک از جمله مواردی بود که در این جلسه ارائه شد.

در جلسه اختتامیه سمینار معاون مدیرکل خلع سلاح وزارت خارجه چین و مدیرکل بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران با ارائه خلاصه‌ای از مطالب مطروحه در سمینار، نتایج آن را موفقیت آمیز توصیف کرده و ضمن تاکید مجدد به رعایت مفاد برجام، حفظ این دستاورد دیپلماتیک را برای همه کشورها لازم برشمرده و از اهتمام نمایندگان حاضر در جلسه از سوی کشورهای 1+5، سخنرانان و برگزارکنندگان برای شرکت و برگزاری این سمینار ارزشمند قدردانی کردند.

لازم به ذکر است که در حاشیه سمینار همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای ایران و چین ملاقاتی رسمی میان معاونان سازمان انرژی اتمی ایران و چین برگزار شد و طی آن موضوعات مورد علاقه و همکاری‌های جاری از جمله آخرین وضعیت پیشرفت پروژه بازطراحی و نوسازی راکتور آب سنگین خنداب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ادامه این سمینار، شرکت کنندگان از تاسیسات هسته‌ای چین در استان فوجیان بازدید کردند و دستاوردهای هسته‌ای چین از نزدیک مورد بازدید و ارزیابی دانشمندان و کارشناسان شرکت کننده قرار گرفت.

رسانه‌های چینی از جمله بخش‌های چینی و انگلیسی شبکه CCTV با پوشش گسترده قسمت‌هایی از سمینار ، مصاحبه با سخنگوی سازمان را در بخش های خبری خود منتشر کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز